Drar kraftigt åt höger vid hård inbromsning

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
kroegarn
Erfaren
Inlägg: 31
Blev medlem: tor jul 08, 2010 6:20 pm
Namn: Michael Gustafsson
Kör: Taunus GXL 2300 -74
Ort: Linköping
Kontakt:

Drar kraftigt åt höger vid hård inbromsning

Inlägg av kroegarn »

Jag har ju känt att bilen gärna drar åt höger när man behöver bromsa på lite mer, blir ganska obehagligt i vissa trafiksituationer :Odd:

Testade idag att göra några tvärbromsningar för att se vad som händer. Först drar den kraftigt åt höger, men sedan slutar det upp och bilen "kanar" framåt i någon form av krabbgång med fyra upplåsta hjul (kändes det som iaf).

Bilen rullar lätt så om vänster framok kärvat ihop är det bara när den ska pressa ihop mot skivan? Kan ju också vara så att höger trumbroms bak tar all bromseffekt och får bilen att vilja dra mot höger??

Tips på felsökning eller kan det räcka med att blåsa genom systemet med ny bromsvätska?
Ford Taunus GXL -74

Användarvisningsbild
Paroxyst
Legend
Inlägg: 1385
Blev medlem: tor jul 10, 2008 2:14 pm
Namn: Marc S
Kör: Commodore 72
Ort: N 60º03'0 E 20º09'0
Kontakt:

Inlägg av Paroxyst »

Jag gissar på att på just vänster sida som du skriver så är det fast rostat och bromsoket/armen som gör att bromsklossarna ska löpa är fast rostat eller om det är ok på båda sidor så har något ok rostat fast och måste tas upp och renoveras alt. bytas ut. Att flusha bromsvätska genom systemet gör inte skillnad.
"Nothing lasts forever. Just ask a Ford Pinto" (Dexter Morgan - Season 1)

Användarvisningsbild
Blixnabb
Veteran
Inlägg: 853
Blev medlem: mån apr 25, 2005 8:44 pm
Namn: Ronnie Andersson
Kör: Focus RS + Fiesta TXD-11 + V60 + MB R107 + C30 + ST150-05
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Blixnabb »

Kan vara en bromsslang som svullnat på insidan, det gör att det tar lite längre tid för den sidan att reagera(oljans hastighet stryps men trycket finns där)
Blixnabb
Nu: Focus RS MK1 + Fiesta Titanium XD-11 + V60-19 + MB 350SL + C30t5 + Fiesta ST150
rip:Fiesta MS Design-99, Escort cab Xr3i-90, Escort cab-91, Escort cab Xr3i-90, Escort RS hgv-94, Escort hgv-92b, Escort Xr3i-87, Escort vip-88, Escort LX-84, Fiesta-82
https://www.garaget.org/Blixnabb

kroegarn
Erfaren
Inlägg: 31
Blev medlem: tor jul 08, 2010 6:20 pm
Namn: Michael Gustafsson
Kör: Taunus GXL 2300 -74
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av kroegarn »

Blixnabb skrev:Kan vara en bromsslang som svullnat på insidan, det gör att det tar lite längre tid för den sidan att reagera(oljans hastighet stryps men trycket finns där)
Mjaa måste vara något åt det hållet iaf.

För nu har jag testat att göra en rejäl tvärnit och fick fyra fina svarta streck i asfalten :). MEN det högra framhjulets avtryck är faktiskt mer svart än de andra tre. Ska hissa upp och kolla för vad jag har svagt minne av så var inte oken exakt likadana, men det borde ju inte skilja såå mkt tycker jag. Finns det vissa kraftigare ok som passar bolt-on (typ Granada eller liknande?) Blir väl att undersöka slangar och rör också.
Ford Taunus GXL -74

kroegarn
Erfaren
Inlägg: 31
Blev medlem: tor jul 08, 2010 6:20 pm
Namn: Michael Gustafsson
Kör: Taunus GXL 2300 -74
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av kroegarn »

Paroxyst skrev:Jag gissar på att på just vänster sida som du skriver så är det fast rostat och bromsoket/armen som gör att bromsklossarna ska löpa är fast rostat eller om det är ok på båda sidor så har något ok rostat fast och måste tas upp och renoveras alt. bytas ut. Att flusha bromsvätska genom systemet gör inte skillnad.
Så var det... vänster bromsok kärvade lite lagom, så lite uppsmörjning och gymnastik så är nu bilen inte längre farlig att sänka farten med :)
Ford Taunus GXL -74

Skriv svar