Sida 1 av 1

Taunus delar?

Postat: sön maj 15, 2011 9:41 pm
av Olsson85
Har en P5 taunus med V6 motor jag tänkt fixa i ordning. Och nu undrar jag lite. Kan man slakta nyare taunusar och ta delar från dom utan att behöva modifiera så vidare mycket. Behöver bland annat en växellåda. Har ju varit rattväxlad och vill gärna ha det kvar.

Postat: tor jun 02, 2011 8:00 pm
av bogbrush88
Rent generellt så är den 2,0 V6:a som jag antar att din bil är utrustad med "anfadern" till vidare sexor i Köln-serien: 2,3 2,6 2,8 samt även de nyare 2,9 och 4,0 (även om två sistnämnda skiljer sig på en rad punkter från de förstnämnda).
Det innebär att dessa större motorer eller delar från dem kan passa. Detaljer som termostathusets placering och oljetrågets utformning kan bland annat vara annorlunda. Den rattväxlade fyrväxlade lådan hängde med till 1968 vill jag minnas så du bör kunna få fatt i en begagnad sådan om du vill behålla rattväxeln. Det finns de som hävdar att denna låda inte pallar för vridmomentet från de större sexorna, medan jag sett de som stoppat in 2,8:an med original rattväxellåda utan problem, så åsikterna går även där isär.
Rent tekniskt är P5 och P7 väldigt snarlika (1965-1972), vilket innebär att de fortfarande finns mycket delar att tillgå, och som passar mellan modellerna.

Däremot är Taunus TC 1971-1982 en helt annan skapelse så där är bara enstaka delar som går att använda till P5:an.

Postat: tis jun 07, 2011 8:55 pm
av Olsson85
Du vet inte om det finns "Gör det själv" böcker om p5:orna? För hade varit till stor hjälp för mig som är nybörjare inom detta :P

Postat: tis jun 07, 2011 9:38 pm
av bogbrush88
Mig veterligen finns det inga Haynes-manualer för Taunus före 1971, men någon annan på forumet kanske vet bättre?

Jag hade nog försökt hitta originalverkstadshandboken för P5 (skulle tro att P7 också räcker långt).
Kolla Tradera, Ebay (både tyska, engelska och amerikanska varianten om du är språkbegåvad), Blocket etc.

Kanske http://www.oldcars.de har något?

P5:an är huvudsakligen en enkel och rättfram konstruktion, men precis som på min P3:a kan det förstås finnas detaljer som inte är självklara för nybörjaren (eller den mer erfarne för den delen...) så gå varsamt fram :)