Är veteran-fyrorna släkt?

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
loop
Legend
Inlägg: 1313
Blev medlem: fre aug 22, 2003 10:00 am
Namn: Per F
Kör: Taunus, Falcon, Fiesta, Escort
Ort: Hässleholm

Inlägg av loop »

så ser den ut iallfall
Bilagor
IMG_1244.jpg

Tags:

Henrik S
Veteran
Inlägg: 342
Blev medlem: ons maj 03, 2006 2:28 pm
Namn: Henrik S
Kör: Sierra, Escort och annat än Ford
Ort: Åland

Inlägg av Henrik S »

Jag har själv "forskat" enhel del i detta och komm fram till att näst intill inget passar mellan dessa motorer... Om dom suttit i någon annan svensk såld ford vet jag inte men i finsk sålda escort mk3 så har de funnits...

Vill du ha reserv delar eller trimm ?

loop
Legend
Inlägg: 1313
Blev medlem: fre aug 22, 2003 10:00 am
Namn: Per F
Kör: Taunus, Falcon, Fiesta, Escort
Ort: Hässleholm

Inlägg av loop »

den är lite slö om man säger så.

Henrik S
Veteran
Inlägg: 342
Blev medlem: ons maj 03, 2006 2:28 pm
Namn: Henrik S
Kör: Sierra, Escort och annat än Ford
Ort: Åland

Inlägg av Henrik S »

Lägg då i en 1,6 CVH från escort xr3i 105hkr... Skillnad är det kan jag lova.

loop
Legend
Inlägg: 1313
Blev medlem: fre aug 22, 2003 10:00 am
Namn: Per F
Kör: Taunus, Falcon, Fiesta, Escort
Ort: Hässleholm

Inlägg av loop »

Henrik S skrev:Lägg då i en 1,6 CVH från escort xr3i 105hkr... Skillnad är det kan jag lova.


Jo, men då blir det en massa krångel med besiktningen. Men tanken har slagit mig, jag har en 79hk CVH stående.
Men vi får se, ska börja med chassiet istället, förstärka gokartkänslan.

loop
Legend
Inlägg: 1313
Blev medlem: fre aug 22, 2003 10:00 am
Namn: Per F
Kör: Taunus, Falcon, Fiesta, Escort
Ort: Hässleholm

Inlägg av loop »

Hm, lyfter denna lite.

Vi kom ju aldrig fram till om Kent har suttit i nån svensk såld framhjulsdriven bil. Så?
Om inte så undrar jag om nån vet om man kan ta blocket från en HCS och sätta dit en Valencia topp?
Om ingen vet. Nån som har lite Valencia, HCS delar liggande till en låg peng inom 20 mil från Ullared? Så kan jag återkomma med svaret om ett tag:)

Kan ju lägga till ytterliggare en sak. Det har tydligen funnits en 1.3 Valencia, nån som sett en sådan?

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3306
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Tänkte dra upp en tråd gammal som ett "spöknät" på sjöbotten :D, då jag sprang på några kompletterande detaljer i ämnet när jag satt och julpysslade (...:rolleyes:) med 17M P3:ornas historia (började för egen nyfikenhets skull, men det lär även hamna i FAQ-avdelningen när jag till slut fått styr på alltihop :)). Jo - tydligen var jag något på spåren i inledningen av tråden 2007, men en annan fristående skriven källa anger att motorfamiljen, som löpte från 1955 Taunus 15M t o m 1964 Taunus 17M (och lättlastarna FK/Taunus Transit) och oklart hur länge efter i produktion som industrimotor, var en tysk variant på den raka OHV-fyran i 50-talets engelska Consul. Skillnaderna är bl a något mindre volym (men ändå med några fler hästar efter finputs) och måtten i milimeter för tyskarna (1,5 - 1,7 -1,8 liter). Vore kul om kanske t ex nån veteranskruvare har något att tillföra i ämnet för att bena ut fler likheter/skillnader som kan ge vägledning i eventuella kompatibla delar etc, eftersom det brukar vara lättare att hitta delar till brit-fordarna :).

Re. spinoff-diskussionen om Kent/X-flow, Valencia och HCS så finns numera en utmärkt sida på Wikipedia om detta som förklarar en hel del av hur de hänger ihop. I korta drag går det vad jag förstår från den ursprungliga Kent-motorn till att X-Flow-versionen blev Valencia när den anpassades för FWD-montage i Fiesta med transaxel (blocket gjorde något kortare, namnet kom av att produktionen hamnade hos motorfabriken i spanska Valencia) och HCS är beteckningen på senare Valencia omarbetade för bättre förbränning. Ja, sen fanns det visst några förgreningar till annat också, men... ja, det har ju inget med Taunus och Consul att göra, tror jag lämnar det (till de som är mera hemma med framhjulskrafsarna ;)) så länge iaf. Som sagt, Wikipedia-folket har gjort ett bra jobb: http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Valen ... e#Valencia.

Sent (2015) kan tilläggas apropå några av inläggen att jodå, det visade sig att det sitter faktiskt ett och annat direkt gemensamt i femtiotalarna då 17M P2 för att hålla nere utvecklingskostnaderna fick låna enstaka bitar av bl a bromssystemet (sedermera ärvt till P3) ur både Consul och Vedette (2:a gen., mer känd med Simca-märke fast en del såldes av Ford). Ingen som det pratades högt om utåt. Tumdelar räknades om till milimeter och deras hundradelar.

P.S. Det finns fler samband att nysta i för oss "arkeologer" :D - tydligen har sidventilarna i små tyska Ford som Eifel och äldre Taunus t o m 1961 12M sitt ursprung i samma 1172-kubikare som britterna byggde fram till att Kent-motorn löste av den. Vilket möjligen gör det aningen mera förklarligt att jag fick syn på en i en 50-tals Moskvitch = ryskbyggd Opel Kadett - 39 :rolleyes:. D.S.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Skriv svar