Dåliga spindelleder taunus -72..
-
Pinto
- Veteran
- Namn: Daniel Eriksson
- Kör: Torrkör Taunus!
Dåliga spindelleder taunus -72..
Hur gör man om spindellederna är tvärslut? Finns det lösa leder att få tag på eller är det nya bärarmar som gäller? Lederna verkar sitta nitade i bärarmarna. Blev lite matt när jag upptäckte detta.. (Fast det var inget mot hur matt jag blev när det gick upp för mig att framvagnen måste ner i bakkant för att kunna plocka bort de övre bärarmarna...)
Har kikat runt lite bland alla taunustrådar och fått lite idéer, men jag har inte hittat något(eller orkat leta snarare..) som handlar om stötdämpare. Finns det något fränare alternativ till originaldämpare fram och bak? Något som passar från någon annan bil kanske?
Har kikat runt lite bland alla taunustrådar och fått lite idéer, men jag har inte hittat något(eller orkat leta snarare..) som handlar om stötdämpare. Finns det något fränare alternativ till originaldämpare fram och bak? Något som passar från någon annan bil kanske?
/Danne
- Släggmek
- Legend
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)
Antar vi snackar Taunus -71 och upp? Inga stora problem att byta kulleder på dom, bara förspänn fjädern och attackera nitskallarna med huggmejsel och enkilos slägghammare
(glöm ej skyddsglasögon), tålamod och bra sikte lika viktigt som muskelstyrka
. Kullederna är samma nertill för Taunus och Granada, övre är egen för respektive men bägge har samma på båda sidor. P-ände styrning samma på bägge höger & vänster. Finns inget i artikellista hos handlare, kolla Lemmförders sortiment - har för mig de nytillverkar slitdelar till Taunus chassi. Kolla även efter delar till Cortina mk III och P100 (Cortina Pick-up). Har för mig KYB fortfarande gör stötdämpare till dom, standard och premium gas.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
-
Pinto
- Veteran
Hela framvagnen är demonterad så det är inget problem med att få bort lederna. Jag står dock och väger mellan att göra egna bärarmar eller försöka få tag på passande leder till de befintliga. Jag vet inte riktigt var jag ska lägga ribban. Detta skulle ju bara bli en vebodsänkning för lite europeiskt pro touringstuk. Känner att det hållar på att urarta:)Släggmek skrev:Antar vi snackar Taunus -71 och upp? Inga stora problem att byta kulleder på dom, bara förspänn fjädern och attackera nitskallarna med huggmejsel och enkilos slägghammare(glöm ej skyddsglasögon), tålamod och bra sikte lika viktigt som muskelstyrka
. Kullederna är samma nertill för Taunus och Granada, övre är egen för respektive men bägge har samma på båda sidor. P-ände styrning samma på bägge höger & vänster. Finns inget i artikellista hos handlare, kolla Lemmförders sortiment - har för mig de nytillverkar slitdelar till Taunus chassi. Kolla även efter delar till Cortina mk III och P100 (Cortina Pick-up). Har för mig KYB fortfarande gör stötdämpare till dom, standard och premium gas.
F.ö, vad är "Lemmförders sortiment"? Jag har noll koll på det här med gammelfordar så alla tips är välkomna. Jag behöver lite bussningar här och där samt stötdämpare bl.a.
Jag sneglar på donatorbilen och mäter och mäter och mäter. Motor och låda hamnar i taunusen.(Just ja, donatorbil= sierra 2,9) Funderar även på att hänga dit hela bakvagnen nu när jag ändå börjat rota bra mycket mer i bilen än jag från början tänkt. Tror dock jag slöar ur även här och gör "som alla andra" och monterar volvoaxel. Med fru, barn och hus mm så blir det lite sporadiskt skruvande då och då så det får inte bli allt för trassligt, då blir det aldrig nå gummibrännande...
/Danne
- Släggmek
- Legend
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)
Pinto skrev:Hela framvagnen är demonterad så det är inget problem med att få bort lederna. Jag står dock och väger mellan att göra egna bärarmar eller försöka få tag på passande leder till de befintliga. Jag vet inte riktigt var jag ska lägga ribban. Detta skulle ju bara bli en vebodsänkning för lite europeiskt pro touringstuk. Känner att det hållar på att urarta:)
F.ö, vad är "Lemmförders sortiment"? Jag har noll koll på det här med gammelfordar så alla tips är välkomna. Jag behöver lite bussningar här och där samt stötdämpare bl.a.
Jag sneglar på donatorbilen och mäter och mäter och mäter. Motor och låda hamnar i taunusen.(Just ja, donatorbil= sierra 2,9) Funderar även på att hänga dit hela bakvagnen nu när jag ändå börjat rota bra mycket mer i bilen än jag från början tänkt. Tror dock jag slöar ur även här och gör "som alla andra" och monterar volvoaxel. Med fru, barn och hus mm så blir det lite sporadiskt skruvande då och då så det får inte bli allt för trassligt, då blir det aldrig nå gummibrännande...
Hmm...
Jag utgår från att det rör 71-82. Vad du behöver är nog snarare droppade spindelleder som det hörs, finns nog inga att köpa utan då blir det att smida nya spindelleder. Taunus och Granada är lite svåra eftersom det inte går att justera bra, så den sliter däcken vid sänkning. Ett halvt varv av fjädrarna brukar de klara utan större problem om däcken är hyfsat smala, min -74 står så men såklart det nöter lite extra.
Nyare serien ska vara inga problems än att hitta kulleder till om jag inte sovit för länge
Sierra-bakvagn??? Skulle säkert ge bättre styrsel på rumpan, finns väl knappt sämre upphängning än Taunus original
Lemförder med 1 "m", jag skrev lite fel...
Edit framåt kvällen: Hittade asken med en reserv, här kommer siffror;
Märke OCAP (made in Italy, 2005).
Övre höger/vänster: OCAP part no. 0402070 (Ford p/n 1494903-6010076)
Nedre höger/vänster: "- 0402071 (nedre samma Granada 72-85)
Autoexperten.se har nedre och styrleder, slå på reg.nr för Taunus finns ej listad i databasen men prylarna finns, fabrikat MOOG. Möjligen ett tecken på att samma delar sitter på nån liten jänkeford.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
-
Pinto
- Veteran
Woha. Mycket info. Tack för den!:) Som du misstänker; jag har den "nyare" taunusen. Sorry att jag bommat den detaljen tidigare...
Jag har fixat spindelleder. Det var bara att beställa från mitt lokala ad-center. Ibland är det enkelt.
Har dock märkt att vänster övre bärarm är krokig, eller snarare blivit "smalare". Den har liksom tappat formen så att bussningarna klivit ur armen. Måste jaga tag på en bättre begagnad dito och lite nya bussningar. Jag vet inte om man ska försöka förstärka/boxa bärarmarna eller om montering av k-hämmare kan hjälpa till att hålla i prylarna bättre i framvagnen?
Idén om delad bakvagn har jag skrotat helt. Funderar just nu på vad som blir minst dåligt, volvo 240 eller 740-axel. Jag vill helst slippa modda så mycket. Kommer nog behålla taunusens stag. Klurar på en vettig lösning för att komma undan med så mycket jobb som möjligt.
Jag har fixat spindelleder. Det var bara att beställa från mitt lokala ad-center. Ibland är det enkelt.
Har dock märkt att vänster övre bärarm är krokig, eller snarare blivit "smalare". Den har liksom tappat formen så att bussningarna klivit ur armen. Måste jaga tag på en bättre begagnad dito och lite nya bussningar. Jag vet inte om man ska försöka förstärka/boxa bärarmarna eller om montering av k-hämmare kan hjälpa till att hålla i prylarna bättre i framvagnen?
Idén om delad bakvagn har jag skrotat helt. Funderar just nu på vad som blir minst dåligt, volvo 240 eller 740-axel. Jag vill helst slippa modda så mycket. Kommer nog behålla taunusens stag. Klurar på en vettig lösning för att komma undan med så mycket jobb som möjligt.
/Danne
- therealpinto
- Legend
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
-
Pinto
- Veteran
Är 740-axeln bredare än taunusaxeln?therealpinto skrev:740-axeln är närmare i bredd (aningen bredare).
/Gustaf
Axeln från 240 är nästan 100mm kortare än taunusens originaldito så om du menar att 740-axeln är något bredare än 240- eller taunusaxeln hängde jag inte med på men det spelar mindre roll.
Axeln från 240 passar förvånansvärt bra in i nedre originalfästena i underredet på bilen, är det någorlunda lika med 740 tro? I så fall verkar den senare vara något att satsa på.
/Danne
- therealpinto
- Legend
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
-
Pinto
- Veteran
Nu blev jag nyfiken. "Byggt om medbringarna." Hur då? Borrat och gjort nya hål med splines eller?granadadr skrev:japp på polarens taunus sitter det 740 axel,, mkt behövs moddas,, vi har bla byggt om medbringarna till 4bult,, osv för att det ska se orginal ut
F.ö vet du hur mycket bredare 740-axeln är?
Är det byggt fyrlänk på din polares bil eller hur har han löst den biten?
/Danne