Taunus frågor i stora lass

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
kroegarn
Erfaren
Namn: Michael Gustafsson
Kör: Taunus GXL 2300 -74
Kontakt:

Taunus frågor i stora lass

Inlägg av kroegarn »

Nu har jag haft några veckor på mig att bekanta mig med det senaste projektet. En rätt skaplig Taunus GXL sedan, född 1974 med två dörrar och vinyltak med taklucka. Tyvärr stympad motorbestyckning från original 2.3 V6 till 1.6 pinto, men värst är ändå den förmodligen originalmonterade väghållning (= jänkegung :eek:). Så med skaplig var det mer lack/plåt och inredning jag menade :p

1. Det jag inte lyckats få någon vettig ordning på är kupefläkten, blåst rent och smörjt upp motorn, men det känns fortfarande som att luften bara "ramlar" ut ur utblåsen. Så det ska "vara" eller kan man laga/trimma upp den på något vis? Jag har ju "nya" instrumentbrädan som väl i princip hängde med ända till 1982.

2. Synpunkter på vad man ska stoppa in under huven? Är väl mest sugen på ett klassiskt härligt förgasarbröl, men trimmad 2.0 pinto eller är en 2,8 förgasare att föredra? Kommer jag ångra mig några veckor med strulandes förgasare?? Har ju redan en lite envis automatchoke som gärna drar upp varvtalet för högt innan motorn blivit riktigt genomvarm.

3. Om jag nu istället stoppar i en 2.9 insprutare så vore det toppen med en konkret lösning för soppapumperiet? Läst en del men inte hittat någon än, enkel är ledordet :D

4. Hur kan man visuellt identifiera om man har en atlasbakaxel?

5. Har uppfattat det hela rätt om jag säger att GXL sidolister enbart var monterade på -74 och -75? Kanske någon som ruvar på en sådan uppsättning (2 dörrars) :)?

6. Om jag fortsätter att åka fyrcylindrigt vore det ju trevligt om varvräknaren visade rätt (nu saknar den lite tändimpulser :)), enkelt att modifiera eller byter jag ut hela varvräknaren?

Tror det var allt jag kom på nu
Ford Taunus GXL -74

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Inlägg av granadadr »

kroegarn skrev:Nu har jag haft några veckor på mig att bekanta mig med det senaste projektet. En rätt skaplig Taunus GXL sedan, född 1974 med två dörrar och vinyltak med taklucka. Tyvärr stympad motorbestyckning från original 2.3 V6 till 1.6 pinto, men värst är ändå den förmodligen originalmonterade väghållning (= jänkegung :eek:). Så med skaplig var det mer lack/plåt och inredning jag menade :p

1. Det jag inte lyckats få någon vettig ordning på är kupefläkten, blåst rent och smörjt upp motorn, men det känns fortfarande som att luften bara "ramlar" ut ur utblåsen. Så det ska "vara" eller kan man laga/trimma upp den på något vis? Jag har ju "nya" instrumentbrädan som väl i princip hängde med ända till 1982.

2. Synpunkter på vad man ska stoppa in under huven? Är väl mest sugen på ett klassiskt härligt förgasarbröl, men trimmad 2.0 pinto eller är en 2,8 förgasare att föredra? Kommer jag ångra mig några veckor med strulandes förgasare?? Har ju redan en lite envis automatchoke som gärna drar upp varvtalet för högt innan motorn blivit riktigt genomvarm.

3. Om jag nu istället stoppar i en 2.9 insprutare så vore det toppen med en konkret lösning för soppapumperiet? Läst en del men inte hittat någon än, enkel är ledordet :D

4. Hur kan man visuellt identifiera om man har en atlasbakaxel?

5. Har uppfattat det hela rätt om jag säger att GXL sidolister enbart var monterade på -74 och -75? Kanske någon som ruvar på en sådan uppsättning (2 dörrars) :)?

6. Om jag fortsätter att åka fyrcylindrigt vore det ju trevligt om varvräknaren visade rätt (nu saknar den lite tändimpulser :)), enkelt att modifiera eller byter jag ut hela varvräknaren?

Tror det var allt jag kom på nu
som vanligt när det gäller motorer så är det en smaksak, och det beror på vad för effekt du är ute efter, dock hadde jag inte kört med förgasare pga bränsleekonomin, fast de brölar fint, men en turbokonvertarad sexa är ju inte helt fel heller å billigt, jag hadde monterat i ett megasqvirt billigt å bra sprut som kan det mesta,, varvräknaren kan du ta från en granada om du vill åka 4 cyl ex Cosworth :) men tänk på att taunusaxlarna inte är direkt kända för sin hållbarhet,

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

När det gäller motor så hade jag hinkat i en 2.8 med mild trimkam, runt 280/290 grader och en 38/38 DGAS som satt på 3.0 motorena, men finns så vitt jag vet att köpa ny fortfarande, men det kostar nog några kr.

Vet inte om en IDA Weber får plats under huven, i så fall så går det ju o ordna en adapterplatta i hemslöjden o pilla dit, IDA finns ju så vitt jag vet upp till 48mm o är ju ganska vanlig.

Annars om du vill ha "billig" effekt så är det turbo som gäller.

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Ska du KÖRA med bilen, så rekommenderar jag solklart insprutning. En 2.9 med öppna filter brölar så det räcker och blir över... ;-)

Om bilen också ska reggas med motorbytet är det en annan sak. Då beror också valet på om bilen hade sexa eller fyra från början, en 2.8 eller 2.9 med förgasare är ju märkligt lik en 2.0-2.3 V6 med förgasare...i alla fall för det otränade ögat.

Atlasaxeln känns igen på att kåpan har inbuktningar kl 3 och kl 9, Kölnaxelns kåpa är helt rak där.

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

kroegarn
Erfaren
Kontakt:

Inlägg av kroegarn »

therealpinto skrev:Ska du KÖRA med bilen, så rekommenderar jag solklart insprutning. En 2.9 med öppna filter brölar så det räcker och blir över... ;-)

Om bilen också ska reggas med motorbytet är det en annan sak. Då beror också valet på om bilen hade sexa eller fyra från början, en 2.8 eller 2.9 med förgasare är ju märkligt lik en 2.0-2.3 V6 med förgasare...i alla fall för det otränade ögat.

Atlasaxeln känns igen på att kåpan har inbuktningar kl 3 och kl 9, Kölnaxelns kåpa är helt rak där.

/Gustaf
Tackar för svaren... insprutare känns ju mer "problemfritt" NÄR man väl fått dit den och fått det att lira, med förgasare kanske det blir mer problem hela tiden :confused:. Hittat en hel del info om hur kablaget ska hanteras, men väldigt lite hands-on lösningar på hur man fixar till det med bränslepumpen. Angående MS så har jag faktiskt en sådan redan (men monterad i en Miata) dock har jag tyvärr inte tagit mig tid att lära mig mappningens mörka mysterier :)

Ser ut att sitta en fin liten Atlasaxel på kärran, alltid något :cool: Så nu kanske den mäktar med en cossierova?? ;)
Ford Taunus GXL -74

Användarvisningsbild
granadadr
Legend

Inlägg av granadadr »

[quote="kroegarn"]

nä den hanterar INTE den effekten :Odd: jag körde på strippen ifjol med en med Volvo 1031 diffad axel, dem drivaxlaran klipte jag så fint så,, iof med fina slicks men endå,,

kroegarn
Erfaren
Kontakt:

Inlägg av kroegarn »

granadadr skrev:nä den hanterar INTE den effekten :Odd: jag körde på strippen ifjol med en med Volvo 1031 diffad axel, dem drivaxlaran klipte jag så fint så,, iof med fina slicks men endå,,
:D Iofs har jag inga planer på strippen... mer förtjust i att vrida på ratten samtidigt :). Men cossierova ligger längre ner på listan, lutar väl nu åt en 2.9i, men allra överst på listan ligger väghållningen som nu förtar hela upplevelsen... eller gör den lite fööör spännande ;)

Kort fråga bara, vad är det som stjäl minst 15hkr från K-jet:ade 2.8:ans 160hkr, trots modernare insprutning och 0.1 liters övertag :)? Katalysator och/eller snällare kam?
Ford Taunus GXL -74

Användarvisningsbild
granadadr
Legend

Inlägg av granadadr »

kroegarn skrev::D Iofs har jag inga planer på strippen... mer förtjust i att vrida på ratten samtidigt :). Men cossierova ligger längre ner på listan, lutar väl nu åt en 2.9i, men allra överst på listan ligger väghållningen som nu förtar hela upplevelsen... eller gör den lite fööör spännande ;)

Kort fråga bara, vad är det som stjäl minst 15hkr från K-jet:ade 2.8:ans 160hkr, trots modernare insprutning och 0.1 liters övertag :)? Katalysator och/eller snällare kam?
nja 2,8an hadde bara 151 hk, 2,9an vart ju lite annars,, andra toppar hydrallyftare bla,, plus då katt, så det skiljer bara 6 hk mellan motorerna, vridet vet jag faktiskt inte,, när det gäller väghållningen så skulle ga bygga om bakvagnen så det blir som 4link,, blir stabilare, sen så fixa ordentliga bussningar å dämpare,, har aldrig haft bekymmer med väghållningen på kompisens,, han höll en rs4 ifrån sig på kurvig väg utam problem,, men när den rätade ut sig så gick inte bilen tillräkligt snabbt,, så han blev omåkt,,

kroegarn
Erfaren
Kontakt:

Inlägg av kroegarn »

Tack vare regnet blev det lite garagetid och jag märkte att det läckt in rejäla mängder vatten i bilen nu under störtregnet som varit.

Problemet lokaliserade till bl.a. några skruvar som saknades vilket gjorde att vatten kunde rinna genom där istället.

Men det läckte även runtikring värmepaketet och jag rev bort det och såg snart varför det inte blåser speciellt mkt i utblåsen :) VAD ska det där stora runda hålet vara till för? Just nu blåser fläkten ut den mesta luften rakt in under handsfacket.
Bilagor
VarmePkt.jpg
Ford Taunus GXL -74

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Enklaste sättet att lösa soppapump är med en matarpump i tanken (från Volvo 940 till exempel) som matar en högtryckspump utanför tanken.

En fräsch Atlasaxel håller bra, räkna med att runt 250 hk och kanske 300-350 Nm är ganska säkert, och ofta funkar det uppåt 300 hk och lite mer vrid också. En standardmässig Cossiesnurra är inga bekymmer alls. Även om Jörgen haft sönder Volvoaxlar ;-)

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

roopa
Nybörjare
Namn: robert nyholm
Kör: gmc vandura

Inlägg av roopa »

här ser du också skillnaden mellan stora och lilla atlasen http://www.taunusfinland.com/galleria/d ... 329&pos=72 . och flekten i taunusar skall blåsa dåligt från original har iaf gjort det på alla mina (haft 9st) :)

Användarvisningsbild
granadadr
Legend

Inlägg av granadadr »

therealpinto skrev:Enklaste sättet att lösa soppapump är med en matarpump i tanken (från Volvo 940 till exempel) som matar en högtryckspump utanför tanken.

En fräsch Atlasaxel håller bra, räkna med att runt 250 hk och kanske 300-350 Nm är ganska säkert, och ofta funkar det uppåt 300 hk och lite mer vrid också. En standardmässig Cossiesnurra är inga bekymmer alls. Även om Jörgen haft sönder Volvoaxlar ;-)

/Gustaf
coolt att atlas var så tåliga?? och jag vet jag är ond mot volvo ;)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inlägg av Släggmek »

Grabbar, ni glömde nämna att Atlas också känns tydligt igen på att kåpans skruvar går ut på framsidan av huset (förutom det och sagda bulor så är de och den klenare lika som tvillingar - samma stomme? :kopfkratz:)), en bra pusselbit från forumets skattkammare :).

Kan inte låta bli att försvara Volvos Dana-derivat lite; som regel tål de utan problem en Chev 350 med lite trim, bara inte fästet i starten blir för bra. Diffen på standardaxlarna är aningen klenare än Ford 9" (å andra sidan finns det bättre och sämre av dem med, en gammal tråd om dem ligger nog kvar) medan drivaxlarna är starkare än Chevas. På ett amerikanskt Volvo-forum gavs rådet att inte gå över 195-bredd på däcken och förstås helst inte slicks :D, så brukar Volvo 1030/1031 spinna i stället för att rasa.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
granadadr
Legend

Inlägg av granadadr »

Släggmek skrev:Grabbar, ni glömde nämna att Atlas också känns tydligt igen på att kåpans skruvar går ut på framsidan av huset (förutom det och sagda bulor så är de och den klenare lika som tvillingar - samma stomme? :kopfkratz:)), en bra pusselbit från forumets skattkammare :).

Kan inte låta bli att försvara Volvos Dana-derivat lite; som regel tål de utan problem en Chev 350 med lite trim, bara inte fästet i starten blir för bra. Diffen på standardaxlarna är aningen klenare än Ford 9" (å andra sidan finns det bättre och sämre av dem med, en gammal tråd om dem ligger nog kvar) medan drivaxlarna är starkare än Chevas. På ett amerikanskt Volvo-forum gavs rådet att inte gå över 195-bredd på däcken och förstås helst inte slicks :D, så brukar Volvo 1030/1031 spinna i stället för att rasa.
jo jag körde med slicks på preppad bana,, så det spann inte,, jag gjorde ett jättefint snitt,, raktav,, så vi slapp plocka isär så mkt,, plockade ut biten med magnet,,

kroegarn
Erfaren
Kontakt:

Inlägg av kroegarn »

Såg att Motomobil.com/oldcars.de har t.o.m diffbroms till Atlasaxeln (heavy axle som de kallar den), iofs inte helt gratis... t.o.m väldigt dyrt :) 1000 Euro

Men nu en helt annan sak. Håller ju på som bäst att renovera kärran och skulle bara vilja få min misstänke bekräftad att det ska sitta någon form av gummipackning mellan botten på värmepaketshuset och karossen?

Har nu fått till det så att det iaf blåser lite luft ut ur sidoutblåsen, men när jag vill ha luften uppåt genom defrosterutblåsen ovanpå instrumentbrädan händer inte mycket. Ska det vara någon rörlig del i det fyrkantiga luftintaget för fläkten (d.v.s det fyrkantiga hålet i torpedväggen för värmepaketet)?

Hur ska man lyckas få dit några fjäderklämmor för att kunna byta fjädrar fram? Trångt är ju bara förnamnet? :)

Lite bilder på åket iaf http://www.garaget.org/?car=208952
Ford Taunus GXL -74

Skriv svar