Inga bromsar på min Ford P3 (Taunus 17M -63)

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Användarvisningsbild
Ford P3
Erfaren
Namn: Niclas S
Kör: Ford P3 från 1963

Inga bromsar på min Ford P3 (Taunus 17M -63)

Inläggav Ford P3 » lör nov 27, 2010 3:01 pm

Bromsarna har successivt dött på min P3:a. Pedalen går i golvet. Inga läckage vad jag kan se. Gissar att huvudcylindern läcker invändigt, eller hur man ska uttrycka sig.

Andra tips?

Ska jag renovera huvudcylindern eller försöka skaffa en ny?

Tags:

Användarvisningsbild
mr Costin
Legend
Namn: Bror H
Kör: Mercedes Benz

Inläggav mr Costin » sön nov 28, 2010 9:22 am

Börja med att kolla om det är vätska i bromsvätskebehållaren. Är den tom så fyll på den och se om du får tryck i systemet bnär du pumpar med pedalen. Om du inte ser några läckor under bilen så kolla på huvudcylindern där den är fastskruvad i bilen, inne i bilen alltså, om det kommer vätska där. Om du inte hittar nån enda läcka nånstans så får du nog ta av trummorna och se om det läcker i någon hjulcylinder.

För du har väl justerat bromsarna...:rolleyes:
Transit TDi :turtle:
Lotus Cortina -65 :racesmile
Banbusbil YBW Cortina -65 :ring:
Svart flügel :jump:
Korvkioskracer Cortina GT -68 :revs:
IH B414 nu med 2 kedjor :icon23:
Hungrig Rottweiler :skull:
Blondin (inte jag) :image037:
Ford betyder First On Racing Day:cool:

Användarvisningsbild
Ford P3
Erfaren

Inläggav Ford P3 » sön nov 28, 2010 2:58 pm

Vätskenivån sjunker inte. Det läcker inte någonstans, varken vid huvudcylindern eller vid hjulcylindrarna.

Användarvisningsbild
mr Costin
Legend
Namn: Bror H
Kör: Mercedes Benz

Inläggav mr Costin » sön nov 28, 2010 5:28 pm

Och om du pumpar, går det att få pedalen att ta högre upp då?
Transit TDi :turtle:

Lotus Cortina -65 :racesmile

Banbusbil YBW Cortina -65 :ring:

Svart flügel :jump:

Korvkioskracer Cortina GT -68 :revs:

IH B414 nu med 2 kedjor :icon23:

Hungrig Rottweiler :skull:

Blondin (inte jag) :image037:

Ford betyder First On Racing Day:cool:

bogbrush88
Erfaren
Namn: Thomas R
Kör: Taunus 17M P3 1964

Inläggav bogbrush88 » sön nov 28, 2010 6:35 pm

Jag råkade ut för samma sak med min P3:a för några år sedan (1964 med skivbromsar fram) bortsett från att bromsverkan inte försvann successivt- den försvann helt inom 10 sekunder efter 4-5 pumpningar.
Smått kusligt upplevelse, speciellt då det hände i stadstrafik...
Kollade huvudbromscylinder och hjulcylindrar och fann inga läckor så jag chansade och beställde en renoveringssats från SE Autoparts i Borlänge vilket löste problemet :)

Har länge funderat på modifiera till tvåkretssystem a la Taunus P7 men andra saker tycks alltid komma i vägen...

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inläggav Släggmek » mån nov 29, 2010 1:43 pm

bogbrush88 skrev:Jag råkade ut för samma sak med min P3:a för några år sedan (1964 med skivbromsar fram) bortsett från att bromsverkan inte försvann successivt- den försvann helt inom 10 sekunder efter 4-5 pumpningar.
Smått kusligt upplevelse, speciellt då det hände i stadstrafik...
Kollade huvudbromscylinder och hjulcylindrar och fann inga läckor så jag chansade och beställde en renoveringssats från SE Autoparts i Borlänge vilket löste problemet :)

Har länge funderat på modifiera till tvåkretssystem a la Taunus P7 men andra saker tycks alltid komma i vägen...

Hmm, åkte på samma på min 70-talare häromveckan, där var det en hjulcylinder bak som börjat läcka men så var det också tomt i vätskeburkens bakre behållare. När det bottnar och ingen vätska försvunnit brukar det vara packningarna i huvudcylindern som gått så att vätskan åker fram och tillbaka förbi, är min erfarenhet.

...Ah, det finns fler som skyndar långsamt ;). När det gäller tvåkrets-konvertering i Taunus P3 lutar jag för egen del åt att använda Opel Ascona A med system/fabrikat ATE eftersom huvudcylindern är en enkel sort med en utgång till främre och en till bakre krets och bromsoken är vad det tycks identiska som Taunus (har ersatt ett men ej haft igång och provat). Förstås måste man då även montera servon från Opeln, även dess fördelningsventil borde matcha eftersom bägge ligger kring tonnet i tjänstevikt men det där får man testa. Eller kan man söka efter sena utförandet av framhjulsdrivna Taunus 12/15M, serie P6/2 eller P6/3 (1968 upp) som enligt uppgift har 2-krets huvudcylinder som matchar P3. Den är utan servo och ska vara direkt passande att ersätta 1-kretscylindern med.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

bogbrush88
Erfaren
Namn: Thomas R
Kör: Taunus 17M P3 1964

Inläggav bogbrush88 » tor dec 02, 2010 3:23 pm

Nu blev det plötsligt frestande att montera Ascona A-bromsservo - antar att Manta A också passar. Borde inte vara så svårt att hitta.

Tack skall du ha för det tipset, Släggmek! :)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inläggav Släggmek » mån dec 06, 2010 3:22 pm

Inget att tacka för :), hoppas att det kan vara till nån hjälp. Men jag vill poängtera att detta är bara ett spår att gå på - otestat utom att jag monterat ett Opel Kadett B bromsok som vad jag minns är samma för Ascona A. Oken passar direkt på Taunus P3-fjäderbenen medan P5 så vitt jag vet har helt andra delar än P3 att börja med (som sagt, lilla 12/15M har mer gemensamt där). Fabrikatet är Ate och numren stämmer på gjutdelarna, dock kan det ju skilja något i borrning men jag tvivlar (borde ha letat fram skjutmåttet, jo...). Resten får man testa fram är min tanke, inklusive jämföra bakre bromsar med Opels och kolla så att bromstrycksfördelaren stämmer. Å andra sidan, matchar det bra så finns ju ytterligare utvecklingsmöjligheter att ta efter då rallyfolket gjort förbättringar med nyare delar på Ascona för skogsbruk (4-kolvs-ok har nämnts...). Minns jag rätt har Manta A och Kadett C samt Ascona/Manta B i grunden samma bromssystem som de nämnda, så det är bara att luska vidare för att uppnå bästa möjliga stoppverkan... ;).
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Användarvisningsbild
Ford P3
Erfaren

Hur öppnar man huvudbromscylindern?

Inläggav Ford P3 » tis apr 19, 2011 10:12 am

bogbrush88 skrev:Kollade huvudbromscylinder och hjulcylindrar och fann inga läckor så jag chansade och beställde en renoveringssats från SE Autoparts i Borlänge vilket löste problemet :)

Vad var det för renoveringssats? Till huvudbromscylindern eller? Hur plockar man sönder den? Har plockat loss min (se bild) men konstruktionen säger inte "öppna här" precis...
Bild

Användarvisningsbild
Ford P3
Erfaren

Fick isär den

Inläggav Ford P3 » tis apr 19, 2011 12:11 pm

Fick isär huvudcylindern till slut. Så här ser innehållet ut. Konstigt att jag hade nån bromsverkan öht! Är det de här grejerna som finns i renoveringssatsen du köpte bogbrush88?
Bild

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inläggav Släggmek » ons apr 20, 2011 2:13 pm

Huga... påminner mig om min "att-göra"-lista... :whistling: - nå, jag tog mig friheten att ljusa upp bilden för att se och innehållet är väl vad som normalt ingår i en repsats, även om jag inte köpt till P3:an än (...). Det brukar omfatta det på bilden. Obs. att cylindern bör vara ganska rostfri i loppet att börja med om det ska vara ekonomiskt att renovera hellre än leta en ny (om tillgänglig), har det väl gått ner i godset så brukar det komma tillbaka småningom ifall man kör med glykolbaserad bromsvätska.
Bilagor
twitpic_com--4mrxvy__taunus p3 hvdbrcyl.jpg

Användarvisningsbild
Ford P3
Erfaren

Inläggav Ford P3 » ons jun 22, 2011 5:32 pm

Släggmek skrev:Huga... påminner mig om min "att-göra"-lista... :whistling: - nå, jag tog mig friheten att ljusa upp bilden för att se och innehållet är väl vad som normalt ingår i en repsats, även om jag inte köpt till P3:an än (...). Det brukar omfatta det på bilden. Obs. att cylindern bör vara ganska rostfri i loppet att börja med om det ska vara ekonomiskt att renovera hellre än leta en ny (om tillgänglig), har det väl gått ner i godset så brukar det komma tillbaka småningom ifall man kör med glykolbaserad bromsvätska.

Jag köpte en renoveringssats från Boffen, honade cylindern och fick ihop grejerna så när som på bromsljusgivaren som jag hade sönder :doh:

Vilken bromsvätska ska man köra med för längst livslängd med halvdåliga grejer menar du?

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inläggav Släggmek » sön aug 14, 2011 2:06 pm

Ford P3 skrev:Jag köpte en renoveringssats från Boffen, honade cylindern och fick ihop grejerna så när som på bromsljusgivaren som jag hade sönder :doh:

Vilken bromsvätska ska man köra med för längst livslängd med halvdåliga grejer menar du?

Ursäkta jag missade frågan... det var ett tag sen jag läste tråden sist. Ja, jag antar att silikonbromsvätska borde vara att föredra, eftersom den inte tar upp vatten och rostprocessen stannar upp med det, men det där bör nog en som använder silikonbaserat svara på. Enligt en gammal tidningstest blir känslan i pedalen lite svampig men det ska inte störa bromsverkan på något sätt. Iaf, om man byter till silikon måste man dränera ut den gamla glykolbaserade vätskan ordentligt, eftersom de inte är blandbara.

Användarvisningsbild
MrB
Veteran
Namn: Björn Liedström
Kör: Capri
Medlemsnummer: 259

Inläggav MrB » sön aug 14, 2011 8:08 pm

Byt INTE till silicone bromsvätska om du inte skall byta packningar i hela bromssystemet , Jag har själv råkat ut för att de andra "gamla " packningarna(hjulcylindrar bla) går sönder då ,verkar inte som gummi som legat i gamal hederlig bromsvätska gillar bytet utan går sönder en efter en, köp en likvärdig vätska som var i systemet
FORD CLUB SWEDEN – Suppleant.

Totalt såld i Ford träsket ....

Användarvisningsbild
Ford P3
Erfaren

Inläggav Ford P3 » lör feb 15, 2014 9:23 am

Tråkig jag är som lämnat tråden obesvarad. Tack för tipsen! Jag kör på vanlig bromsvätska. Fick förstås renovera alla hjulcylindrarna också. Nu funkar bromsarna. Sådär i alla fall. Har inte besiktat ännu. Börjar längta efter våren... Pillat ihop en blogg om pärlan så länge, se signatur :thumb3d: