Framvagn Taunus.

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Naeri
Erfaren
Inlägg: 27
Blev medlem: sön jun 07, 2009 7:15 pm
Namn: Daniel Närström
Kör: Ford Taunus GXL 1972
Ort: Visby

Framvagn Taunus.

Inlägg av Naeri »

Nu när hösten är kommen är det dags att gå in i garaget och skruva lite. Planen är att Taunusen ska få väghållning värd namnet, i nuläget är det lite som att åka båt...

Jag undrar därför om nån kan hjälpa mig, i vilken ände börjar man?

Jag har inte gjort nånting alls med stötdämpare, fjädrar eller bussningar, men nu ska allt bytas. VArt köper man? vad köper man? Jag vill ha hårdare än orginal, men det ska ändå va möjligt att åka i den. Kanske lite sänk?

Alla tips mottages tacksamt!

GXL
Nybörjare
Inlägg: 4
Blev medlem: fre jun 05, 2009 9:29 pm
Namn: Erik Rohdin
Kör: ford
Ort: Norrtälje

Inlägg av GXL »

forza.se har bussningar. tror dom tar ca 1500kr för alla framvagnsbussningar.
kolla efter fjädrar här. http://www.struve.se/OSC/fjadrarbiltema.htm
där ser du oxå om några är hårdare än orginal

finns nog någon här som vet typ allt du vill veta ,men nu har du lite att titta efter

kroegarn
Erfaren
Inlägg: 31
Blev medlem: tor jul 08, 2010 6:20 pm
Namn: Michael Gustafsson
Kör: Taunus GXL 2300 -74
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av kroegarn »

Jag hade friska fjädrar som jag bara bonnkapade så min fyrstegsraket ser ut så här:

1. Nya stötdämpare. Stötdämparverkstan var väldigt bra och gav mig ett kanonpris på justerbara Konidämpare (efter att jag först fått KYB dämpare till en Granada). Konidämparna har transformerat "båten" till en bil :starter: Dock så är stötdämparna bak lite för hårda (till för tung last) så det studsar lite för mkt på ojämnt underlag... det går dock få de mjukare genom att ta bort den extra coilover fjädern som är monterad.

2. Snickra till hållare så man kan montera dubbla krängningshämmare för just nu tiltar gärna bilen i sidled vid kurvtagning

3. Nya "race"bussning till framvagnsvaggan som jag hittat på http://www.oldcars.de Min framvagn rör på sig ganska duktigt när jag hissar upp och ned bilen i framkant.

4. Nya bussningar runt om... dock ett stökigt och tråkigt jobb som kräver tid och massa demontering + pressverktyg. Men finns till bra pris på Ebay.co.uk.

Till våren blir det att införskaffa bra däck med stabil däcksida... blir väl troligtvis Toyo 888 i den prisvänliga dimensionen 195/50-15.

Överkursen blir om väghållningen fortfarande inte känns tillräcklig: Hårdare fjädrar och börja laborera med utflyttade fästpunkter för undre bärarmar för mer camber.... bygga om till delad bakaxel ;)
Ford Taunus GXL -74

Naeri
Erfaren
Inlägg: 27
Blev medlem: sön jun 07, 2009 7:15 pm
Namn: Daniel Närström
Kör: Ford Taunus GXL 1972
Ort: Visby

Inlägg av Naeri »

Tack för svar! Men vilken modell ska jag titta efter, Taunus finns ju inte???

loop
Legend
Inlägg: 1313
Blev medlem: fre aug 22, 2003 10:00 am
Namn: Per F
Kör: Taunus, Falcon, Fiesta, Escort
Ort: Hässleholm

Inlägg av loop »

Cortina mk3 är samma bil under skalet.
Jag köpte bussningar på Flo-flex. Hela bilen med frakt för under 1600kr.
http://www.fordclubsweden.se/forum/show ... ht=cortina

Jag borde verkligen montera ihop den där bilen.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3328
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Kayaba (KYB) har gasstötdämpare om man söker på Cortina mk III-IV-V (motsvarar Tanus 1, 2, 3 och då är mk IV och V rakt av högerstyrda Taunusar) men tänk på att australiska Cortina är tekniskt annorlunda än europeiska/turkiska och argentinska Taunus om du söker brett på nätet. Det kan även vara värt att snoka runt på brittiska prestandaforum efter tips på alternativ, öborna gillar sina Cortinor och är ruskigt kreativa problemlösare :).

Enklare lösning: Jag hörde med Stötdämparverkstan i Sthlm för ett tag sedan och de har Record standardstötdämpare på lager, de kan beställa hem prestandadämpare av bättre tyska märken om man vill. De har ju också en tradition av att bygga skräddarsydda för den som har råd att kosta på.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
MK3 Cortina
Nybörjare
Inlägg: 5
Blev medlem: tor jan 27, 2011 1:21 pm
Namn: Jon Anders Haugen
Kör: MK3 Cortina
Ort: Oslo

Inlägg av MK3 Cortina »

Husk at MK3 Cortina har noen foringer (bussingar) som ikke er like som på Taunus 1.
Har noen her i Norge som har kjøpt stabstag fra Whiteline i Australia som var veldig bra.
MK3 Cortina - 73 2.0i
Sierra Sedan - 93
MK2 Mondeo - 00
Min Cortina - http://www.cortinaklubben.no/forum_ckn/ ... ?f=12&t=51

Användarvisningsbild
old school
Veteran
Inlägg: 899
Blev medlem: fre mar 18, 2005 9:15 pm
Namn: Kent Andersson
Kör: Cortina 2000 GT (banbil), Volvo XC70 II T6 Polestar, C30 T5, Cortina 2000 GT -72 (projekt)
Ort: Helsingborg
Medlemsnummer: 117

Inlägg av old school »

MK3 Cortina skrev:Husk at MK3 Cortina har noen foringer (bussingar) som ikke er like som på Taunus 1.
Har noen her i Norge som har kjøpt stabstag fra Whiteline i Australia som var veldig bra.
OT Men det är du Jon som mailat mig via youtube va? Svar på din fråga, plus lite till, finns i min tråd här:

http://www.fordclubsweden.se/forum/show ... hp?t=38286

Kul att du kör MK3 :cool:
Mix Megapol; radiohistoriens kräkmedel Nr:1

Användarvisningsbild
old school
Veteran
Inlägg: 899
Blev medlem: fre mar 18, 2005 9:15 pm
Namn: Kent Andersson
Kör: Cortina 2000 GT (banbil), Volvo XC70 II T6 Polestar, C30 T5, Cortina 2000 GT -72 (projekt)
Ort: Helsingborg
Medlemsnummer: 117

Inlägg av old school »

Nu handlar denna tråd om framvagn men vi är inne på bussningar.
En liten varning för att montera för hårda bussningar (typ delrin) i bakvagnen, övre infästningarna i karossen är svaga på MK3.an och jag har själv fått svetsa om dessa. Fler har varit med om detsamma.

Bakvagnen behöver mer rörelse geometriskt helt enkelt.

Har bytt till Superflex nu och de verkar funka.
Mix Megapol; radiohistoriens kräkmedel Nr:1

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3328
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Kom-att-tänka-på... :yltype:

Cortina mk III/IV/V-familjen i Australien var en klart egen linje under skalet, som byggdes i fyrcylindrig version ganska lik den engelska om jag förstått rätt, medan bilarna med sexa ärvde Falcons amerikanska rak-sexa (typ Mustangs basmotor alltså) och anpassades därefter. Deras inhemska källor anger att chassit fick grövre/kraftigare detaljer för att palla deras svåra vägnät, så antagligen är det mesta anpassat för hårdkörning men ibland kanske måtten inte matchar. Har tyvärr inte lyckats fiska upp nån v-handbok på nätet att studera, men kanske nån annan lyckas. Serien går på australiskt vis inte efter årsmodeller, utan de första åren kallas Cortina TC (samma som typfamiljen i Europa), efter facelift kallad TD, för att följas av TE som motsvarar europeiska Cortina mk IV/Taunus TC2 och TF som motsvarar mk V/TC3 (Taunus 80).

Här finns en kort australisk beskrivning av historien och lite särskilt om den omarbetade framvagnen som tydligen avviker särskilt fr o m 1976/TE-serien, artikeln fokuserar på kombiversionen av TF:

http://www.drive.com.au/Editorial/Artic ... 47957&vf=1
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Skriv svar