Pinto-projekt på Escort mk2 (funderingar/problem)

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
timpO

Pinto-projekt på Escort mk2 (funderingar/problem)

Inlägg av timpO »

Hejsan!

Startar en ny tråd istället för den gamla så att mina nuvarande frågor kan besvaras då den gamla mest var för innan jag hade börjat!

Jag har köpt på mig en Pinto 2.0 -84, sierra-låda+koppling till min escort.

Har märkt att motorfästena sitter längre bak än tidigare så jag lär flytta fram kylaren, modifiera oljetråget till att börja med. Nu fick jag höra att jag skulle få lov att korta kardanstången och till min tjusning så märkte jag att den inte passade med lådan....

Småfrågor har jag och jag är inte helt 100 på exakt vad eller hur mycket jag lär modda för att detta projekt ska funka då det är första gången. Hjälp får jag så det är inga bekymmer samt att jag har tillgång till alla tänkbara maskiner.


Exakt vilka modifieringar lär göras för att detta ska ros i hamn?



Vad kan jag göra med kardanstång-problemet?! Sierra stång och kapa till passform?

Skulle vara supersnällt om någon ville hjälpa mig!

Och om någon undrar "hur dum jag är som ska ha detta som förstaprojekt" så är det för att min gamla motor rasade så såg detta som det bästa alternativet.

Mvh Timmy

Tags:

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10168
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Det finns flera lösningar på kardan. Det enklaste är att handa en one-piece RS2000-kardan från England. Anpassa placering av motor/låda efter kardanen så blir det rätt smidigt. Den kostar runt 2000 kr plus frakt från Burton, kan gå att hitta billigare om man shoppar runt lite.

Det går att korta en Sierrakardan men då får man en ganska klumpig hardyskiva.

Svårigheten i att råda "exakt" hur man gör är att man kan göra på flera olika sätt. Ta bara motorplaceringen. Man kan välja att knöla in motorn utan att flytta kylare (men istället banka torpedvägg), man kan välja att placera motorn så en viss kardan passar, man kan välja att sätta motorn så oljetråg, startmotor och rattstång alltid går fritt.

Personligen kan jag tycka att för de flesta förstagångsmekare så är det enklare att flytta motorfästen och kylare än att korta kardaner och svetsa om oljetråg.

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

timpO

Inlägg av timpO »

Okej tack för svar, jag insåg nu i efterhand att jag köpt fel låda.. Mt75 lådan är det jag har, kanske därför det är helt fel nu... Var för stressig hel enkelt.. Fixa oljetråg, korta kardanstång har jag hjälp till om det behövs så där är det inga problem förutom krånglet då förståss.

Ska jag fortsätta bygga från denna låda eller blir det för mycket krångel mot typ-9?!

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10168
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Jag skulle byta till typ 9. Den tar mindre plats och det blir enklare med kardan. Med MT-75 behöver du en specialkardan med gliddel på mitten.

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

timpO

Inlägg av timpO »

Går det inte annars att lyckas med denna? Stora nackdelen är pengar, men om sån kardan är dyr osv så är det ju helt klart värt att ta typ-9 istället.

Går det inte bara att slakta en kardan från doch-sierra och kapa och modda ihop med vanliga 82-87 sierras?

Och är denna låda bättre på något sätt i slutändan eller är det bara massa onödigt jobb för ingenting?

Tack för att du tar dig tid iaf!

Pinto
Veteran
Inlägg: 127
Blev medlem: fre aug 08, 2003 6:33 am
Namn: Daniel Eriksson
Kör: Torrkör Taunus!
Ort: Brunnbäck.

Inlägg av Pinto »

Om/när min käre vän skulle råka hitta sin kamera så kommer han att fixa en perfekt steg-för-steg guide om att pintokonvertera en mk2:a. Vi dokumenterade allt under arbetets gång för detta ändamål.

Om det Norberg du bor i är granne med Avesta kommun så är det bara att kvista över och kika på polarens Escort så får du se alla lösningar live. Eller hur Mackan;)
/Danne

Användarvisningsbild
maaak
Erfaren
Inlägg: 85
Blev medlem: tis nov 06, 2007 8:22 am
Namn: Marcus Herre
Kör: Escort mk2 -75 turbo och Mercedes Vito
Ort: Avesta

Inlägg av maaak »

Precis som Pinto skriver har jag gjort denna operation nyligen och det är bara att slå en signal och komma över och kika om det är av intresse. Ska leta reda på kameran och göra en tråd om detta!

Det jag kan säga kort nu är att jag använt mig av Typ9lådan och en RS2000 kardan som passar rakt av i Typ9lådan och du behöver då inte modda något alls. Gjorde om motorfästena (de befintliga, lite grövre och med andra mått men vinkeln passar bra), satt dit motorkuddar från en Volvo, kan kolla upp vilka det var minns inte riktigt. Kapade bort lådan som kylaren sitter i original och flyttade fram kylaren lite, och kör med en elfläkt istället. Fick lov att slägga lite i kardantunneln, längs fram mot motorutrymmet, för att få upp lådan. Använt mig av original Typ9-växellådsbrygga/fäste. Kör med originalkylare. Kapat runt hålet för växelspaken och vänt det för lådan kommer lite längre bak.

Men som sagt har du vägarna förbi eller vill komma och titta så är det bara att slå en signal.
Du når mig på 0702289348


Mvh Marcus

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10168
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Visst KAN man bygga med MT-75. Du kan kapa ihop kardanen från en DOHC-Sierra, den har en gliddel som funkar någorlunda om man kan leva med att stödlagret rör sig lite. Men alla hemkortade kardaner jag kört (och det är ganska många nu) har vibrerat. Vissa mer, andra mindre. Hardyskivan gör det inte bättre.

Det kommer också bli trångt i växellådstunneln, typ 9 "får plats" utan att ändra mer än spakhålet och kanske bulta lite nånstans men MT-75 tar mer plats.

En typ 9-låda ska man få för 300-500 kr så den är ju inte speciellt dyr...och RS2000-karden är så otroligt smidig att använda.

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

timpO

Inlägg av timpO »

Okej men vad är det för speciell gliddel du pratar om? Tänkte mixtra lite med att gnista ut ny splines-del imorn så den passar först o främst och korta till rätt längd. Lådan funkar väl på samma sätt som andra lådar?! Bara att den är större, och det kan jag leva med isf, men vet du nån typ-9 på nån skrot så säg gärna till! Har nämligen inte hittat nån för vettigt pris mindre än 50mil bort. Synd bara att jag stressade med att köpa denna utan vetskapen om att det var fel....

Det jag tänkt göra isåfall nu för att testa med denna låda är att gnista ny splines-del, korta till rätt längd. Kolla om det går att banka ut tunneln i början eller kapa och svetsa. Kapa frontplåten kylaren sitter på och sätta kylaren längst emot fronten. Och ja det blir väl att göra nytt hål för spaken också.

Tycker du jag är dum i huvet så säg till hehe, men lider av pengabrist för tillfället så det blir en lång färd att sälja denna låda för att köpa ny och då kan jag lika gärna krångla lite några dagar extra med denna! OM det går i slutändan såklart.

Edit: Men som sagt jag ska hålla ögonen öppna efter en typ-9 låda.

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10168
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

MT-75 har ju normalt sett inte lös yoke i bakkant, utan en fast "tripod" för hardyskiva. Med stel axel måste kardanen kunna ändra längd när det fjädrar, på typ 9 löser det sig genom att yoken glider på lådans utgående axel.

Har du verktyg och kunskap att fixa specialdelar är du inte alls dum om du väljer MT-75, du gör det bara onödigt krångligt ;-)

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

timpO

Inlägg av timpO »

Dom ser ju likadana ut där bak i princip?! Förutom tjockleken, och splinesen går ju djupt in. Kan den inte glida längs axeln då? Det grötar en aning i huvudet just nu^^

Det sitter ju glidlager, "tripod" (om det nu var en såndär gummidel som låter stången röra sig) bakom spindelleden i mitten. Så borde det inte gå att "bara" gnista om en ny splines-del på stången, härda rätt, svetsa med någon fiffig lösningoch sen tuta och köra?!

Mätte allt nyss från centrum på motorfästena och det skiljer 2.5cm från gamla motorn och nya. Alltså inte mycket där, korta den lite så ska den ju vara i princip exakt som den gamla.

GÅR det inte att låta den glida på splinesen i lådan? Får nog lov att fixa någon plåt eller nått sånt endå så man inte har öppet in i lådan.

Praktiserar för tillfället på ett företag som endast gör saker ingen annan kan så rätt maskiner osv har vi. Kunskapen om maskinerna har jag men kunskapen om att korta kardan osv har folk som jobbar där kunskap om. Rätt så roligt när man får tillverka lite eget också, om det funkar såklart.

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10168
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Alla MT-75 jag sett har haft fast yoke för hardyskivan bakpå, den är fastbultad på lådans utgående axel. Har man prylar kan man säkert göra en ny yoke som kan glida men jag känner inte till några sådana originaldelar.

Visst är du säker på att det ÄR en MT-75 du har? Hus helt i aluminium, integrerad sprängkåpa och löstagbart spakställ i pressad plåt?

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Pinto
Veteran
Inlägg: 127
Blev medlem: fre aug 08, 2003 6:33 am
Namn: Daniel Eriksson
Kör: Torrkör Taunus!
Ort: Brunnbäck.

Inlägg av Pinto »

För att reda ut några frågetecken:

Om du tar Kentmotorns motorfästen och bultar på dem på Pintomotorn så hamnar Pinton bolt-on på original 4-växlade lådan, dvs det enda du behöver mäta dig fram till är hur mycket längre den nya lådan är kontra original 4-pet. (Har för mig att det skiljer 110 mm mellan 4-pet och typ 9 i längd) Om du väljer att placera Pinton i Kentmotorns "originalläge" så måste oljetråget modifieras en aning.
Jag skulle dock rekommendera denna lösningen mot att flytta hela motor- och växellådspaketet bakåt för att slippa bygga om tråget, av den anledningen att växelspaken kommer hamna så långt bak att handbromsspaken/mekanismen måste modifieras fullständigt.
/Danne

timpO

Inlägg av timpO »

Den ser likadan ut bak som min gamla 4petare till kent. Men splinesen är grövre än gamla och typ-9 ska väl passa till original kardanstång? Men det såg mer ut att vara gjutjärn i sprängkåpan än alu. Lådan är från en Sierra Laser -87 (Doch motorn) och till dom är det väl mt-75? Eller är det jag som har grötat ihop allt?!

Vi ska ta motorfästena från gamla så så den blir ju lägre vid tråget så jag vet inte, räcker det med att ta bort och "banka" lite eller måste man kapa o svetsa?! Tror jag ska hinka i motor och låda idag och sen mäta kardanstången!

En gammal mekare är på verkstan hittade en gammal halva till stången från en granada som passade perfa i splinesen samt på kardanstången så ska väl mäta det och sen göra om fästena i golvet samt kapa bakre delen! Så har jag fungerande kardanstång.

Tamatusan satt och kollade runt och nej jag har inte mt-75 lådan. Vilken låda har jag fått tag på då?! Om det inte är det ena eller det andra....... Var så stupsäker dum som man är så jag inte kollade efter bilder på den.. Ursäkta för det!

Tack för tipsen Pinto! Tråkigt om man gjort hela köret och märker att allt är för långt bak! Krångel är roligt ibland men totalt värdelöst krångel är mindre kul!

Pinto
Veteran
Inlägg: 127
Blev medlem: fre aug 08, 2003 6:33 am
Namn: Daniel Eriksson
Kör: Torrkör Taunus!
Ort: Brunnbäck.

Inlägg av Pinto »

Sierra Laser -87 hade inte DOHC-motorn. Vill minnas att DOHC kom först som årsmod 89b. Laserbilarna kan kanske vara slamkrypare när det kommer till lådor, men så vitt jag vet satt det inte MT75 bakon Pintosnurrorna. Hursomhelst så måste du förstärka kentmotorfästena om du ska använda dem till Pinton. Köp hö motorkuddar avsedda till Volvo 240 med VW-dieseln. Kapa bort "mellanskillnaden" mellan Kentfästets gummidel och de större Volvokuddarna. Lite knepigt att förklara, hade Mackan hittat kameran så hade jag kunnat visa med steg-för-steg bilder och måttangivelser hur du bygger om fästena... Vidare så måste kentfästena boxas för att inte vika sig av Pintotyngden. Dvs svetsa fast plattjärn/grova plåtbitar så fästena bildar/blir ett fyrkantsrör.

Det räcker inte att banka på tråget, det måste bort mer än så. Oljepickupen måste också "rätas ut" Pickupen följer till viss del den svepande linjen i tråget som man måste flytta framåt för framaxelns skull. Även här finns det kanonbilder i Mackans kamera...

Klura vidare:)
/Danne

Skriv svar