Pinto-projekt på Escort mk2 (funderingar/problem)

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Användarvisningsbild
maaak
Erfaren
Inlägg: 85
Blev medlem: tis nov 06, 2007 8:22 am
Namn: Marcus Herre
Kör: Escort mk2 -75 turbo och Mercedes Vito
Ort: Avesta

Inlägg av maaak »

Tror inte det ska ha någon större betydelse, blir inte jättestor skillnad i volym. Det som jag glömde skriva och lägga med bild på är att du måste göra en ny skvalpplåt i tråget. Ska se om jag fick nån bild på det också.
Se till att oljepickupen kommer rakt också alltså den del där den suger så den inte ligger lite snett eller lutar då kan du få problem med att den inte suger som den ska.
Anledningen till skvalpplåt är att du kan få problem med oljetryckslampa som lyser när du svänger och fördelen är att du vet att det alltid ligger kvar olja där det ska.

Ett tips är att göra skvalpplåten innan du målar/lackar om tråget om du nu ska göra det, annars får man måla om det efter man svetsat skvalplåten, jag vet =)

Tags:

timpO

Inlägg av timpO »

Okej skvalplåt?! Aja jag ser väl hur du menar när jag öppnar skiten, har hört på ett ung vad det är så får hjälp med det också.

Hade tänkt lacka sist så har lackat allt utom tråget =) Men vilka "toleranser" hade du på ditt tråg, (cm,mm) från balken?

Tänkte göra tråget imorn!

Användarvisningsbild
maaak
Erfaren
Inlägg: 85
Blev medlem: tis nov 06, 2007 8:22 am
Namn: Marcus Herre
Kör: Escort mk2 -75 turbo och Mercedes Vito
Ort: Avesta

Inlägg av maaak »

Skvalpplåt är den plåt som sitter i tråget och ser till att mestadelen av oljan ligger kvar i botten av tråget, alltså den delen där oljan sugs upp.

Hade inget exakt mått på det men uppskattningsvis ca 10-15 mm.


/Marcus

timpO

Inlägg av timpO »

Okej jo jag förstod direkt vad du menade när jag öppnade den. Blev inte av nu men kanske senare eller imorn.

Okej inte för att det spelar någon större roll men bra att veta iaf när man ska kapa och ha sig =)

timpO

Inlägg av timpO »

Tråget är bortlämnat till en annan då jag inte har tillgång till svets just nu och ska förlänga pickupen imorn samt montera koppling o låda på motorn så den kan hinkas i nån dag nästa vecka =) Sen är det bara det jävliga jobbet med att korta kardanstången men huvudsaken att jag kan dra igång bilen med en fungerande motor!

Användarvisningsbild
Robford
Erfaren
Inlägg: 47
Blev medlem: ons dec 31, 2008 9:27 am
Namn: Robert J
Kör: Escort Mk1 och 2. Transit Mk 4
Ort: Dalarna

Inlägg av Robford »

Hur går det med projektet? Rullar och går eller stillestånd eller vad? vi är nyfikna här ute :) Jag är mest intresserad av hur du får/fick till kardanstången.

timpO

Inlägg av timpO »

Har stått stillastående nu då min kära mekarkompis som jag låtit fixa tråget inte hört av sig eller varit hemma i nån vecka nu. Men idag får jag hem tråget troligen så blir väl åka och förlänga pickupen och sen dit med v-lådan och hinka i den så vi kan mäta kardanstången =)

Har frågat om hjälp på min skola och blir väl nästa vecka får jag hoppas. Den killen/gubben har gjort det ett antal gånger på grymt mycket kraftigare grejer så det ska nog bli bra. Intressant att lära sig om inte annat.

När jag är klar kan jag ju göra en "sammanfattning" av projektet eller kanske starta en ny tråd och beskriva helt hur jag gjort osv med bilder. Ska komma ihåg att knäppa kort när vi kortar stången också. Hade nämligen rätt svårt att hitta rätt info när jag började då alla verkar göra olika med allt.

timpO

Inlägg av timpO »

Har varit stillastående en längre tid men nu är planerna att allt ska vara på plats till nästa helg och att kardanstången blir kortad nästnästa vecka! Har bilder och ska ta mer så då åker det upp lite. Man börjar ju få smått panik nu när det är så fint väder för bilglassning^^

Användarvisningsbild
Robford
Erfaren
Inlägg: 47
Blev medlem: ons dec 31, 2008 9:27 am
Namn: Robert J
Kör: Escort Mk1 och 2. Transit Mk 4
Ort: Dalarna

Inlägg av Robford »

Frågar igen angående kardanstången. Hur har du gjort? Jag är i liknande situation och har funderat på att beställa en färdig från England men går det att göra på nåt annat "hemmasätt" så är det ju bra.

Användarvisningsbild
MDE6Y
Legend
Inlägg: 1059
Blev medlem: mån maj 29, 2006 10:00 am
Namn: Roger Gustavsson
Kör: Ka -02 VWtyp1 -90 Mexiko Körde: Escort mk2 kombi -76
Ort: Puerto Vallarta, Jal, Mexico
Kontakt:

Inlägg av MDE6Y »

O sen blev det stopp?
A guy came up to me at the gym and asked me what event I was training so hard for. Life, motherfucker.

HardCore, HighQuality, TopStyle Leather Jackets and Accessories Sand&Salt

Skriv svar