Sammanställning för motorbyte till 2.9

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
kroegarn
Erfaren
Namn: Michael Gustafsson
Kör: Taunus GXL 2300 -74
Kontakt:

Sammanställning för motorbyte till 2.9

Inlägg av kroegarn »

Nu ser det ut som att jag kommer över en gratis eller åtminstone väldigt billig 2,8/2,9 (lite osäkert vilken) med manuell låda från en scorpio som är på väg till skroten inom några veckor.

Det jag undrar över är vad behöver jag plocka loss från donatorn förutom det självklara som:

- motor,
- växellåda,
- kardan,
- elektronikbox,
- kablage (hur mkt... stökigt att få bort?)

Ska jag passa på att försöka plocka bensinpump, bromsservo/-huvudcylinder, kylare, växellådsfästen, motorfästen (åtminstone som utgångspunkt för att bygga egna). Just motorfästen ska ju vara den enkla när man har en Taunus med V6:a, men tyvärr har min blivit nedgraderad genom åren till en 1.6l pinto. Kan inte påstå att jag ser motorfästen till taunusen i var och varannan annons :) men det kanske går att bygga själv, eller hitta med lite mer aktiv jakt???

När väl motorn är på plats, är det något jag missat i min minnesanteckning:
- Soppapump (+ev. förpump) och returledning
- Svetsa till växellådafästet och montera växellådan
- Svetsa ihop ett avgassystem
- Koppla ihop kardan... ev. en del fix och trix, tips någon?
- Koppla in elektronikboxen och då ska den kunna starta *drool*... förr eller senare iaf... får väl räkna med lite :banghead: oxå :)

SFRO krav
- bromsar: capri 2,8 skivor med 240 bromsok? Cossie rwd bromsar bak. Bromsservo och huvudcylinder från???
- Bakvagnen hoppas jag kunna trixa genom med min då penselrenoverade Atlasbakaxel
- Byta till tuffare bussningar runt om (nya Konidämpare redan monterat).

Sist men inte minst......starta, GASA och slippa oljelukt och ventilslammer :nxsmile:

Parentes:
Använda styrväxeln från Scorpion är det ens i närheten av möjligt? Då skulle jag isåfall få servoassistans + bli av med glappet i styrväxeln :).
Ford Taunus GXL -74

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Ta hela motorhärvan, på Scorpio brukar den vara ganska separat från resten av bilen. I stort sett alla kablar sitter i kontaktstycken som kan kan dela, frestas inte att klippa allt för vilt med avbitaren.

Soppapumpen kan du använda, växellådsbalken är bra att ha att bygga av. Kylaren passar inte så bra, huvudcylinder/ABS-pump från Scorpio är lite bökigt. Motorfästena är gjutna i aluminium så de är också svåra att bygga om. Enklare att bygga helt nytt eller modifiera Pintofästen.

Bromsok bak (och fram om du vill) kan också vara bra. För SFROs del räcker det med Sierra/Scorpiobromsar runtom, även om det funkar med 240-ok fram också om du vill. Men Cossie rwd-bromsar är overkill bak. Ska du ha 240-bromsar fram, välj 240 huvudcylinder och gärna servo.

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Skriv svar