Taunus GXL 1972

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Naeri
Erfaren
Inlägg: 27
Blev medlem: sön jun 07, 2009 7:15 pm
Namn: Daniel Närström
Kör: Ford Taunus GXL 1972
Ort: Visby

Taunus GXL 1972

Inlägg av Naeri »

Är helt ny här på klubben. Tänkte kolla om nån har lite tips på vad man kan göra för att få lite bättre komfort i den. Till att börja med 5växlad låda.Passar den från granada mot kardanen? Har slaktat en bakaxel redan och den som sitter nu börjar bete sig som den förra precis innan den rasade. Vad passar/håller? Hur passar det med bromsar/fälgar om man väljer Volvoaxel?

Är även sugen på att byta framstolar,då mina är slitna i klädseln och inte speciellt snygga. Gillar inte heller avsaknade avnackstöd, och att man sitter så högt.

Tips om trimning är också välkommet. I nuläget är det en original 2,8 med sprutet utbytt mot original förgasare och insug från 3,0. Funderar på kam, kanske turbo, eller kompressor, kan det funka?

Bild bifogad
Bilagor
IMG_0254.jpg

Tags:

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10093
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Det går att hitta kardandelar så du kan pussla ihop det med femväxlad låda från Granada. Har du tur passar kardanen du har nu.

Byter man till Volvoaxel får man antingen byta till Volvofälgar, eller så får man borra om drivaxlarna för Fords bultmönster. Men med Volvobromsarna får inte dina snygga 13"-fälgar plats. Det går att flytta över Taunusbromsarna till Volvoaxeln om man är händig men det är en del jobb.

Du skulle kunna leta efter stolar från Capri, Escort MkII eller nyare Taunus, de kan anpassas rätt enkelt och det finns flera olika modeller att välja mellan. Komfortmässigt tycker jag de bästa stolarna är Taunus 1980-82 (helst 1982) men de ser kanske lite för moderna ut...

3.0-insug passar inte på 2.8, men det kanske är förgasare från 3.0 och insug från 2.6/2.3? I så fall har du nog en Weber 38DGAS, en bra förgasare som väl klarar uppåt 150-160 hk i alla fall. En vettig trimkam, extraktörrör, portning och justerad tändkurva ger lite mer knuff. Men att sugtrimma en 2.8 över 160-170 hk nånstans brukar bli riktigt dyrt.

Du har ju rätt årsmodell för en enklare turbokonvertering men då måste du byta bromsar osv. också. Hur mycket kan du tänka dig att ändra på bilen?

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

En kompis till mig kör med en snäll kam o matchportade toppar och extraktorrör i sin 2.8 som sitter i hans GXL, han har även en 38/38 DGAS monterad på 2.8 insuget och den går faktiskt riktigt fint, inget monster men ganska hyfsat med pulver med tanke på hur lite som är gjort.

Med riktiga kolvar o stakar så går det ju o stoppa i värre kam o då varva mer och få upp effekten, men då kostar det ju en slant mer men det kan ju bli trevligt :)

Naeri
Erfaren
Inlägg: 27
Blev medlem: sön jun 07, 2009 7:15 pm
Namn: Daniel Närström
Kör: Ford Taunus GXL 1972
Ort: Visby

Inlägg av Naeri »

Ok, tack för snabba svar! Ska forska vidare i detta.

Extraktorgrenisar är det nåt man får tillverka eller finns det att köpa?

Kan tänka mig att modda en del, men har inte bestämt mig än om bilprovningen ska få märka nåt eller inte...

Funderar även på fälgar, 16tum t.ex. Det är ju löjligt dyrt att köpa breda 13 tumsdäck... Finns väl inte så stora från "rätt" tidsepok, men kanske american racing eller liknande?

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10093
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Extraktorgrenrör finns att köpa men de kanske måste modifieras lite för att passa Taunus.

Det finns olika 15-16" fälgar med tidstypiskt stuk som funkar, bara att leta runt lite. Allt finns inte i 4x108 mm bultcirkel men det får du kolla.

Image Wheels gör en superläcker kopia av Fords RS-fälg men i 15"...mumma!

Bild

Inte gratis men å så snygga.

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Naeri
Erfaren
Inlägg: 27
Blev medlem: sön jun 07, 2009 7:15 pm
Namn: Daniel Närström
Kör: Ford Taunus GXL 1972
Ort: Visby

Inlägg av Naeri »

Mmm, de var inte alls dumma! Hittade ändå bättre exakt likadana som de jag har, fast i storlek upp till 16 tum. Det är alltså England man ska leta efter grejer i? Sen var de ju inte helt billiga förstås...

Kan det va så att det är en Atlasaxel på en Taunus -80? Hur vet man det i så fall? HAr fått nys på en nämligen...

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10093
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Ja, visst ska man leta i England. Har du hittat 16" Rostyle, med 4x108 mm? Var?

Det KAN sitta Atlas på en Taunus -80. Det finns några trådar om hur man ser skillnad, enklast är att kolla på locket bakpå. Är det rakt i sidorna kl 9 och kl 3 är det Köln, om locket är "insvängt" så är det en Atlas.

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Naeri
Erfaren
Inlägg: 27
Blev medlem: sön jun 07, 2009 7:15 pm
Namn: Daniel Närström
Kör: Ford Taunus GXL 1972
Ort: Visby

Inlägg av Naeri »

Mycket bra, tack för värdefulla tips!

Hittade en hel del snygga fälgar på imagewheels.co.uk

Nu har jag en ny fråga som antagligen kommer att bli det första jag åtgärdar, om det nu går?

Problemet är att bilens bakände "stampar" vid hjulspinn. Alltså den typ hoppar fram. Jag har nya stötdämpare och fjädrar från en kombi. Kan de vara för hårda? eller för mjuka? Nån som har upplevt samma problem och avhjälpt det på ett effektivit sätt?

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10093
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Börja med nya bussningar till bakvagnen. Men hjulhopp kan också bero på för hårda fjädrar i förhållande till dämparna.

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Naeri
Erfaren
Inlägg: 27
Blev medlem: sön jun 07, 2009 7:15 pm
Namn: Daniel Närström
Kör: Ford Taunus GXL 1972
Ort: Visby

Inlägg av Naeri »

Hmm, bussningarna byttes i samband med renoveringen, har inte gått speciellt långt. Men de är original, såg att det fanns att köpa hårdare grejer. Kanske kan va nåt att börja med, sen hårdare dämpare också.

Skriv svar