2.9 EFI i Granada 2.8.. Elsystem fråga

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
_Glenne_
Veteran
Namn: Glenn Svensson
Kör: Ford Granada 2.9L EFI -81

Inlägg av _Glenne_ »

Ja ledningarna är rätt kopplade, och det är inte stopp nånstans eller så heller, för när pumpen går så kommer det soppa både i tryckledningen och tillbaka i returledningen..

Men ska inte spridarna klicka/låta när dom startar eller hur man ska säga? För dom låter inte ett dugg, och bilen får ju som sagt ingen soppa eftersom den startar när den får en sup..

och är det spridarna som inte går igång och jag har ström fram till spridarna så måste det ju vara jordningen som knasar, kan inte komma på nått annat det kan vara (?), men frågan är ju bara varför :Odd:

Men sen har jag en fundering till, enligt din beskrivning så stod det att kabeln till soppapumpen/relä från härvan, alltså den blå/röda kabeln ska jordas av boxen när pumpen ska gå, men det gör den inte, jag får ut ström i den? Så just nu är den kopplad till "tillslaget" på bränslepumsrelä för att kunna få pumpen att gå..

Jag tänkte att det kanske var värt att nämna om det skulle va nå knas med jordningen?
//Glenn

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Jo, det ska klicka.

Kolla med en lysdiod om du har signal först. Har motorn stått ett tag kan spridarna ha kleggat igen.

Det är också lätt gjort att missa någon jordpunkt i kabelhärvan. Alla ringkabelskor med bruna kablar ska vara ordentligt jordade.

Det är inte så att box/härva kommer från en bil med automat, och du glömt fixa P/N-spärren?

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

_Glenne_
Veteran

Inlägg av _Glenne_ »

therealpinto skrev:Jo, det ska klicka.

Kolla med en lysdiod om du har signal först. Har motorn stått ett tag kan spridarna ha kleggat igen.

Det är också lätt gjort att missa någon jordpunkt i kabelhärvan. Alla ringkabelskor med bruna kablar ska vara ordentligt jordade.

Det är inte så att box/härva kommer från en bil med automat, och du glömt fixa P/N-spärren?

/Gustaf

Okej, för spridarna klickar/låter inte iallafall..

Ang. jordpunkterna så satt det bara en jordpunkt på härvan, den som sitter jordad nere vid a-stolpen i sierrorna, sen satt det ingen fler..

Nä, härvan och boxen kommer från en sierra, och dom fanns ju aldrig med 2.9 och automat, var ju bara scorpion som hade automat ihop med 2.9 motorn så vitt jag vet :)
//Glenn

_Glenne_
Veteran

Inlägg av _Glenne_ »

Nu är felet fixat :)

Gav med fan på att det bara SKA funka så tog och felsökte lite och kollade runt på härvan och det visade sig att jag hade missat jorden vid diagnos uttaget då nån hade klippt den kabeln..

Nu vart även den blå/röda kabeln som ska till pumprelä som den ska också, dvs jordas av boxen..

Så nu hoppade han igång för egen maskin utan nån sup och gick finfint :)
//Glenn

kroegarn
Erfaren
Namn: Michael Gustafsson
Kör: Taunus GXL 2300 -74
Kontakt:

Grattis

Inlägg av kroegarn »

Grattis :)

Följt tråden med nyfikenhet och har tänkt att utföra samma operation "vilket år" som helst :confused:
Ford Taunus GXL -74

_Glenne_
Veteran

Inlägg av _Glenne_ »

Okej, se där :)

Det var faktiskt ganska enkelt ingrepp med elen när man fick sån bra hjälp av Therealpinto, så stort tack till honom :)

Bara för att så kan jag väll slänga in en bild på den utsatta bilen :p

Dock väldigt skitig och oputsad samt olackade detaljer då bilen har stått i över ett år i brist på motivation :)
Bild

Tycker bilen är värd att rädda, därför jag fick tillbaka motivationen då bilen faktiskt är väldigt fräsch motför dom flesta grandorna idag som man ser efter vägarna, fick sjukt mycket beröm på senaste besiktningen så det märks att den har gått i norrland större delen av sitt liv :)

Det enda som egentligen är nämnvärt till skicket är höger framskärm som har fått sig en liten parkeringsskada och något fel nyans, men det ska givetvis åtgärdas i samband med lackering av kjolpaketet :)

Man kan även skymta baken på 325 Turbon i bakgrunden :D
//Glenn

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Jag missade samma kabel när jag satte 2.9 i min Sierra XR4x4 ;-)

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

_Glenne_
Veteran

Inlägg av _Glenne_ »

Hehe okej :)
//Glenn

Citgho
Veteran
Namn: Patrik T
Kör: Granada 2.3T

Inlägg av Citgho »

Najs att det funkar!

Jag vetisjutton hur jag ska göra med min alltså, såg ett program på Discovery tror jag med en engelsk bil som använder just 2.9an och med sportavgas så låter du ju ascoolt och efter det blev jag velig om jag ska ha i en turbomotor eller 2.9 :banghead:

_Glenne_
Veteran

Inlägg av _Glenne_ »

Själv tycker jag 2.9orna låter ganska tama :)

Varför inte en 2.9 Turbo? Det var mina planer från början, men tappade sen motivation och av nån anledning köpte jag in en bmw som jag håller på att pyssla med turbo på istället, fast nu när man har börjat med Granadan igen så har motivationen kommit tillbaka, så överväger nu att bygga 2.9 turbo i den endå istället för att bygga på bmw´n, men jag har inte bestämt mig än :)

Men i det stora hela så behöver jag egentligen bara ett megasquirt och en stöddigare koppling för att kunna bygga en 3-400hk granada, resten av grejerna har jag som jag egentligen har köpt till bimmern så som turbo modell stor, wastegate, alu intercooler, spridare, silliconslangar, material till avgas och tryckrör osv osv :)
//Glenn

Citgho
Veteran

Inlägg av Citgho »

Vill kunna åka lagligt men inte göra en sfrobesikting så då är ju 2.9T uteslutet för min del.

_Glenne_
Veteran

Inlägg av _Glenne_ »

Nu är ju jag ine riktigt så insatt i det här med regbes osv, men nog tror jag att det är i princip omöjligt att regga dom med turbo oavsett motor :)
//Glenn

Citgho
Veteran

Inlägg av Citgho »

Kortfattat:

Plockar en komplett katalysator turbomotor med all kringutrustning med högst samma effekt som Granadan (150) så är det bara byta och regga som motorbyte.
Ett exempel på sån motor är 940LTT tex.

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Inlägg av granadadr »

OM man inte har en 75a eller äldre,, då kan man bygga en 2,9T ;),, jag hadde byggt turbo på Bmwn ;) trots min fordfanatism, för fyfan vad Bmw går med turbo :)

_Glenne_
Veteran

Inlägg av _Glenne_ »

Jo, är ju just där kruxet sitter, går ju plocka ur nån hk mer i bmw´n, men och andra sidan är ju Granadan en bra mycket fränare bil på alla sätt egentligen, och sen att man är född fordentusiast gör ju inte granadan sämre heller, och en 350-400hk 2.9a lär ju skjuta på tillräckligt för att kunna åka på bredden också :)

Well, det återstår väll att se hur det blir :)
//Glenn

Skriv svar