Missljud vid svag acceleration, Taunus Kombi -80:a

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
DoktorKson

Missljud vid svag acceleration, Taunus Kombi -80:a

Inlägg av DoktorKson »

Var ute o körde i lugn o ro. Helt plötsligt blev det höga missljud från bakvagnen när jag accelererade svagt, ibland också vid svag inbromsning. Missljuden ökar och minskar i takt med hastigheten.
Jag har lyssnat runt lite bak och kan inte hitta något specifikt område. Jag tycker inte att knutkorset verkar glappigt. Jag bytte bakhjulslager för ett år sedan, och har kollat bromsarna.

Någon som har någon idé?

Själv är jag rädd för att det är kronhjulet eller pinjongen. Kan man utesluta detta utan att demontera hela bakvagnen? Och finns det någonstans att få tag i sådana delar?

Finns det någon som kan skina lite ljus på detta problem så skulle jag bli ofantligt glad.

Tags:

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10699
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Hur låter det? Viner det, tjuter, knackar, dunkar?

Vinande ljud brukar kunna komma från utväxlingen (kronhjul/pinjong) eller hjullager. Knutkors brukar dunka mer.

Kolla alla knutar på kardanen (även Hardyskivan) och kolla att bakaxeln sitter fast ordentligt, så det inte är någon bussning som ledsnat helt. Kolla också att bultarna till kardanen på bakaxeln sitter ordentligt.

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3600
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Bra råd av Gustaf. De övre inre bussningarna är tyvärr ren förbrukningsvara på Taunus p g a infästningarnas geometri.Själv lutar jag mest åt att pinjongen orsakar oljudet i din bil, av gammal vana/erfarenhet eftersom det är en svag punkt har jag och andra Taunus-ägare med busig gasfot märkt :rolleyes:. Nog mindre risk att det är kronhjulet, särskilt som det kom plötsligt och jag lovar att när den glappar låter det som att sitta i en spårvagn snarare än ett irriterande vinande :D.

Eftersom det är en kombi har du nog Atlas-bakaxeln (bula på kåpan och dess skruvar går igenom huset, så slipper du ögna trådar för identifikation) och en sån lät jag t o m gå i arv från en bil jag visste fått utstå många busrivare (nej, innan jag köpte den :p) - axeln höll sedan flera år & mil till och när den byttes var det för att ett hjullager skar, så själva diffen håller bra om bilen körts vettigt. Har du provat snurra hjulen för hand? Det brukar kännas som för mycket dödgång om det är glapp och kan även ge "klinkande" ljud i diffen.

Ska förresten påminna om att man bör kolla/fylla på hypoidoljan i bakaxeln åtminstone med några års mellanrum, brist brukar märkas som oväsen och med tiden smiter den ut så sakterliga via ventilationen uppepå och torrkrympande tätningar. Säkert inget problem när de var hyfsat nya, men det börjar bli ett behov vid det här laget ;).
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

DoktorKson

Inlägg av DoktorKson »

Tack för snabba och bra svar. Nu skall jag bara se till att få lite mektid i garaget också.

Ang. ljudet, så knackar det i takt till hastigheten.
Noterade när jag lyfte upp och gjorde en snabbkoll att det sitter lite löst därbak. Så bussningarna är klart intressanta.

"-busig gasfot" vet jag inget om, måste va min flickvän ;)

Användarvisningsbild
BelseBoB
Legend
Inlägg: 2828
Blev medlem: mån jan 10, 2005 7:56 pm
Namn: Kristoffer Kuula
Kör: Austin Mini
Ort: Finland, Vasa

Inlägg av BelseBoB »

lite långsökt men det här felet har/hade jag på min taunus, bussningarna är slut plus att den är ställbar på vinkeln till kardan och det satt rätt löst hur man än spände det (har för övrigt alldrig sett en sån bakaxel) så jag svetsade fast det :D symptomen innan jag åtgärdade det var att vid acceleration med last och alltid motorbromsning så lät det för j-vligt i karossen för att plattan på diffen som man skruvar fast kardan i tog i karossen! lät rätt svagt om den inte var tungt lastad. man såg märken under bilen i golvet så fort man kollade under bilen. det ställbara på min var där de två benen som håller bakaxeln tillsammans med krägningsstaget sitter bultat i öronen under bakaxeln.
Ford 26M -70 *100% orginal*
Ford Consul -72 V8
Austin Mini 850 -64
Peugeot 103 ;)

DoktorKson

Och såhär gick det

Inlägg av DoktorKson »

Hej alla, och tack för bra svar och engegemang!

Ett helt förutsättningslöst 20 minuters möte med en bilentusiast ledde mig till grannbyn där en bakaxel hade legat i gräset i fem år - 350 spänn, jag köpte direkt!

Skröv isär kåpan på slutväxeln o va hitta jag... ca 2 dl gråbrun geggamojja med järnspån i... de va ju det där med påfyllning av olja :Odd:

Det visade sig att saxpinnen som håller fast differentialdreven hade gått av, så det staget rörde sig fritt och hade slått av kuggarna på pinjongen.

När jag skröv av locket på den "nya" slutväxeln rann det ut ca 8 dl röd fin olja, yes!
Efter ca 3-4 timmars meckande är skönheten på vägen igen tystare än nånsin :D

Tack än en gång alla!!!

Skriv svar