Identifikation av TC1 karross

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Epsi

Inlägg av Epsi »

Sådär, nu har jag besökt bilen men till min besvikelse var det lite mer snö kring den än jag väntat mig. Då jag hade varken lov eller tillgång till skyffel så nöjde jag mig med att leta mig fram till en reggplåt. Bilen är en FORD TAUNUS 2000 GXL Ifrån 1973. Avställd sedan hösten 1994. Dessutom upptäckte jag att jag haft fel hela tiden, bilen är ingen coupé alls, det är en 2 dörrars sedan:rolleyes:

När jag söker efter bilder på liknande modeller börjar det kännas relativt ovanligt med 2 dörrars sedan GXLbilar medans 4dörrars diton verkar vanligare, kan denna högst ovetenskapliga observation stämma?

Läste någonstans att GXLbilarna hade kraftigare bakaxel/drivlina, gällde detta bara 2300 bilarna?

Tags:

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10356
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

En 2-dörrars sedan är inte heller vanlig ;-)

Jag är faktiskt osäker på om 2-literssexan hade Atlasaxel, jag är tveksam...den hade väl "lilla" kopplingen etc. i alla fall. Det är ju ingen monstereffekt direkt ;-)

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Epsi skrev:
När jag söker efter bilder på liknande modeller börjar det kännas relativt ovanligt med 2 dörrars sedan GXLbilar medans 4dörrars diton verkar vanligare, kan denna högst ovetenskapliga observation stämma?
Tvådörras sedan är inte direkt vanlig, sen är ju frågan OM någon utav dessa äldre Fordar är vanliga?

Epsi

Inlägg av Epsi »

Nej någon monsterefekt är det ju definitivt inte.. men tänkte att de kanske bara hörde ihopp me dom lyxiagare iaf:) kan bli spännande om man får lägga sig under den nån gång när snön e borta.

Men förhoppningsvis är den relativt soppasnål då, är ju en cylindervolym som motsvarar en 1,3 liters 4a å det är ju en volym som är benämnd som optimal ur kylning/blandningssynpunkt:) Förgasarna gör väll iofs att det blir allt annat än soppasnål ändå men med ett elektroniskt bränslesystem å resten orginal så kanske...

Vanliga verkar dessa inte alls vara överlag nej, men om man ser te dom bilarna som faktist finns... Brukar ju vara svårast att hitta dom absoluta budgetmodellerna efter 30 år, men Glx var ju lyxmodellen å om man hade råd med det brukade man kanske kosta på sig 2 extra dörrar eller coupéversionen. Så har det iaf varit i dom andra modellerna jag rotat mycket bland.

Jag ska försöka klura lite på det här med om man skulle hitta någon uppställningsplats för den, beslutar jag mig för att inte göra något med den kan jag förmedla kontakten...:)

loop
Legend
Inlägg: 1313
Blev medlem: fre aug 22, 2003 10:00 am
Namn: Per F
Kör: Taunus, Falcon, Fiesta, Escort
Ort: Hässleholm

Inlägg av loop »

Epsi skrev:
Vanliga verkar dessa inte alls vara överlag nej, men om man ser te dom bilarna som faktist finns... Brukar ju vara svårast att hitta dom absoluta budgetmodellerna efter 30 år
Jag har en 2dr 1,6 L :)
Jag tycker man ser coupeer betydligt oftare.

Petri
Erfaren
Inlägg: 59
Blev medlem: sön aug 09, 2009 6:02 pm
Namn: Petri R
Kör: Viper GTS
Ort: Fagersta

Inlägg av Petri »

Hej,jag har en gxl coupe -73 där det står 2.3 i regbeviset,ganska ovanlig alltså,köpte den i höstas,mannen som ägde den gick bort så döttrarna sålde den,han köpte den -76 så döttrarna hade mycket minnen ihop med den bilen och det var ofta många som frågade om dom fick köpa den men han skulle ALDRIG sälja den,det var hans ögonsten fast den var allmänt risig och ej i bruk,men nu iallafall så sitter den i en vagga i garaget,tyvärr så blir det inte originalrenovering utan ett ganska urspårat projekt som ska sfro reggas,börjar bli riktigt ont om gxl coupes,står mig varmt om hjärtat då jag ägde en -72 gxl coupe -92-93 som var riktigt fin och såldes för 3500kr,ägde även en 2dr cortina 2000gt -72 runt -94,den körde jag till lokala bilskroten då jag inte hade ork och hålla på med den,hur dum kunde man vara kan man ju tycka så här i efterhand,hade även ruskigt mycket delar till taunus och cortina men dom skänkte man ju typ bort, har en bekant i finland,"farsans kompis" som äger en taunus 2000gt coupe -72 har jag för mig,han har haft den i typ 25år,för 15-20 år sen så totalrenoverade dom den,är orange och är helt original
förutom maskin som är utbytt till en 2.8 men det är bara och skruva i en pinto,dom har inte borrat ett enda extra hål nånstans i motorutrymmet,nu står den bara i hans garage och är inte kör på ca 10år,dom vann dom flesta priserna som gick och vinna på utställningar när dom ställde ut,den är sjukt fin,kan nog svära på att skicket är bättre än när den rullade ur ford fabriken,bror hans har en capri -81 i nästan samma skick som han köpte -86,sitter cosworth 16v i den idag,fick köra den förra sommaren och den gick riktigt fint,han har även en P100 i typ samma skick med pinto turbo,cossie inredning,framvagn m.m. ska fixa lite bilder på dom 3 så får ni se några riktigt läckra fordar,detta kanske inte tillförde så mycket i den här tråden men alltid kul och berätta nått som är värt och läsa

/Petri

Epsi

Inlägg av Epsi »

Sådär, nu har all snönn försvunit och jag har besökt bilen igen. Det är för mycket plåt/inredningsjobb för att jag skall vilja ta mig an bilen.
Höger bakskärm har fått en smäll längst bak på kanten, lyktan har precis klarat sig med någon milimeter till godå och det skulle nog inte vara några problem att för en duktig plåtslagare banka ut den igen men jag hade personligen satsat på att kapa ur motsvarande del ur en annan bil. Vinyltaket är skadat och bortskuret på sidorna, finns bara en bred remsa mitt uppepå taket kvar. Huven är skadad och höger bakruta saknas = inredningen är kraftigt fuktskadad/förstörd. Huven har fått sig en smäll men jag tror grill/kofångare har klarat sig. Jag kunde inte öppna huven då det står en annan bil i vägen men jag tyckte mig se att det satt en stor röd sak därinne iaf. Förardörren saknar ett gångjärn i nederkant.
Rost hittade jag inte någon men jag kikade inte extremt noga undertill då det var extremt regnväder den dagen så av förklarliga skäl ville jag inte lägga mig ner på backen.

Med andra ord, denna bilen behöver mer kärlek än vad min studentekonomi och trotoarkantsmekande kan bistå med. Behöver någon en reservdelsbil eller ett renoveringsobjekt kan jag ta lite bilder på den nästa gång jag är där och fråga vad gubben skall ha för den.

Skriv svar