Trögstartad 2,8

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
mickel
Erfaren
Namn: mikael larsson
Kör: Ford mondeo-94,Ford granada 2,8-85.Ford scorpio 2,0-91

Trögstartad 2,8

Inlägg av mickel »

Tänkte kolla om nån har nåt tips min 2,8 granada är så trögstartad.å när den väl startar vibrerar den för att sen komma på alla cyl,,vacum läckage är uteslutet...när den väl startat går den som den ska..blir tokig på detta...skivan på mängdmätaren löper fint nån som vet nåt??

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Det kan vara tryckackumulatorn och kanske soppapumpen (med backventil) som börjar vara dåliga. Om soppatrycket sjunker när bilen står tar det ett tag att bygga upp det. Om man testar att vrida nyckeln till läge II 4-5-6 gånger innan start för att "prima" soppasystemet, startar den bättre då?

I så fall är problemen sannolikt att trycket faller.

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

mikael areskog
Erfaren
Namn: mikael areschoug
Kör: ford focus,granada Ghia coupe

Inlägg av mikael areskog »

Som therealpinto skriver så är det sannolikt bränsletryckackumulatorn som felar (den runda burken i anslutning till bensinpumpen) ,jag hade samma fel på min granada för många år sedan , min bil startade bra när den var kall men så fort den varit igång var den näst intill omöjlig att få igång på flera timmar ,med ny ackumulator startade den direkt igen, skulle det vara pumpen så kan du pröva att hälla i en produkt som heter REDLINE ,bränsle rengöring den både rengör och smörjer pump och spridare.
/Micke

mickel
Erfaren
Namn: mikael larsson
Kör: Ford mondeo-94,Ford granada 2,8-85.Ford scorpio 2,0-91

Inlägg av mickel »

Har nu bytt br-pump samt filter och bilen vart perfekt..förmodligen var pumpen utmattad...gav för lite helt enkelt...

Skriv svar