Skrapande, skramlande ljud från bromstrumma

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
FordSierra88
Nybörjare
Namn: Yvonne Johansson
Kör: Ford Sierra 88:a
Kontakt:

Skrapande, skramlande ljud från bromstrumma

Inlägg av FordSierra88 »

Jag besiktigade min ford Sierra häromdagen och den gick igenom utan att jag behövde besiktiga om den. Men innan så hade en vän gått igenom den och ena bromscylindern höger bak satt fast. Den smörjdes upp och bromsvärdena var närmast perfekt vid besiktningen. Nu för några dagar sedan när jag drog åt handbromsen så hörde jag ett konstigt ljud jag inte hört förut. Hörde inget konstigt därefter för än jag körde hem med en plastpall i kofferten. Då vi högre hastighet ca 80 km så hördes ett vinande lite skrapande skrammlande ljud. Trodde att det va pallen då. Dagen efter så hörde jag ljudet igen, och ju mer jag körde ju lägre hastighet hördes ljudet. Jag kände på alla hjulen runt om men ingen nämnvärd värme kändes. Idag när jag körde omkring inne stan så hördes inget, men sedan ute på 80 väg så började det skramla lite lätt metalliskt istället för det skrapande ljud jag hört tidigare, och sedan lät det även vid lägre hastigheter. Jag ska fråga killen som hjälpte mig med bilen efter midsommar men tänkte kolla här om någon kanske råkat ut för samma fenomen. Kan en fjäder ha gått sönder inne i trumman eller något annat som kan ha släppt? Om något har släppt borde väl inte bromsen funka på det hjulet.

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Det troligaste är att det är en fjäder som håller bromsbacken eller handbromsens självjustering. Det brukar bromsa ändå om inte grejerna är för slita men backarna kan kantra så det är bäst att ta av trumman och kolla.

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Skriv svar