Växelspaken "hoppat" ur lådan

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Juppe
Erfaren
Namn: Alexander Jupin
Kör: Ford Taunus -82

Växelspaken "hoppat" ur lådan

Inlägg av Juppe »

Tjabba!

Min växelspak har av sig själv på nå jävla vis "hoppat" ut ur lådjäveln, det ser ut som om att den ska vara pågängad på lådan, men verkar lite konstigt att den gängats av sig själv..

har försökt gänga på den själv nu efteråt fast utan resultat, tror det möjligtvis kan vara gängpaj på själva gänggrejen som tillhör spaken.

Någon som varit med om något liknanade förut å kan komma med några tips & råd?

Ford taunus -82 med 2.0 pinto motorn, har ingen aning om vafan det är för modell på lådan :P

Och ber om ursäkt om ni inte förstår vad det är för problem, har svårt att komma på ett bra sätt att förklara :P annars får någon gärna komma och kolla på de haha =)

Mvh Alexander

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Det är rätt vanligt...gängorna i plastmojen brukar ge sig.

Jag skulle stoppa i typ 9 femväxlat istället.

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Juppe
Erfaren

Inlägg av Juppe »

ah ja exakt plastmojen som e pajsig av sig!
Menar du då en typ 9 låda? Eller bara en typ9 plastmoj? :P

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Han menar garanterat en typ 9 låda :)

Juppe
Erfaren

Inlägg av Juppe »

ah okej! men skulle det inte gå att köpa en ny plastgrej bara? Om det nu är någon som säljer sånna ens om nån vet? :p

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Det kan jag inte svara på men Gustaf gör det nästa gång han är på forumet, om nu inte någon annan svarar före.

Användarvisningsbild
Paroxyst
Legend
Namn: Marc S
Kör: Commodore 72
Kontakt:

Inlägg av Paroxyst »

Juppe skrev:ah okej! men skulle det inte gå att köpa en ny plastgrej bara? Om det nu är någon som säljer sånna ens om nån vet? :p
Nej du ska inte lyssna på dessa rävar som byter växellåda lika lätt som de drar på sockorna på morgonen ;)
Den är finurlig den där stora plast"muttern" Men den går nog dit det tror jag, man måste trycka ner växelspaken medan man gängar på och eftersom det är extremt fingängat så är det mycket svårt att få rätt. Men det går nog dit bara man har tålamod. Torka gängorna helt rent i lådan och på "muttern" sen smetar du på vaselin på "muttern" och smeker dit den som bara Chasey Lain kan. Sen finns det en metallkrans som ska låsa så det inte gängar upp igen. Är annars gängorna fina i växellådan så kan du säkert få tag på en komplett växelspak här på köpes eller någon skrot.
Alla byter ut andra grejer i dessa klassiker det skulle vara trevligt om du ville ansluta dig till framstegsfientliga klubben där jag är medlem nummer 1 och har inga andra kompisar just nu :(
"Nothing lasts forever. Just ask a Ford Pinto" (Dexter Morgan - Season 1)

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Jag känner inte till någon som har delar till lådorna. Burton har väl förmodligen helt ny spak men då är det kanske billigare att byta låda...

En begagnad spak kan man förstås hitta, men risken är att den också släpper.

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Paroxyst
Legend
Kontakt:

Inlägg av Paroxyst »

Nä skämt åsido, du ska lyssna på dessa rävar för dom vet vad hur det är. Skulle therealpinto skriva åt mig "there is no spoon" så skulle jag kunna kung fu direkt.
Mjo växellåda. Visst kan du byta växellåda men det är väl lite extremt. Du vill ju ha tillbaka växelspaken. Kan du ta några närbilder på gängorna i lådan och gängorna på spaken? Maila dom åt mig ifall du inte vet hur du lägger upp bilder.
Paroxyst@yahoo.se

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Ja jag förstår hur du menar Paroxyst, jag sparar alltid dom std delarna jag plockar bort o lägger dom på hyllan, så att jag kan den dagen det vill sig återställa till ursprunget.

Min gröna Datsun och min Blubird är helt okapade, förutom rostlagning då förstås :banghead: och ska dom någongång byggas om så kommer ju allt att byggas efter reglen att det SKA gå o återställa till ursprunget.

Sorry för ot :)

Användarvisningsbild
BelseBoB
Legend
Namn: Kristoffer Kuula
Kör: Austin Mini

Inlägg av BelseBoB »

lämnda med spaken i handen igår jag med! gängorna var slut från förr så jag hade ful limmat det och strypt fast den med buntband men spakade hejvilt runt en korvkiosk så den lossade pånytt! :D

ska åka till skroten och leta imorn och leta ny! funderade om man skulle göra upp en ritning på en och låta en bekant cnc-svarva en i järn eller alu. så då ska det väl sitta!
Ford 26M -70 *100% orginal*
Ford Consul -72 V8
Austin Mini 850 -64
Peugeot 103 ;)

Juppe
Erfaren

Inlägg av Juppe »

Tack för alla bra svar! Känns bra när hjärnan är nymatad med nyttig fakta =)

@Paroxyst Att byta växellåda har ja inte råd med så det får ja hoppa över , och har ingen sladd till datan från mobilen så får inte in bilderna på datorn, men ska försöka ragga fram en riktig kamera =)

Mvh Alexander

Juppe
Erfaren

Inlägg av Juppe »

Förresten är det ingen som har någon spak liggandes till salu? För det verkar vara gängpaj på min :(

Användarvisningsbild
Paroxyst
Legend
Kontakt:

Inlägg av Paroxyst »

Juppe skrev:Förresten är det ingen som har någon spak liggandes till salu? För det verkar vara gängpaj på min :(
Annars får du bonnreparera, borde eg. inte föreslå det här men vatusan. Du kan ju ta en 2mm borr och köp en 10st träskruvar i lagom längd, borra 10 hål i metallflänsen och sedan tryck dit spaken och märk ut hålen du borrat på vxllådan borra några mm in i godset och skruva sedan fast spaken.
På gränsen till huvudlöst förslag men varför inte :)

Användarvisningsbild
BelseBoB
Legend
Namn: Kristoffer Kuula
Kör: Austin Mini

Inlägg av BelseBoB »

går även att bort metall flänsen och dra några plåtskruvar mellan plastgängan och alu.gängan. gjorde jag på min och det har hållit men egentligen ska du ju sätta dit en ny spak med hela gängor ;)
Ford 26M -70 *100% orginal*
Ford Consul -72 V8
Austin Mini 850 -64
Peugeot 103 ;)

Skriv svar