Växelspaken "hoppat" ur lådan
-
- Erfaren
- Inlägg: 28
- Blev medlem: mån aug 04, 2008 6:19 pm
- Namn: Veikko Vuoluterä
- Kör: Fiesta-90,sierra doch -90 folkrace
- Ort: Mariestad
Tjena.gör en plåtremsa ung en halvmeter lång ca 5cm bred i ganska tunt gods och i mitten på den gör du ett hål som bara den fyrkantiga delen av spaken går igenom,bocka den mjuka plåten till ett U och tag loss segersäkringen på spaken då är det lättare att skruva dit den sen trä över plåten som nu ska ligga och trycka ned spaken ,kryp under och märk ut längden och ett hål på 6mm där en bult ska igenom.Klipp plåten o borra hålet skruva dit bulten o sätt dit säkringen den lossar aldrig mer.Eller leta fram en med muttern i aluminium den satt i vissa äldre engelsmän.
- Släggmek
- Legend
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
- Ort: Västernorrland
Den eländes hylsan som alltid släpper är av nylon, så man undrar ju vad Ford tänkte på...
- en cigarr till den som kommer på en enkel, effektiv och helst billig lösning på detta eviga problem med Typ B-lådan. Min spak sitter med järntråd lindad runt och sen några varv bundna i den som sticker ner runt halsen, snabblösning jag sett på fler (alla inbitna Taunus-ägare har nog gjort det nån gång
) och den verkar få bli kvar tills jag kommer på nåt bättre.
Framtidstanke är att hålsåga och borra en 3 mm plåt till en krans som kan tvinga ner hylsan i läge, ett par överliggare för avgasschackel borde duga som hållare nertill för att hålla låsbulterna. Skulle nog bli stabilt och man slipper smutsansamling. Har för mig nån gjort liknande tidigare, så det borde funka, men det får dröja för mig tills vädret medger utejobb eller garaget blir ledigt, Juppe hinner nog före att testa om han vill
.


Framtidstanke är att hålsåga och borra en 3 mm plåt till en krans som kan tvinga ner hylsan i läge, ett par överliggare för avgasschackel borde duga som hållare nertill för att hålla låsbulterna. Skulle nog bli stabilt och man slipper smutsansamling. Har för mig nån gjort liknande tidigare, så det borde funka, men det får dröja för mig tills vädret medger utejobb eller garaget blir ledigt, Juppe hinner nog före att testa om han vill

"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument

-
- Veteran
- Inlägg: 318
- Blev medlem: tor jul 06, 2006 8:14 am
- Namn: Mikael Kosunen
- Kör: Ford,Volvo,Mazda
- Ort: Dalarna
-
- Erfaren
- Inlägg: 34
- Blev medlem: tor dec 11, 2008 11:52 am
- Namn: Alexander Jupin
- Kör: Ford Taunus -82
- Ort: Uppsala
Fick tag på en ny spak ! Fast befarar att den har gått sönder ännu en gång, Du har möjligtvis inte spaken kvar?:rolleyes:Mk1 RS2000 skrev:Ja, håll på det gamla!!! Det får ju vara lite fason på gammelbilarna.
Går ju inte att bygga om så fort det går sönder något!
Och har du inte hittat en spak ännu så kan jag sälja en åt dig.