Tändning Granada HJÄLP!!!
-
Benutchi
- Erfaren
- Namn: Benny Gustafsson
- Kör: ford granada 2.0 cab
Tändning Granada HJÄLP!!!
Min Granada slutade tända efter att ha kört upp för en tok brant backe(???).
Innan detta hände så har jag bytt ut tändkablar, rotor, fördelarlock och jag hade en extra tändspole så jag bytte den nu när det slutade tända.
Motorn är från 82 men bilen med alla sladdar och kablar är från 80. tändmodulen är från 80 t.ex.
Är det bara tändmodul och fördelare kvar att kontrollera eller finns det någon annan form av styrning av tändning?
Kan jag köpa vilken tändmodul som helst från skroten till granada med samma årsmodell?
Tacksam för svar...
*
Innan detta hände så har jag bytt ut tändkablar, rotor, fördelarlock och jag hade en extra tändspole så jag bytte den nu när det slutade tända.
Motorn är från 82 men bilen med alla sladdar och kablar är från 80. tändmodulen är från 80 t.ex.
Är det bara tändmodul och fördelare kvar att kontrollera eller finns det någon annan form av styrning av tändning?
Kan jag köpa vilken tändmodul som helst från skroten till granada med samma årsmodell?
Tacksam för svar...
*
Tags:
- therealpinto
- Legend
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Det gäller att alla delar passar ihop, dvs kommer från likadant system (spole, tändmodul etc.). Jag tror inte det finns olika modeller till en viss årsmodell av Granada men jag är inte säker.
Kolla att du har spänning till spole och tändmodul först. Det som brukar kunna döda spolar och moduler är värme, så om det var riktigt varmt och hög belastning på motorn är det klart tänkbart att det var sista droppen, så att säga.
/Gustaf
Kolla att du har spänning till spole och tändmodul först. Det som brukar kunna döda spolar och moduler är värme, så om det var riktigt varmt och hög belastning på motorn är det klart tänkbart att det var sista droppen, så att säga.
/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- therealpinto
- Legend
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
- granadadr
- Legend
- Namn: Jörgen A.
- Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
har för mig att Granadan fick brytarlöst 80, misstänker att du har den typen av tändning,, obs mkt viktigt att man har tändspole från rätt bil,,
ex en brytarlös har en sorts tändspole,, samma till alla fordar,, från 80-95
men har du brytare så är det en annan tändspole,,
men kolla för jag har varit med om att hallgivarna i fördelaren har gett upp,,
en jag känner har problem med att den äter moduler,, personligen tror jag det beror på felkopplad varvräknare,,, han skulle kolla det,,
har ett shema hur det är kopplat
duraspark ignition
ex en brytarlös har en sorts tändspole,, samma till alla fordar,, från 80-95
men har du brytare så är det en annan tändspole,,
men kolla för jag har varit med om att hallgivarna i fördelaren har gett upp,,
en jag känner har problem med att den äter moduler,, personligen tror jag det beror på felkopplad varvräknare,,, han skulle kolla det,,
har ett shema hur det är kopplat