2.9 EFI i Granada 2.8.. Elsystem fråga

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
_Glenne_
Veteran
Namn: Glenn Svensson
Kör: Ford Granada 2.9L EFI -81

2.9 EFI i Granada 2.8.. Elsystem fråga

Inlägg av _Glenne_ »

Tjena.

Tänkte höra hur pass invecklat det är att koppla in en 2.9 efi i en Granada 2.8i??

Så några frågor.
1. Hur går man till väga, dvs vad behöver göras etc.?
2. Vart får man tag på elschema?
3. Vad man ska tänka på osv?

Motorn sitter nämligen under huven nu men är inte "inkopplad"

MVH
//Glenn

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

1. Man söker runt lite på forumet här ;-) Det finns en tråd om att koppla in EFI i förgasarbil som ger en del tips, även om du har en Granada 2.8i.

2. Jag tror bestämt också att det är länkat till lite elscheman, men...
http://www.whynotracing.com/gallery/alb ... elt_schema
http://www.whynotracing.com/gallery/alb ... fordschema

3. Det handlar i praktiken om att se till att kabelhärvan innehåller de två reläer som krävs (huvudrelä och bränslepumpsrelä), att de har de matningar som krävs och att härvan har alla jordningar. Det är egentligen inte så svårt men man får lägga nån timme på att bekanta sig med elscheman för framförallt motorn.

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Pida
Veteran
Namn: Peter Palmér
Kör: Capri mkII, Granada Coupé 2.6

Inlägg av Pida »

När ändå ämnet är uppe...

Finns det några "bilder" på varje pryl av allt de där så man vet vad som är vad i listan?
För oss som inte har en aning om hur grejerna ser ut eller var dem sitter/brukar sitta...

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Inlägg av granadadr »

Pida skrev:När ändå ämnet är uppe...

Finns det några "bilder" på varje pryl av allt de där så man vet vad som är vad i listan?
För oss som inte har en aning om hur grejerna ser ut eller var dem sitter/brukar sitta...
ärligt talat tycker jag det är lättare med papper,, men det är ju bara å skriva ut chemat,, jag har ju iof läst sånt här förr så jag har inga problem,, men jag tror inte det finns där man kan se hur komponeterna ser ut :(

Användarvisningsbild
Pida
Veteran

Inlägg av Pida »

granadadr skrev:ärligt talat tycker jag det är lättare med papper,, men det är ju bara å skriva ut chemat,, jag har ju iof läst sånt här förr så jag har inga problem,, men jag tror inte det finns där man kan se hur komponeterna ser ut :(
Jo det jag menade var ju som det du avslutade meningen med, hur komponenterna ser ut och gärna var dem brukar sitta ;).
Har för övrigt sparat bilderna i min "projekt-mapp" men det kan ju som sagt vara bra att veta lite om det man tänker hålla på med hehe.

Något tips på var man kan hitta bra info om såna här komponenter utan att behöva googla varenda komponent? Typ en översikt på vad de olika komponenterna gör och vilken som bestämmer vad den andra komponenten ska göra o.s.v. ;).

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Fordschemat (det större ovan) har faktiskt beskrivning av var prylarna sitter. Rutorna nere och till höger innehåller sån info.

Jag känner inte till någon bra lista på delarna men kollar man kabelfärger och antal kablar, samt till vilket stift på databoxen de är kopplade, så brukar det gå att lista ut.

Och ja, en A3-utskrift av schemat hjälper till :-)

/Gustaf

Användarvisningsbild
Pida
Veteran

Inlägg av Pida »

therealpinto skrev:Fordschemat (det större ovan) har faktiskt beskrivning av var prylarna sitter. Rutorna nere och till höger innehåller sån info.

Jag känner inte till någon bra lista på delarna men kollar man kabelfärger och antal kablar, samt till vilket stift på databoxen de är kopplade, så brukar det gå att lista ut.

Och ja, en A3-utskrift av schemat hjälper till :-)

/Gustaf
Jag hade visst haft för bråttom när jag sparade bilderna så jag hade bara sparat bilderna som var "sized" och därför gick det knappt att se nånting men nu har jag löst det o ser nu att det faktiskt står där hehe.

"EEC IV styrdon" är det själva boxen?
Och vad är "EEC IV effektrelä" för något?

Har ju en granada coupé med en 2.9 i fast det är inte jag som lyft i den motorn och jobbet är inte klart ännu så vore kul o veta vad man sysslar med hehe. Ska tydligen bara vara "boxen" som fattas och den ska sitta i handskfacket. Och en bränslepump i tanken ska dit oxå förresten.

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Styrdon = databox
Effektrelä är det som kallas huvudrelä på andra platser. Det matar alla givare, databoxen och bränslepumpsrelät med 12V när tändningen slås på.

/Gustaf

Användarvisningsbild
Pida
Veteran

Inlägg av Pida »

therealpinto skrev:Styrdon = databox
Effektrelä är det som kallas huvudrelä på andra platser. Det matar alla givare, databoxen och bränslepumpsrelät med 12V när tändningen slås på.

/Gustaf
Aha :).
Då har jag noterat de med nu hehe.

Finns det olika boxar till 2.9 eller är det bara att leta upp vilken som helst på någon skrot?
Hur blir det om man skulle börja trassla med ett megasquirt, byter man ut EEC IV boxen mot MS-boxen då eller använder man båda två? Överkurs just nu för min del men kan vara bra att veta ;).

Läst en hel del om MS i diverse trådar här o där, givetvis varit inne på Megasquirt.se o läst lite men tycker de flesta som skrivit något om det redan är insatta i ämnet hehe.

_Glenne_
Veteran

Inlägg av _Glenne_ »

Hur mycket pill är det att få ur kabelhärvan ur en sierra 2.9??

Sen mina funderingar är att få motorn att starta, oljetryck, tempgivare etc är inte intressant just nu, vill bara få motorn att skutta igång :)
//Glenn

Citgho
Veteran
Namn: Patrik T
Kör: Granada 2.3T

Inlägg av Citgho »

Då är vi två om liknande projekt, jag har dock inte haft tid att påbörja men planerar för fullt.
Har dock en Scorpio som donatorbil men det ska ju inte göra någon skillnad när motorn väl ska igång i Granadan ändå så.
Har studerat elshemat på 2.9an och det ser ju inte ut att vara så mycket som ska kopplas egentligen.
Men har som sagt inte kikat på prylarna under huven än.

Hur är det med bränslematningen (pumpen alltså) på en Granada 2.8i, måste den bytas för att kunna köra en 2.9efi?

_Glenne_
Veteran

Inlägg av _Glenne_ »

Nä inte tror jag att pumpen måste bytas? Är ju elpump som går över tändningen på Granadan också, visst pumpar k-jet pumpen mer än pumpen till 2.9an, men soppatrycket sköter väll BTR:en endå så borde inte bli högre soppatryck för att pumpen ger lite mer..

Rätta mig gärna om jag har fel :)

Har själv en sierra som donatorbil så kan ju plocka allt som behövs därifrån.
//Glenn

Citgho
Veteran
Namn: Patrik T
Kör: Granada 2.3T

Inlägg av Citgho »

Vad jag kan se så behövs

+matning till effektrelät, bränslepumpsrelät, EEC-IV boxen (pinne 1?)

jord till pinne 40 och 60

Resten verkar vad jag kan utläsa vara inkopplat i motorns div delar i härvan

_Glenne_
Veteran

Inlägg av _Glenne_ »

Ajjemen, se där..

har själv inte hunnit börja plugga på elschemat men är ju skitbra att få lite sånna där svar :)
//Glenn

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Det finns olika boxar, en eller två lambdasonder, dessutom är det olika på motor med manuell låda och automat. Det är en mycket god idé att se till att man har box och kabelhärva som hör ihop.

Megasquirt ersätter EEC-IV-boxen helt.

De Sierra 2.9 jag plockat kabelhräva ur har varit lättjobbade. Det bökigaste är nästan att hitta alla jordpunkter, härvan är jordad på 3-4 ställen.

2.8-pumpen funkar utmärkt men man bör byta till bränslepumpsrelä som styrs av databoxen. Man får då ta bort eller koppla förbi 2.8:ans originalrelä som kräver signal från tändspole eller bränslehuvudet/luftvågen för att pumpen ska gå.

/Gustaf

Skriv svar