Taunus V8 projekt, Har lite olika frågor

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Användarvisningsbild
Puffen_83
Veteran
Namn: Mikael J
Kör: Dodge Ram cummins

Taunus V8 projekt, Har lite olika frågor

Inlägg av Puffen_83 »

startar en ny tråd om min Taunus 2.3 GXL coupé -73 som ska få en mysig v8 under huven.
Bilagor
taunus2_liten.JPG
taunus_liten.JPG
Micke - 27MHz lever vidare - Kanal 6FM / 24USB
Besök http://27mhz.se

Användarvisningsbild
Puffen_83
Veteran

Inlägg av Puffen_83 »

v8:an är en "midblock" 400cui 235hk, väger 260kg enligt specs. men då tillkommer ju även växellådans (c6) vikt som jag ej vet. har några frågor:

maximalt axeltryck är enligt bilprovningen 730kg fram, 810kg bak men enda sättet att veta hur mycket axeltrycket blir med v8:an är väl att väga den efter motorbytet eller kan jag räkna ut det innan?

om jag nu måste förstärka framvagnsbalken hur gör jag då på bäst sätt?

sen lutar det mot en 740 bakaxel men kommer den att hålla och ska jag behålla orginalaxelns stag och flytta över dom till volvons axel elelr ska jag behålla volvons stag och göra nya infästningar i bilen? dessutom så hade visst volvo godtagit 238 hk 310nm med den axeln.

vad finns det för smidiga alternativ till kraftigare bromsar fram som passar utan större modifikation?

att tillägga bör att tillgång till svarv och fräs och andra "bra att ha" maskiner finns.

John Ludvigsson

Inlägg av John Ludvigsson »

Jag skulle tagit en bakaxel från en Mustang i runt samma års mod.. håller helt oki. eller ta hela drivlinan från en :)

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Använd Taunusens stag/länkar på Volvoaxeln, eventuellt så rätar du de övre stagen så de blir parallella med de undre och lägger till ett panhardstag.

För V8 bör du ha allra minst 260 mm ventilerade skivor fram (passar med modifierade BMW E30 skivor och Volvo 240 4-kolvsok), helst 280 mm skiva (går att modifiera för ST170 eller ST200 skiva och Mondeo ok).

Om du väger nya motorn och lådan, och gör samma med gamla, så får du ett hum om axeltrycket.

/Gustaf (mmm, GXL!)
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Puffen_83
Veteran

Inlägg av Puffen_83 »

John Ludvigsson:
nu ska detta bli ett budget bygge då jag redan har motor och låda liggandes så i nuläget ska det byggas så billigt som möjligt men lagligt.

therealpinto:
när du säger att e30 skivor passar med modifikation, är det bara bulthålen du menar då?
samt passar 240-ok direkt eller vad skiljer?

granadan har ju kraftiga bromsar fram, är det möjligt att använda granadans spindlar på taunusframvagnen?

angående vägningen så ligger ju inte all vikt från motorpaketet på framaxeln, dessutom så har jag ingen aning om vad bilen väger fram nu och hur mkt orginal motor + låda väger

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

BMW-skivorna passar om man svarvar upp centrumhålet och borrar om bultmönstret, oken (Volvo 240) passar om man justerar hålen i oken litegrann. Det rullar mängder av Sevens i Umeå med dessa bromsar efter tips från mig :-)

Jag är inte säker på om Granadaspindlarna passar, däremot är jag rätt säker på att man kan använda Granadans nav på Taunusens spindlar. Men Granadans bromsar är inte så kraftiga, Volvo har ändå godkänt 220 hk med 240-bromsarna vilket är betydligt mer än Granadans bromsar nånsin dimensionerats för. Men det kan ju vara möjligt att köra Granada ventilerade skivor och 240-ok kanske.

Genom att väga båda motorpaketen får man ju en uppskattning i alla fall. Vill man inte göra det är det "bara" att stoppa i nya motorpaketet först och väga fram axeltrycken sedan. Men då lär man ju tar ur allt igen om det behöver förstärkas.

/Gustaf

Användarvisningsbild
Puffen_83
Veteran

Inlägg av Puffen_83 »

okej, låter som jag chansar och väger sedan, inte hela världen att lyfta ur motorn igen.

sen kommer jag till framfjädrarna, vad finns det för alternativ som är hårdare?
passar det från någon annan bil/modell?

som ni kanske förstår så försöker jag hålla mig till begagnade prylar från skroten för att hålla ner kostnaderna så gott det går så därför är det inte intressant med kit för flera tusen kronor från utlandet eller likn.

Användarvisningsbild
Puffen_83
Veteran

Inlägg av Puffen_83 »

kan nån förklara varför denna tråd ligger under bilder & filmer? den skulle ju vara under teknik..?

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Någon flyttade den nog eftersom det står "bild" i rubriken. Välj bättre rubrik så hamnar den nog rätt ;-) (Jag kan inte flytta den nu).

Granada fjädrar kanske passar och är nog hårdare men jag skulle egentligen rekommendera att du bygger om framvagnen för coilovers, så kan du välja hårdhet själv. Jag kan greja GAZ coilovers till hyfsade pengar om du är intresserad, men det finns mycket att välja på från olika håll.

/Gustaf

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Inlägg av granadadr »

[quote="therealpinto"]Någon flyttade den nog eftersom det står "bild" i rubriken. Välj bättre rubrik så hamnar den nog rätt ]
det går även att montera saab 9000 turbo skivor och eller Cosworth,
Saab skivorna har bättre offset, dom kör vi med på taunusen här

fairlaner
Veteran
Namn: Robert H.
Kör: Långsamt

Kul bygge!

Inlägg av fairlaner »

Jag tänkte på nåt liknande för några år sedan, men jag är gammal och lat :rolleyes:
Jag vill inte vara en gnällmoppe, men är du säker på att du vill använda 400/C6? Kan du inte byta till dig en 302/C4? (eller möjligen 351W/C4) 400:an är ganska tung, då den har en blockhöjd på (om jag nu kommer ihåg rätt) 10,3 ". Kan bli ganska fullt i en Taunus. 302 har har blockhöjd på 8,2", gör ganska mycket i ett motorrum. Dessutom kräver ju 400:an det stora turbinhuset, som du i.o.f.s. har på din C6, men det tar plats mot torpeden. Nu kanske du skär bort allt i alla fall så då spelar det ju ingen roll...
En C6 med turbin väger cirkus 100 kg, C4:an 20-25 kg mindre. Inga exakta siffror på något sätt dock...

Hur du än gör, lycka till med bygget :)
Robban H

Användarvisningsbild
Puffen_83
Veteran

Inlägg av Puffen_83 »

granadadr:
så det funkar bra med 9000 turbo skivor?
kräver dom någon modifiering? vad använder man för ok till dom då?

fairlaner:
nej jag är inte säker på att jag vill använda 400/c6 men du vet, man tager vad man haver :D men jag skulle faktiskt föredra SB.
men då måste jag hitta någon som är villig att göra ett byte.
visserligen har jag en 302 efi + c4 på gång men jag vill ha förgasare, inget insprutningsrappel (dessutom saknas kabelhärvan),

men inte kan väl c6:an väga cirkus 100kg inkl turbin??

Förresten, är det nån som vet vad max effekt & vrid är tillåtet i en taunus 2300?

fairlaner
Veteran

jodå...

Inlägg av fairlaner »

jag förstår mycket väl din 'man tager vad man haver' situation, och det är ju då kreativiteten brukar vara som störst :D Men en SB borde bli ganska mycket enklare att få i om du inte ska kapa allt. En 302 EFI borde med ganska enkla medel gå att konvertera tillbaka till förgasardrift, du bör kunna hitta insug/förgasare och kanske fördelare begagnat för en hysad penning, och du behöver ju inga värstinggrejor. Jag vet inte hur mycket effekt/moment du får ha, men det får nog bli en ganska snäll 302. Men du kan ju alltid uppgradera senare:cool: (400:an kan nog ge lite mycket vrid, även om de inte är några racers direkt)
Okay då, jag kan väl pruta något på C6:ans vikt, men med originaltyp av turbin, långa struten o fylld med olja, blir det inte med så många ton ;)
Robban H

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Ford har såvitt jag vet inte intygat några maxeffekter/vrid i Taunus. Bilprovningen går då på ökning av effekt med 20% och vrid med 10% normalt sett vilket förstås gör det helt hopplöst att regga med V8 utifrån de siffrorna. Det är bara reggning som ombyggt fordon (15kW/100kg tjänstevikt) som är en framkomlig väg.

EFI är ju mycket trevligare än förgasare ;-)

/Gustaf

fairlaner
Veteran

Hmmm

Inlägg av fairlaner »

therealpinto skrev:...Det är bara reggning som ombyggt fordon (15kW/100kg tjänstevikt) som är en framkomlig väg...
/Gustaf
Ska man utgå från det kanske 400:an är bra ändå, mycket vikt och lite effekt :D :D
Annars är det ju effektmässigt hyfsat nära med 302 och 20% ökning, om man kan hävda att motorn i princip är samma som t.ex. '75 Mustang II (var väl 131 pigga i den femlitersmaskinen...) eller 79:ans 255. Men vridet lär vara svårt att klara. Jag förutsatte dock reggning som ombyggt fordon.

Maskiner med stötstänger kan gott ha förgasare ;)
Robban H

Skriv svar