Svänghjul, 2.0 vs 2.8?

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Naeri
Erfaren
Inlägg: 27
Blev medlem: sön jun 07, 2009 7:15 pm
Namn: Daniel Närström
Ort: Visby
Kör: Ford Taunus GXL 1972

Svänghjul, 2.0 vs 2.8?

Inläggav Naeri » tor aug 13, 2009 4:34 pm

Tänkte bara slänga ut frågan här, där det verkar finnas hur mycket kunskap som helst.

Jag har en Taunus -72 med 2.8 motor med sprutet borttaget, borrat 2.6 insug och weber till 3.0. 2.8an som jag köpte från skroten hade suttit mot automatlåda och hade ingetr svänghjul, så vi tog svänghjulet från 2.0 sexan som satt i taunusen. Lådan är orginal 4 petad

Är lite nyfiken på viktskillnaden och för-och nackdelar med lättare respektive tyngre svänghjul.

Som den är nu svarar den riktigt bra på gasen, men växlarna känns för "korta", man hinner knappt växla ju...

Avhjälps detta bäst med annan växellåda, ändrad utväxling i bakaxeln, annan kam eller nåt annat?

Nån som har tips?

Tags:

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10061
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Ort: Kåge, Norrland
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inläggav therealpinto » tor aug 13, 2009 5:11 pm

Svänghjulet från 2-literssexan har väl "lilla" kopplingen? Det finns risk att den vill slira när den är lite gammal (eller om du vässar lite...).

Lättare svänghjul är oftast bara en fördel i en hobbybil, rappare känsla gör bilen roligare. Ska man cruisa mycket och sakta eller starta ofta med släp kanske det är mindre kul.

Om du tycker att det varvar ut för fort är det enklast att byta till en bakaxel med numeriskt lägre utväxling. En femväxlad låda gör mest för motorvägskomforten.

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Naeri
Erfaren
Inlägg: 27
Blev medlem: sön jun 07, 2009 7:15 pm
Namn: Daniel Närström
Ort: Visby
Kör: Ford Taunus GXL 1972

Inläggav Naeri » tor aug 13, 2009 5:26 pm

Tack för snabbt svar Pinto! Du verkar vara rena uppslagsverket!

Hur får man reda vilken utväxling ens orginal taunus axel har, och vet nån kanske nåt lämpligt att byta till, som går att få dit med minsta möjliga modifikation. Och utan att tappa alltför mycket av den rappa känslan och nöjet att kunna få lite släpp utan att använda koppling, helst

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10061
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Ort: Kåge, Norrland
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inläggav therealpinto » tor aug 13, 2009 6:27 pm

För att vara helt säker måste du ta bort locket och räkna kuggar, eftersom axeln kan vara bytt. Eller försöka snurra på hjulen och räkna antal varv kardanen snurrar (men det är svårt att snurra lika mycket på båda hjulen). Min lista säger att Taunus 2.0 fanns med 3.7:1 och 3.44:1, så du kan ju hoppas på att du har 3.70:1 eller att nån stoppat i en 1600-axel med 3.89:1 eller 4.11:1...så du kan leta efter en 3.44-axel.

Capri V6 fanns med 3.09:1 och 3.22:1 (Atlasaxel), men då får du i så fall flytta själva utväxlingen och det är en del jobb - kräver dessutom att du har Atlasaxel på Taunusen vilket är hyfsat ovanligt.

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Naeri
Erfaren
Inlägg: 27
Blev medlem: sön jun 07, 2009 7:15 pm
Namn: Daniel Närström
Ort: Visby
Kör: Ford Taunus GXL 1972

Inläggav Naeri » tor aug 13, 2009 6:55 pm

Ok, nice!
Är det samma hållbarhet i en 1600axel som en 2.0. Har ju redan rasat en orginal axel...

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10061
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Ort: Kåge, Norrland
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inläggav therealpinto » fre aug 14, 2009 5:42 am

Nej...och har du rasat en axel redan var det förmodligen en Kölnaxel. Det finns beskrivet tidigare i forumet hur du ser skillnad på dem, enklaste sättet tycker jag är att kolla på kåpan bakpå. "Kl 9" och "kl 3" har Atlasaxelns kåpa en inbuktning, medan Kölnaxeln har rak kåpa.

Köln håller inte bra medan en Atlasaxel brukar orka uppåt 350-400 hk i alla fall.

Det låter som du skulle leta efter en Atlasaxel med 3.44:1, har du tur hittar du den på någon sen Taunus 2.0.

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost