Skivbromsar Anglia 105E

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
rs2600
Veteran
Inlägg: 225
Blev medlem: tor aug 28, 2003 7:38 pm
Namn: Mats B
Ort: Stockholm
Kör: Thunderbird SC 1990

Skivbromsar Anglia 105E

Inläggav rs2600 » tor apr 14, 2011 9:43 am

Några tips på billigaste (?), enklaste sätt att konvertera till skivor fram på en 105E?

Tags:

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10061
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Ort: Kåge, Norrland
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inläggav therealpinto » tor apr 14, 2011 4:56 pm

Fjäderben med bromsar från Cortina MkI/II eller Consul Capri är förmodligen enklaste vägen rent mekaniskt, det borde passa ungefär direkt (men jag är inte helt säker).

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
mr Costin
Legend
Inlägg: 5376
Blev medlem: tor sep 04, 2003 10:00 am
Namn: Bror H
Ort: Alingsås
Kör: Mercedes Benz

Inläggav mr Costin » fre apr 15, 2011 11:39 am

Enklaste sättet är att byta fjäderbenen mot Consul Classic eller Consul Capri, de passar rakt på utan modifieringar.
Cortina MkII är ett annat alternativ, men det kräver mer mekk. Cortina alternativet är det mest förespråkade då Consul Classic/Consul Capri är svårt att hitta. Jag vet dock var det står en Classic jag inte orkat släpa hem.

Milton i UK hade en sida med all info, men jag hittar inte den nu. Prova att googla så hittar du säkert nåt.

Sen kan du använda befintliga ben. Ta bort trummor och sköldar, sätt på en Sierra framskiva och ok. Du får tillverka en hållare för oket som du skruvar i samma skruvar som håller sköldarna, skivan passar över befintligt nav.

Då Anglia benen inte är de starkaste så avrådes från bankörning och liknande insprerad körning med dom.
Transit TDi :turtle:
Lotus Cortina -65 :racesmile
Banbusbil YBW Cortina -65 :ring:
Svart flügel :jump:
Korvkioskracer Cortina GT -68 :revs:
IH B414 nu med 2 kedjor :icon23:
Hungrig Rottweiler :skull:
Blondin (inte jag) :image037:
Ford betyder First On Racing Day:cool:

Användarvisningsbild
MK3 Cortina
Nybörjare
Inlägg: 5
Blev medlem: tor jan 27, 2011 1:21 pm
Namn: Jon Anders Haugen
Ort: Oslo
Kör: MK3 Cortina

Inläggav MK3 Cortina » fre apr 15, 2011 4:18 pm

MK3 Cortina - 73 2.0i
Sierra Sedan - 93
MK2 Mondeo - 00
Min Cortina - http://www.cortinaklubben.no/forum_ckn/viewtopic.php?f=12&t=51

Användarvisningsbild
mr Costin
Legend
Inlägg: 5376
Blev medlem: tor sep 04, 2003 10:00 am
Namn: Bror H
Ort: Alingsås
Kör: Mercedes Benz

Inläggav mr Costin » fre apr 15, 2011 4:40 pm

Jon Anders, din MkIIIa är GROM!!!:)
Transit TDi :turtle:

Lotus Cortina -65 :racesmile

Banbusbil YBW Cortina -65 :ring:

Svart flügel :jump:

Korvkioskracer Cortina GT -68 :revs:

IH B414 nu med 2 kedjor :icon23:

Hungrig Rottweiler :skull:

Blondin (inte jag) :image037:

Ford betyder First On Racing Day:cool:

rs2600
Veteran
Inlägg: 225
Blev medlem: tor aug 28, 2003 7:38 pm
Namn: Mats B
Ort: Stockholm
Kör: Thunderbird SC 1990

Inläggav rs2600 » sön apr 17, 2011 6:44 am

mr Costin skrev:Enklaste sättet är att byta fjäderbenen mot Consul Classic eller Consul Capri, de passar rakt på utan modifieringar.
Cortina MkII är ett annat alternativ, men det kräver mer mekk. Cortina alternativet är det mest förespråkade då Consul Classic/Consul Capri är svårt att hitta. Jag vet dock var det står en Classic jag inte orkat släpa hem.

Milton i UK hade en sida med all info, men jag hittar inte den nu. Prova att googla så hittar du säkert nåt.

Sen kan du använda befintliga ben. Ta bort trummor och sköldar, sätt på en Sierra framskiva och ok. Du får tillverka en hållare för oket som du skruvar i samma skruvar som håller sköldarna, skivan passar över befintligt nav.

Då Anglia benen inte är de starkaste så avrådes från bankörning och liknande insprerad körning med dom.


Tack för informationen. Sierra låter som en bra idé, ska inte åka "inspirerat" men behov för bättre bromsar finns ändå. Åker förmodligen i en större motor senare.

Användarvisningsbild
mr Costin
Legend
Inlägg: 5376
Blev medlem: tor sep 04, 2003 10:00 am
Namn: Bror H
Ort: Alingsås
Kör: Mercedes Benz

Inläggav mr Costin » sön apr 17, 2011 9:02 am

Annars så kan du uppgradera till Cortina trumbroms, dom är större än Anglia och passar rakt på. Jag har nog ett sånt kit om du vill ha.
Transit TDi :turtle:

Lotus Cortina -65 :racesmile

Banbusbil YBW Cortina -65 :ring:

Svart flügel :jump:

Korvkioskracer Cortina GT -68 :revs:

IH B414 nu med 2 kedjor :icon23:

Hungrig Rottweiler :skull:

Blondin (inte jag) :image037:

Ford betyder First On Racing Day:cool:

rs2600
Veteran
Inlägg: 225
Blev medlem: tor aug 28, 2003 7:38 pm
Namn: Mats B
Ort: Stockholm
Kör: Thunderbird SC 1990

Inläggav rs2600 » tis apr 19, 2011 7:48 am

mr Costin skrev:Annars så kan du uppgradera till Cortina trumbroms, dom är större än Anglia och passar rakt på. Jag har nog ett sånt kit om du vill ha.


Återkommer när jag hämtat bilen. Kanke behövs mer tips.

Användarvisningsbild
mr Costin
Legend
Inlägg: 5376
Blev medlem: tor sep 04, 2003 10:00 am
Namn: Bror H
Ort: Alingsås
Kör: Mercedes Benz

Inläggav mr Costin » ons apr 20, 2011 3:00 pm

Tror din Anglia är en 106E och inte 105E, såvida den inte är högerstyrd...:)
Transit TDi :turtle:

Lotus Cortina -65 :racesmile

Banbusbil YBW Cortina -65 :ring:

Svart flügel :jump:

Korvkioskracer Cortina GT -68 :revs:

IH B414 nu med 2 kedjor :icon23:

Hungrig Rottweiler :skull:

Blondin (inte jag) :image037:

Ford betyder First On Racing Day:cool:

rs2600
Veteran
Inlägg: 225
Blev medlem: tor aug 28, 2003 7:38 pm
Namn: Mats B
Ort: Stockholm
Kör: Thunderbird SC 1990

Inläggav rs2600 » fre apr 22, 2011 7:28 am

mr Costin skrev:Enklaste sättet är att byta fjäderbenen mot Consul Classic eller Consul Capri, de passar rakt på utan modifieringar.
Cortina MkII är ett annat alternativ, men det kräver mer mekk. Cortina alternativet är det mest förespråkade då Consul Classic/Consul Capri är svårt att hitta. Jag vet dock var det står en Classic jag inte orkat släpa hem.

Milton i UK hade en sida med all info, men jag hittar inte den nu. Prova att googla så hittar du säkert nåt.

Sen kan du använda befintliga ben. Ta bort trummor och sköldar, sätt på en Sierra framskiva och ok. Du får tillverka en hållare för oket som du skruvar i samma skruvar som håller sköldarna, skivan passar över befintligt nav.

Då Anglia benen inte är de starkaste så avrådes från bankörning och liknande insprerad körning med dom.


Hur mkt mek behövs för att få dit MkII ben?

Användarvisningsbild
mr Costin
Legend
Inlägg: 5376
Blev medlem: tor sep 04, 2003 10:00 am
Namn: Bror H
Ort: Alingsås
Kör: Mercedes Benz

Inläggav mr Costin » lör apr 23, 2011 7:15 am

Jag har aldrig gjort det, men läs på Milton sidan, det dom använder är MkII. Det jag har gjort på Anglia är Consul classic och Cortina trumbroms, samt på Cortina med trumbroms har jag satt på Sierra skivor och ok.

Cortina fjädern är större i diameter, tror du måste bygga om till coilover för att få dit Cortina MkII ben. Sen har jag för mig det var nåt med styrarmen också, att du får fel geometri om du skruvar på grejerna rakt av.
Transit TDi :turtle:

Lotus Cortina -65 :racesmile

Banbusbil YBW Cortina -65 :ring:

Svart flügel :jump:

Korvkioskracer Cortina GT -68 :revs:

IH B414 nu med 2 kedjor :icon23:

Hungrig Rottweiler :skull:

Blondin (inte jag) :image037:

Ford betyder First On Racing Day:cool:

Cosworth 4x4
Legend
Inlägg: 1113
Blev medlem: tis aug 19, 2003 10:00 am
Namn: Micke L.
Ort: Örebro
Kör: Ford Sierra "Cosworth" Delivery Grp.A

Inläggav Cosworth 4x4 » lör apr 23, 2011 2:29 pm

Hii

Vet inte om det skiljer något på benen vad gäller Cortina Mk I & Mk II , men benen från en Mk I GT passar rakt av om man använder Anglians Fjädrar
( Man får modifiera nedre fjäder tallriken lite men det är rätt enkelt ! ) och Top Mount´s , monterar du även bromsarna bak ( 9 tum´s ) så är det godkänt att reg.besikta med 1500 GT motorn samt Lotusens 5,5" fälgar !!
( Detta hade besiktnings stationerna här i Ö-o papper från Ford på då jag gjorde denna modifiering för ~25-30år sen !! )

// Micke

Användarvisningsbild
mr Costin
Legend
Inlägg: 5376
Blev medlem: tor sep 04, 2003 10:00 am
Namn: Bror H
Ort: Alingsås
Kör: Mercedes Benz

Inläggav mr Costin » sön apr 24, 2011 8:08 am

Nej, MkI benen passar inte alls. På Cortina MkI sitter spindelleden i botten på benet, på Cortina MkII sitter den i bärarmen. På Anglia och Consul Classic sitter den också i bärarmen.
Consul Classic är baserad på samma grejer som Anglia, dom benen passar rakt på utan minsta mankemang.
Cortina MkI passar alltså inte alls, du får isf använda Cortina MkI bärarm och flytta fästet i motorbalken så du får rätt geometri och även använda Cortina styrstag som får kortas ner då Cortinan har stårre spårvidd.
Cortina MkII är de ben som brukar användas då de är lättast att få tag på och har den starkaste spindeln.
Oavsett Cortinamodell så är fjädern för stor i diameter.
Transit TDi :turtle:

Lotus Cortina -65 :racesmile

Banbusbil YBW Cortina -65 :ring:

Svart flügel :jump:

Korvkioskracer Cortina GT -68 :revs:

IH B414 nu med 2 kedjor :icon23:

Hungrig Rottweiler :skull:

Blondin (inte jag) :image037:

Ford betyder First On Racing Day:cool:

rs2600
Veteran
Inlägg: 225
Blev medlem: tor aug 28, 2003 7:38 pm
Namn: Mats B
Ort: Stockholm
Kör: Thunderbird SC 1990

Skivbromsar

Inläggav rs2600 » ons apr 27, 2011 7:05 am

Verkar råda delade meningar vad som passar eller inte. Consul är dock tydligen det enda som passar rakt av. Är Consulns fjädrar och dämpare kraftigare än Anglians är då nästa fråga och vad är det för storlek på bakbromsarna på Consuln?

Användarvisningsbild
mr Costin
Legend
Inlägg: 5376
Blev medlem: tor sep 04, 2003 10:00 am
Namn: Bror H
Ort: Alingsås
Kör: Mercedes Benz

Inläggav mr Costin » tor apr 28, 2011 8:03 pm

Hur det är med fjädrar vet jag inte, jag har aldrig använt orginal, som regel ska det ju sänkas och bli hårdare...:cool:

Bakbromsarna från consul classic passar rakt på Anglia axeln, dom är 9" i diameter. Dom funkar kanonbra, två 3/4" kolvar i hjulcylindrarna till skillnad mot senare bromsar som bara har en.
Du kan byta till en 0,7" huvudcylinder om du vill, men det funkar med 5/8 som du har på Anglian. Lite längre slag med det krävs mindre kraft med 5/8.
Transit TDi :turtle:

Lotus Cortina -65 :racesmile

Banbusbil YBW Cortina -65 :ring:

Svart flügel :jump:

Korvkioskracer Cortina GT -68 :revs:

IH B414 nu med 2 kedjor :icon23:

Hungrig Rottweiler :skull:

Blondin (inte jag) :image037:

Ford betyder First On Racing Day:cool: