Taunus frågor i stora lass

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Inlägg av granadadr »

jag brukar bara hissa upp bilen,, sen polocka lös spindelleden,, inkl krängningshämmare,, då faller fjädern lös,, sen är det bara att hissa upp skiten när den ska på plats,,

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inlägg av Släggmek »

En får gratulera, den ser ju riktigt fin ut utanpå. :)

Har faktiskt inte tänkt på om det diffar nåt mellan Granada och Taunus där (framvagnarna är ju så lika att de delar nedre kulbultar och fjädrarna har samma yttre radie), men själv brukar jag klämma ihop dom med ett par fjäderkrampor (japp, hur vrångt som helst, men det går med mycket svordomar och aningen mer tålamod :D) för att undvika att fjädern kränger iväg, även om trycket på just de där brukar vara måttligt när de är färdiga att byta (vanligen har redan en ring brustit, det är standardåkomma på Taunus originalfjädrar). Det bör helst vara sorten med en klo i varje ände, men de vanligare med dubbla klor kan krånglas dit (klart obekvämare). Biltemas är billiga och håller iaf några gånger innan de bänts sneda.

Taunus värmepaket har ett stående spjäll i lådan innanför elementet, med tiden brukar det börja kärva för att löv och dylikt letar sig in och fastnar, men det brukar räcka att dra ur elementet och dammsuga ur burken. Jo, har för mig det sitter en enkel gummiring under som tätning.

Kupéfläktens motor är en liten rackare av Bosch tillverkning med snurran pålimmad eller något, nästan tji att få loss utan att smälta ner den med värmepistol :Odd: (jaja, jag behövde själva motorn till annat... :jobbar5:). Det närmaste liknande och effektivare jag vet är Granada mk 1:s fläktmotor (fabrikat Sofim) som är aningen större men borde kunna fästas i täckplattan med lite pyssel.

Är det däremot värmen som strular kan det antingen bero på att värmekranen kärvat fast eller så har det bildats s k pannsten (avlagring av kalk mm) i elementet. Själv hittade jag ett fräscht Volvo-element (100/200-serie? 700? ...300? Gubben hade ingen aning men det syns ett detaljnummer) på loppis i helgen, tog mått på höjd och tjocklek och det borde rymmas om det inte tar i spjället, men jag ska nog ta fram en tom fläktlåda och prova när jag hinner. Och notera numret, om den passar.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

kroegarn
Erfaren
Namn: Michael Gustafsson
Kör: Taunus GXL 2300 -74
Kontakt:

Inlägg av kroegarn »

Släggmek skrev:En får gratulera, den ser ju riktigt fin ut utanpå. :)

Taunus värmepaket har ett stående spjäll i lådan innanför elementet, med tiden brukar det börja kärva för att löv och dylikt letar sig in och fastnar, men det brukar räcka att dra ur elementet och dammsuga ur burken. Jo, har för mig det sitter en enkel gummiring under som tätning.
Tackar.

Joo det var värmepaketets spjäll där nere som hade rostat fast ordentligt och armen som skötte spjället satt löst så därför kändes det i reglaget som att det hela fungerade.

Men med lite hjälp från "loop" som levererade taunuspryttlar nästan till min ytterdörr, så har jag nu med lite mek tryckt dit ett spjällhus/värmepaket från en -80 (och uppåt). I got air... i alla munstycken :D
Ford Taunus GXL -74

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inlägg av Släggmek »

Väl bekomme :). Kul att det löste sig med spjället. Funderingen kring Volvos värmeelement poppade upp när jag flyttade på det i garaget, så jag mätte nyfiket på ett taunus-värmepaket som låg isärplockat. Kanske vid reservdelsbrist eller för att möjligen bättra på värmen? ;). Klart det visade sig inte passa sååå perfekt :kopfkratz, men jag listar vad jag fann.

Taunus (Behr) värmeelement: Tjocklek 6 cm, höjd 20, bredd 21,5 minus rör.
Volvo # 12 11 303 (0139 7539): Tjocklek 5 cm, höjd 20, bredd 26 minus rör
(varav tanken vid rören på Volvo bygger 2 cm och tanken baktill 1 cm).

Volvo-elementet skulle rymmas bra i lådan utom på längden, men om man tar ur stoppet som sitter nitat i kåpan går det kant i kant fast blockar då den lilla luftspalten bakom om det nu gör nåt. Spjället täcker ändå bara elementet. Sedan skulle det behövas att göra om eller ersätta täcklocket på framsidan för att passa, rören går ut diagonalt på Volvo och det kan bli lite glipa.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

kroegarn
Erfaren
Kontakt:

Inlägg av kroegarn »

Fortsätter med frågorna här i "Taunustråden".

Några tips och trix för att lossa övre bulten till främre stötdämparen? Muttern är lossad och bulten snurrar runt med lite ansträngning men den vill inte glida loss. Värme och våld som gäller eller? :)

Någon som klämt dit fjädrar som finns i Biltemas sortiment, finns inget till just Taunus, men med lite vilja och vaselin så kanske det går att klämma dit något annat? Annars blir det väl till att ta 2kkr och köpa rätt grejor istället :D.
Ford Taunus GXL -74

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inlägg av Släggmek »

"Been there, done that" :p.

Ah, det är våld som gäller om inte stötdämparen går att skruva loss. Huggmejsel och, förstås...;) 0,8-1,0 kilos slägghammare. Det är inte fel att slipa bort skägg från mejseln regelbundet och använda skyddsglasögon särskilt som man kommer obekvämt nära vid det arbetet, om vi ska ta lite säkerhetsfrågor samtidigt. (:kopfkratz hmmm... måste in med tant Edit: borde kanske påpekas att stötdämparens muttrar i nedre länkarmen är svetsade i den, så fimpar man dom - nästan oundvikligt när rosten gått till - så får man pillra dit lösa skruv och mutter inuti fjädern sen.)

Fjädrar fram... äh, gör inte som jag och leta i skrotstacken :rolleyes: utan leta nya i Kilens eller Lesjöfors sortiment, det ska finnas rätt fjädrar att köpa där fortfarande. Annars har Granada rätt ytterdiameter så de har jag funderat på för att matcha de stumma husvagnsfjädrar jag satt bak (härligt sjuttiotalsstuk = helt rätt på en -74 :D) som gör att den knappt niger alls bak i kurvorna, men då skulle man behöva ta av ett varv för att få dit dom och de är redan i original hårdare med ca 1,5 mm grövre tråd. Kan bli väl stumt för en brukis tror jag.

När det gäller nya dämpare så har nog Kayaba fortfarande nya Premium-dämpare till salu (sök på Cortina mk III-V).

kroegarn
Erfaren
Kontakt:

Inlägg av kroegarn »

Släggmek skrev:"Been there, done that" :p.

Ah, det är våld som gäller om inte stötdämparen går att skruva loss. Huggmejsel och, förstås...;) 0,8-1,0 kilos slägghammare. Det är inte fel att slipa bort skägg från mejseln regelbundet och använda skyddsglasögon särskilt som man kommer obekvämt nära vid det arbetet, om vi ska ta lite säkerhetsfrågor samtidigt. (:kopfkratz hmmm... måste in med tant Edit: borde kanske påpekas att stötdämparens muttrar i nedre länkarmen är svetsade i den, så fimpar man dom - nästan oundvikligt när rosten gått till - så får man pillra dit lösa skruv och mutter inuti fjädern sen.)

Fjädrar fram... äh, gör inte som jag och leta i skrotstacken :rolleyes: utan leta nya i Kilens eller Lesjöfors sortiment, det ska finnas rätt fjädrar att köpa där fortfarande. Annars har Granada rätt ytterdiameter så de har jag funderat på för att matcha de stumma husvagnsfjädrar jag satt bak (härligt sjuttiotalsstuk = helt rätt på en -74 :D) som gör att den knappt niger alls bak i kurvorna, men då skulle man behöva ta av ett varv för att få dit dom och de är redan i original hårdare med ca 1,5 mm grövre tråd. Kan bli väl stumt för en brukis tror jag.

När det gäller nya dämpare så har nog Kayaba fortfarande nya Premium-dämpare till salu (sök på Cortina mk III-V).
Som jag misstänkte :)

Blev KYB gasdämpare från stötdämparservice för 1690:- inkl frakt, men däremot är fjädrarna rätt så mjuka. Hade hoppats hitta något lite hårdare (även om dämparna måste hänga med då oxå) och framförallt billigare, men får väl avropa 2-2500:- ur reparationskassan och lägga på fjädrar från Lesjöfors. Å andra sidan kanske Granada varianten kan va bra då jag har för avsikt att låta bilen återigen få en lite tyngre rova framtill och då gärna med lite duglig väghållning.
Ford Taunus GXL -74

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inlägg av Släggmek »

Där ser man, det vart Kayaba (alias KYB) alltså :). Jo, de borde vara bra, själv har jag inte monterat mina än utan väntar tills det blir nån anledning att riva - bytte ena fjädern förra året mot en annan gammal fast man inte borde (regeln är parvis). Fyndade de sista KYB till Cortina mk III som Misab sålde ut för mindre än halva priset.

Vet inte, men det låter dyrt för Lesjöfors fjädrar eller? Har för mig Kilen gick att få för ca 400 kr styck, men det var ju ett tag sen (och jag gav väl det för bägge på rea hos en skogsverkstad).

Hm, V6-Taunusarna hade andra grövre framfjädrar så Granada med Pinto-fyran kanske har samma trådtjocklek. Syns annars vara samma bak på Granada Kombi som fyrcylindriga Taunus har fram om man jämför artikelnr, men Granada mk I:s framfjädrar har ett varv extra så man får ta fram kapen för att låna då.

Kanske idé att fara till nån självplockskrot och rycka loss ett par mot kaffepengar, tänk då på att Taunus original framfjädrar var skräp (brukar spricka) och även bak på Granada-kombin höll de dåligt. Tar du Granada främre så fimpa ett halvt varv i taget tills de ryms att trycka dit och prova (tänk på att inte skära i övre änden som är planslipad för anliggning mot gummiring och skär aldrig med värme för då säckar dom!), men jag lovar inte att det blir lagom styvt - har bara jämfört och försökt klämma dit utan att kapa och det var för många varv. Annars brukar det inte vara sååå petnoga på gamm´Fordarna bara radien matchar fjädersätena är min erfarenhet, men jag är väl lite vild :jobbar5::cool:.

kroegarn
Erfaren
Kontakt:

Stötdämparverkstan lista knasig??

Inlägg av kroegarn »

Jaha nu har man börjat riva ordentligt med stötdämperiet.. men det verkar som att Stötdämparverkstan har fått fel i sin lista över stötdämpare till Taunusen :(

Så här står det i deras lista:
http://www.stotdamparverkstan.se/docume ... a.htm#Ford (Europa)

Jag slog till på KYB runt om och där står det att det ska vara 343004 som stötdämpar bak. MEN som det går att se på denna bild, övre dämparen i bilden) har den ett helt annat utseende (den utan öglor upptill utan bara en gängad stång)

http://www.garaget.org/?car=208952&image=2013677

Så frågan är om det överhuvudtaget finns någon Taunus med en sådan stötdämpare baktill?? Ser ju mer ut som någon dämpare till framvagn med McPhersonlösning??

Edit:
Svarar mig själv med att det ser ut att vara Granada grejor som jag fått levererat :( Artikelnumrena borde ha varit 343001 och 343002...
Ford Taunus GXL -74

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inlägg av Släggmek »

Vad surt!:sad: Hoppas att dom har de rätta på lager så att du får byta.

Edit: Nä, vänta ett ögonblick... dämparna på bilden http://www.garaget.org/?car=208952&image=2013677 tycker jag ser ut som att det är främre dämpare till Taunusen. Öglan stämmer med det övre fästet och klykan nertill låser man med skruvarna, det är där man brukar få pillra på lösa muttrar för att ersätta originalen när skruvarna smullit av, fastrostade. Bakre dämpare har öglor i bägge ändar, det bör funka med nåt liknande från en bil med samma vikt över bakaxeln bara slaglängden är samma.

Annars, som jag skrev i någon gammal tråd, så passar nåt nummer av Volvo 100/200-serie dämpare fram på Taunus. Hårdheten är en aning över originalen, hittar du tråden tror jag det står detaljnumret för BOGE´s variant, om inte så kan jag nog nosa upp det i min "kaospärm" av samlad ströinfo om Fordarna :331:, jag lyckades tyda ut och notera det när jag röck loss en.

kroegarn
Erfaren
Kontakt:

Inlägg av kroegarn »

Släggmek skrev:"Been there, done that" :p.

Ah, det är våld som gäller om inte stötdämparen går att skruva loss. Huggmejsel och, förstås...;) 0,8-1,0 kilos slägghammare.
Måste bara få ett förtydligande... slår man då rakt igenom (vid hålet för dämparstoppet) och försöker få sönder dämparen och få av bulten? För nu har jag tömt mina trix (är ju så jäääkla trångt) :banghead:. Bulten har rostat fast i röret så när man vred på bulten snurrade t.o.m hela bussningen på stötdämparen med.
Ford Taunus GXL -74

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inlägg av Släggmek »

Förtydligande, hm... låååångt försenat :^o, sorry (ja, ska man ha snabba svar av mig är det säkrast att knacka på med ett PM för jag är bra på att glömma alla trådar jag varit in och surrat i :p). Antar det är fixat nu och tyvärr är jag inte i dagsform för att kolla igen hur det ser ut därunder, men man bör hugga av skruven så nära öglan man kommer åt så ska det gå att knacka ur resterna med en dorn, så brukar jag göra med det där. Öglan på dämparen brukar hålla för mycket våld, men har dämparen plasthylsa får man räkna med att den går väck i trängseln. Hoppas det löste sig ändå utan förtydligandet.

kroegarn
Erfaren
Kontakt:

Inlägg av kroegarn »

Släggmek skrev:Förtydligande, hm... låååångt försenat :^o, sorry (ja, ska man ha snabba svar av mig är det säkrast att knacka på med ett PM för jag är bra på att glömma alla trådar jag varit in och surrat i :p). Antar det är fixat nu och tyvärr är jag inte i dagsform för att kolla igen hur det ser ut därunder, men man bör hugga av skruven så nära öglan man kommer åt så ska det gå att knacka ur resterna med en dorn, så brukar jag göra med det där. Öglan på dämparen brukar hålla för mycket våld, men har dämparen plasthylsa får man räkna med att den går väck i trängseln. Hoppas det löste sig ändå utan förtydligandet.
Hehehe jodå det löste sig med våld och ännu mer våld så kunde jag slå av bulten innefrån. Så kärran har fått rulla säkert en 100 mil med de nya dämparna.... men det finns lite mer att jobba med på väghållningen fortfarande :D
Ford Taunus GXL -74

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inlägg av Släggmek »

"Bra karl reder sig själv" heter det ju ;). Kul att det gick bra :). Ja, du har ju en del tips här och var i trådarna om väghållning på Taunus (och glöm inte att Old School´s Cortina mk III är modellsyskon till att börja med, en bra förebild). Bussningar kan svarvas i Uretan för vettiga pengar, blir aningen stummare och bullrigare än original men trevligt tajt, märkte jag vid provåkning i en Volvo.

Skriv svar