Pinto-projekt på Escort mk2 (funderingar/problem)

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
jesper malmö

Inlägg av jesper malmö »

http://www.dominicbolton.freeuk.com/injection.html

Fin side med alle trick/oplysninger.

Tags:

timpO

Inlägg av timpO »

Okej ja klurigt dedär... Får hoppas den inte är helt skit bara^^

Jag har köpt volvokuddar till 740, växellådskuddar för att vara mer exakt och dom var hårdare men lika tjocka i princip så det har jag fixat iaf! Många verkar ju köra pinto utan några moddar i motorfästena men det kanske är lite på gränsen med andra ord?! Självklart förstärker jag dom isåfall! Dumt att göra halvdant på en sån viktig grej.

Okej ja jag förstod att det var antingen banka eller svetsa och kuckilura! Bäst att göra det på en gång då! Hittar du kameran så får du gärna lägga upp en bild på tråget om du har :-) Annars om du skulle vilja rita ett ung i paint?! För vet inte riktigt hur det ser ut innanför så blir lättare att klura ut hur man ska göra isf!

Tack iaf för hjälpen!

Så det som är inköpt=

Pintosnurra
Växellåda
Koppling
motorkuddar
grenrörspackning
Insugspackning
Ventilkåpspackning
Extraktorgrenrör
Kamrem
Oljefilter
Motorlack röd(motor+låda)
Avgasrörsfärg svart(extraktorgrenröret)

Tror det var det! Man skulle gjort en FAQ på exakt vad man behöver till ett simpelt mk2-bygge och vad som ska göras :-)

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10163
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

MT-75 dök upp officiellt till 1989 med DOHC men jag har sett nån enstaka Pinto kat (1988b) med MT-75. Din låda är helt säkert en Typ 9. Utgående axeln har inte samma splines som fyrpetade lådan i Escort (däremot samma som automaterna och de flesta Granada).

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

jesper malmö

Inlägg av jesper malmö »

http://nw.rhocar.org/sump.htm

kanske kan hjälpa?:)

timpO

Inlägg av timpO »

Okej synd bara att dendär första du skickade var med granadas ghia men det är väl likvärdigt antar jag i stort sett.

Okej ja då har jag rätt låda trots allt då =) Slipper jag oroa mig om att allt går åt pipskogen^^

Ojoj du dendär guiden var inte dålig minsann! Tacktack!

Blev inte kollat och mätt idag då jag inte hade tillgång till lyft. Men imornbitti kanske!

Lackade motorn däremot. Rött får det bli som sagt, spar ventilkåpan, kamremskåpan och ja smågrejorna runt om svarta! Skippade att lacka tråget då jag ska kapa och ha mig. Men måste säga att jag är överraskad över hur jäkla snyggt det blev! Fräscht som fasen helt plötsligt. Ska jag lacka inne i motorutrymmet imorn också innan lyften kommer! Vågar man ju inte sladda med denna i framtiden så den blir skitig........

Kan lägga upp nån bild när det är klart!

Men om man kollar på hur det blir sen nu iaf så:
*Korta tråget
*Kapa frontplåtarna till kylarn så kylarn läggs direkt mot fronten istället
*Mäta in perfa, kapa och balansera kardanstången
*Göra om fästena till stödlagret så det passar

Växelspak däremot, fick inte med någon, går den att ta från gamla lådan eller blir det annorlunda med en extra växel?! Men sånt finns väl annars på varenda skrot liggandes antar jag

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10163
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Du måste ha spak från typ 9 men det brukar som sagt inte vara så svårt att hitta.

Leta efter en som är fräsch, de slits faktiskt...känn efter hur glapp den är i kulan.

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
maaak
Erfaren
Inlägg: 85
Blev medlem: tis nov 06, 2007 8:22 am
Namn: Marcus Herre
Kör: Escort mk2 -75 turbo och Mercedes Vito
Ort: Avesta

Inlägg av maaak »

Wiihoo har hittat min kamera nu. Kommer inte att hinna få ihop en hel steg för steg-guide i helgen tror jag men ska försöka lägga upp bilderna på tråget om du fortfarande vill ha det?
Är det något annat du funderar över så har jag säkert nå bra bilder på det också. Tog bilder på det mesta.

I kardantunneln kapade jag bort de gamla fästena för växellådan och kör med original Typ9 fästet. Det är bredare än den som sitter till 4petaren men det är så pass brett att det hamnar på sidan om kardantunneln, man får göra ett järn och lägga mellan golvet och fästet till växellådan om man väljer det alternativet som jag gjorde. Bultade sedan fast det genom golvet.

/marcus

timpO

Inlägg av timpO »

Okej det ska jag ha i huvudet! Precis som du säger så lär dom nog finnas överallt. Får se om man införskaffar en i helgen. Ska ha min son denna helg så det blir inte så mycket tid föräns nästa vecka att hålla på.

Maaak det skulle vara superschysst faktiskt! Såg nu att du bor i grannstaden. Trevlans med så mycket mk2:or häromkring =)

Det skulle räcka med dom bilderna där själva "modifieringen" händer. (kapa, svetsa osv) för det verkar ju inte vara någon tolerans på tusendelar så bäst att se överskådligt över hur du gjort!

Okej okej ja jag vet inte hur det blir riktigt men blir det bättre på något sätt?! Har som sagt inte hinkat i låda osv så jag vet hur det blir.

Användarvisningsbild
Eriksson
Erfaren
Inlägg: 92
Blev medlem: tor aug 20, 2009 8:55 pm
Namn: Tommy
Kör: Ford Sierra Turbo -88 Ford Escort Mk2 -75
Ort: Gävle

Inlägg av Eriksson »

Likanade projekt jag vill göra om jag får tag på en mk2 ;) har turbo pinto och typ 9 låda står i garaget.. men en sak jag har kollat på är att byta bakaxeln också :) men kanske blir för mycket jobb för mig få se hur det blir, hitta billigt fyrlink eller vad det heter men ska ju ha någon bra bakaxel som är i rätt bred också.

http://nw.rhocar.org/sump.htm

Tyckte de va en bra länk med bilder, sen vet jag inte hur det funkar med den moden, med rätt volym av olja. Skulle ju ha måten på orginal tråget också men det kanske man kan fixa själv om mk2an som man köper har orginal motor i ;)

Alla bilder inom ett sånt här projekt är varmt välkommen till min email :) eller någon länkt till ett forum ;)

Tommy_125cc@hotmail.com
Ford Escort MkII - Projekt
Ford Sierra 2.0 Pinto Turbo - Bruksbil
http://www.garaget.org/Necra

Användarvisningsbild
maaak
Erfaren
Inlägg: 85
Blev medlem: tis nov 06, 2007 8:22 am
Namn: Marcus Herre
Kör: Escort mk2 -75 turbo och Mercedes Vito
Ort: Avesta

Inlägg av maaak »

Jag valde att använda mig av original typ9fästet då det blev mindre jobb och det är mycket grövre och stabilare. Går att använda växellådsfästet till 4petaren också men då får man kapa bort fästena i kardanen och flytta dom bakåt så dom hamnar på rätt ställe för typ9lådan.
Fixar lite bilder när jag kommer hem från jobbet.

/marcus

Rally Harry
Veteran
Inlägg: 410
Blev medlem: mån maj 10, 2004 6:57 pm
Namn: Jörgen H
Kör: Mazda 6
Ort: I grums trakten

Inlägg av Rally Harry »

Varför inte använda orginallådan från kenten?

timpO

Inlägg av timpO »

Eriksson: Mk2 lär du ju ha, än fränare med en turbo pinto!! Ska väl också byta bakaxel så småningom men det är lika bra att vänta tills man breddat så man slipper köra med endast kapade skärmkanter =)

Maaak: Okej ja det får väl bli så då. Ska kolla hur det ser ut själv innan jag börjar inhandla men det blir nog en shoppingtur på skrottipp så man får spak+fästen då!

HUR noga är det med tråget i volym föresten?!

Rally Harry: Hade tänkt det till en början men fick höra att man var tvungen att göra massa småmodifieringar. Så blev övertalad i att det var bättre med en sånhär låda.. Gillar personligen 4 petad bättre då det känns som dubbla hästkrafter^^ + att jag struntar totalt i om den gör 140 eller 180.. Detta är ju ingen bil man ska köra street race med precis.

Användarvisningsbild
maaak
Erfaren
Inlägg: 85
Blev medlem: tis nov 06, 2007 8:22 am
Namn: Marcus Herre
Kör: Escort mk2 -75 turbo och Mercedes Vito
Ort: Avesta

Inlägg av maaak »

Minns inte det exakta måttet där vi kapade tråget nu men du måste ta bort en bit fram som jag gjort eftersom det är en upphöjning på tråget där och det kommer annars att ta i balken, likaså på den djupare delen är du tvungen att ta av en bit annars tar även den i. Hoppas bilderna kan vara till hjälp. Det blir lite mindre oljevolym men det funkar för min del än så länge. Sliter ju mer på oljan med mindre volym så får köra med lite tätare intervall på oljebyte.
Sen måste du förlänga oljepickupen så den räcker till. Jag använde mig av två stycken som jag byggde ett av. Använde original fäste till pickupen fast satt det i skruvstädet och snurra/twista fästet så skruven/twisten som är på det från början blev åt andra hållet (hoppas du fattar, vet inte hur jag ska föklara riktigt) Kom ihåg bara att lägg på tråget och se till så att pickupen inte tar i någonstan innan du svetsar fast allt.
Kentmotorn och pinton är lika långa från bakkant motor till motorfästena, så du kan du lätt mäta vart du ska kapa den djupare delen av tråget. Mät hur långt du har från motorfästena som sitter på bilen till balken. Mät sedan hur långt du har från bakkant motor till motorfästena på motorn så ser du hur mycket du behöver kapa ur.
Bilagor
Tråg4.JPG
Tråg3.JPG
Tråg2.JPG
Tråg1.JPG

Användarvisningsbild
Eriksson
Erfaren
Inlägg: 92
Blev medlem: tor aug 20, 2009 8:55 pm
Namn: Tommy
Kör: Ford Sierra Turbo -88 Ford Escort Mk2 -75
Ort: Gävle

Inlägg av Eriksson »

Ja det där var ju en lätt variant.. kanske ska kapa lite på andra sidan och bygga ut lite annars om det får plats..

Bra med bilder tack!
Ford Escort MkII - Projekt
Ford Sierra 2.0 Pinto Turbo - Bruksbil
http://www.garaget.org/Necra

timpO

Inlägg av timpO »

Okej tack för att du tog dig tid och förklarade! =) Får se när jag kör igång med dedär, är magsjuk för tillfället så. Men det gör alltså ingenting om man har mer eller mindre olja riktigt bara att man får byta olja olika ofta typ?!

Men jäkligt bra och enkel modd du gjort =)

Skriv svar