bakaxel taunus 2.3 gxl -73?

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Användarvisningsbild
Puffen_83
Veteran
Namn: Mikael J
Kör: Dodge Ram cummins

bakaxel taunus 2.3 gxl -73?

Inlägg av Puffen_83 »

vad sitter det för axel på den bilen? är det en sån här atlas axel som påstås vara stadigare än dom andra?

hursomhelst så undrar jag vad för axel som är lämplig för vridet i en ford sb v8 351w på 200kusar. jag tvivlar på att orginal klarar det så kom gärna med tips på alternativa axlar
Micke - 27MHz lever vidare - Kanal 6FM / 24USB
Besök http://27mhz.se

Tags:

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Det kan vara en Atlas, men också Köln, jag är inte säker.

För V8 bör du använda axeln från Volvo 164 eller Volvo 740 (stämmer bra i bredd båda två) eller Mustang "Fox" 8.8-tummare. Om bilen ska reggas med V8 behöver du ju byta axeln av "formella" skäl också.

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Puffen_83
Veteran

Inlägg av Puffen_83 »

therealpinto skrev:Det kan vara en Atlas, men också Köln, jag är inte säker.

För V8 bör du använda axeln från Volvo 164 eller Volvo 740 (stämmer bra i bredd båda två) eller Mustang "Fox" 8.8-tummare. Om bilen ska reggas med V8 behöver du ju byta axeln av "formella" skäl också.

/Gustaf
okej, hade mina planer på en 140 eller 240 axel, egentligen mest bara för att man har såna skräpandes överallt men dom kanske är för klena?

vad skiljer egentligen mellan 140 å 160 axeln?

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

240 blir för smal, 164 har kraftigare diff än (de flesta) 140-axlar, motsvarande skillnaden mellan 1030 och 1031 för 240 ungefär. 164-axeln godkänns av Volvo för 200 hk och 275 Nm vilket också är ett plus om du ska köra V8.

740-axeln har Volvo godtagit upp till 238 hk och 310 Nm vilket förstås är ännu bättre.

/Gustaf

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inlägg av Släggmek »

therealpinto skrev:240 blir för smal, 164 har kraftigare diff än (de flesta) 140-axlar, motsvarande skillnaden mellan 1030 och 1031 för 240 ungefär. 164-axeln godkänns av Volvo för 200 hk och 275 Nm vilket också är ett plus om du ska köra V8.

740-axeln har Volvo godtagit upp till 238 hk och 310 Nm vilket förstås är ännu bättre.

/Gustaf
Nr 1031 (diffad) brukar palla med bra mycket enligt alla jag pratat med om man inte ska starta med däckrykare (allt går att spränga om man vill...), har en som ligger och skräpar, från 264... kan inte se att bredden på rörstommen avviker mer än marginellt mot Taunus-axeln, trots att måttuppgifterna avviker en aning åt smalare på Volvo (ska inte svära på det, men har för mig att spårvidden är samma på 100/200, däremot bredare spårvidd fram på 200-serie).

Starkare axel på Volvo´s 200-ambulanser och vissa polisversioner (svårt hitta, svårt med reservdelar har jag fått höra). 164´s axlar tillverkades av Dana medan 1030/1031 innehåller Dana-axelns delar men har rörstommen från annan tillverkare. En jag snackade med på Garaget.org tipsade att Atlas-axeln (sitter under en del Taunus-kombi bl a) är nästan lika stark som Dana/Volvo.

Mustang 9" är väl det vanligaste steget efter, men den är tung och styrkan varierar mellan olika versioner - alla är inte lika bra men kan identifieras på en liten nummerplåtflik på huset (sök mot tabell med detaljuppgifter, bör finnas på nätet) - pinjongdrev, lagringar och annat är kraftigare på vissa. 8.8-tummaren på "Fox"-baserade Mustangerna är både lite lättare och aningen starkare (bättre material) än de bästa 9" har jag läst i Car Craft. Klart, undrar var man hittar en sån till salu billigt då... :p . Själv har jag undrat på om Mustang II Boss 302´s bakaxel kan passa smidigt (fästen etc?), eftersom de är bra mycket släkt med Taunus (samma grundmotor och i princip ärvt framvagnsdesignen)... men bara en tanke som grott och 1031:an ligger ju på lager redan :D .

Kan tillägga att en tidigare Cheva-racer i trakten vred sönder drivaxlarna i en kortad Ford 9" (...vass Cheva SB :rolleyes: ) och ersatte dem med 1031 (viss modifiering, splines etc) och det höll bra sedan. Är visst fler som gjort på samma sätt innan.

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Just stela axlar har jag rätt bra erfarenhet av när det gäller mix och match mot Fordarna.

Volvo 140 och 164 (utom kanske sena 1974 som till stor del fick 240-prylar) har axlar som är ungefär lika breda som Taunus, och bredare än 240. Att spårvidderna är likartade mellan 140 och 240 beror på olika offset på fälgarna.

240 har en axel som är ungefär lika bred som Capri MkII/II, vilken är cirka 5-8 cm smalare än Taunus. Mustang II 8-tum (från bilar med V8) är ungefär lika bred.

På en Taunus bör man alltså ha axel från 140, 164 eller 740 för att det ska stämma i bredd utan spacers. Jag har själv kört och besiktat ett sånt bygge. Bredden på axeln är helt klockren.

Eftersom bilen i detta fall måste reggas som ombyggt fordon (V8) är det ett formellt krav att bakaxeln byts och därför är det i sammanhanget inte så betydelsefullt vilken axel som sitter original på bilen och vad den pallar med.

Som jag ser det är enda anledningen att INTE använda Volvoaxel (gärna 740 då) att Fordaxeln (8.8 tum) finns med Fords bultmönster. Med Volvoaxel får man borra om bultmönstret på axeln eller framhjulsnaven för att få samma mönster fram och bak. Rätt enkelt eftersom diametern på cirkeln är samma, 108 mm.

Ingen axel passar i Taunusens bakvagn utan att man gör nya upphängningar/infästningar, närmast är i så fall Mustang Fox 8.8" som har samma typ av bakvagn som Taunus (vinklade övre stag, paralella undre). Mustang II har bladfjädrar bak.

/Gustaf

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inlägg av Släggmek »

Medan vi ändå är inne på det... :) Har sett att nån reggade en Taunus med V8 och vart tvungen byta framvagn till Granada för att få godkänt. Är det standardkrav, eller kan man slippa jobbet med att korta in den och köra med modifierad Taunus original? Stod själv och funderade i våras, tänkte på ev. att svetsa en profil ovanpå den befintliga bakom styrväxeln för att styva upp plus om ifall det går bra att byta spindlarna till kompletta Granada så man får Ford 5-bult och ventilerade bromsar - höjden är samma, övriga måtten bra nära (grövre) och nedre kulled samma som på Taunus (annan upptill pga större länkarm). Har Gustaf eller nån erfarenhet av detta eller nåt bra förslag, har ju märkt att det finns gott om duktiga "uppfinnare" här :)?

Sedan... märkte en gång i tiden att Granada ca ´76 (dragutrustad) med Pinto och ventilerade Ate-bromsar kunde ta bromsklotsar från någon Volvo 164 i brist på original, tack vare en van yrkesmek bakom disken - har nån koll på detta? Är det exakt samma ok eller bara att beläggen passar i två olika? Intressant om man ska bygga om för V8, funderar själv på vart att göra av en Cheva (off topic? :p ...) som står sysslolös.

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

När det gäller framvagn handlar det om vilket maximalt framaxeltryck Ford tillåtit. Enklaste sättet att få det ökad är oftast komplett framvagn från Granada men visst kan man tänka sig att förstärka/bygga om en Taunusframvagn också. Då är det DU som byggare som ska räkna på saken och bevisa för SFRO att Taunusbalken med dina ändringar klarar det framaxeltryck som är aktuellt.

164 har 4-kolvsok, Granada 2-kolvsok så de är inte samma men beläggen kan ju passa emellan ändå.

/Gustaf

Användarvisningsbild
Puffen_83
Veteran

Inlägg av Puffen_83 »

okej, det låter ju bra det här.. då får det bli en 740 bakaxel. tanken med bilen är bara en rolig v8 busbil utan att kosta förmögenheter så svets i diffen blir det (om man inte skulle hitta av en lamelldiffad till rimlig peng)

sen så såg jag att det snackades om att granadaspindlarna skulle kunna passa på taunusframvagnen? (lite ot men)

skulle det visa sig att axeltrycket överskrider max tillåtna så blir det nog förstärkningar här och där, en sb väger trots allt inte så mkt

Användarvisningsbild
Ford_Taunus
Legend
Namn: Ante Andersson
Kör: Ford Taunus, Granada,Sierra
Kontakt:

Inlägg av Ford_Taunus »

Hur så att säga passar V8 ner i motorutrymmet då?
* Ford Torino500 1971 351C 4V
* Ford Taunus XL 1971 2.0L interceptor GT
* Ford Sierra Dohc CLX 1990 2.0i

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

En 302 är inga problem att få plats med i motorrummet i alla fall. Bigblock kan vara värre men Taunusen är faktiskt rätt stor.

/Gustaf

Användarvisningsbild
Puffen_83
Veteran

Inlägg av Puffen_83 »

lås tråden, startar en ny med lite andra frågor än bara bakaxeln

Användarvisningsbild
fordmaffian
Legend
Namn: Robert Åhlin
Kör: Ford scorpio -92, scorpio -96, scorpio -89 och ford granada cupé -72

Inlägg av fordmaffian »

tänkte bara komma med en liten fråga.. vilken bakaxel är bäst på capri både passnings mässigt och bredd mässigt? är de 740ins där med eller med tanke på infästningar med mera?
The show must go on..:dance2:

De var bättre förr när man kunde skruva själv :jobbar5: :av-26: ...

kör dagligen onykter..... scorpio 2.3 konverterad till e85

ohver
Nybörjare
Namn: Erling Öhver
Kör: opel

Inlägg av ohver »

Hej är liksom ny här i det här forumet . Men jag hadde en Ford tanus GXL 2000 sedan fyradörrars. För att få det att hålla sätte jag en bak axel från en Ford tanus kombi . Länkarmsbussningarna är MYCKET starkare i dom . Det satt en trimad 2.6 litare i bilen den gick inte fort bara 180 . men om jag hadde haft sierra lådan från 87 så hadde jag haft en växel till.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inlägg av Släggmek »

Hej och välkommen! :) Låter som det måste ha blivit en kul busbil. Intressant med skillnaden på bussningarna, jag har bytt några gånger till Kombi-bakaxlar (Atlas) men har faktiskt inte tänkt på om det är skillnad på bussningarna. Vad jag har för mig annars så är iaf inre/övre länkarmarna och bussningarna desamma på alla Taunus TC.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Skriv svar