Pinto startar ej.

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Användarvisningsbild
Fiechen
Erfaren
Inlägg: 68
Blev medlem: sön jan 16, 2011 11:38 am
Namn: David
Kör: Ford Taunus Turbo
Ort: Markaryd

Pinto startar ej.

Inlägg av Fiechen »

Hjälp!
Har en Taunus med pinto motorn där jag slängt på insprutningssystem (eec iv)
Alltså blocket togs aldrig ur och inga förändringar har gjorts där. Har nu försökt mig på uppstart men inget händer. Kopplade alltså in batteriet (med hjälpbil) över orginal batterikablar och vred nyckeln, men det klickade bara en gång och inget annat hände, alltså går motorn inte runt.

Senast bilen var igång var 2 år sedan och sedan dess har jag inte ändrat något på startmotor etc. Andra elektriska komponenter funkar såsom belysning och vindrutetorkare.
Har vridit runt motorn några varv för hand så kolvar etc sitter inte fast.
Alla säkringar osv är utbytta med.

http://www.garaget.org/?car=146978&image=2462748
bild på motorn i nuvarande läge.

Vet verkligen inte vidare så alla tankar och ideér är välkomna!

Tack på förhand
Bygger snabb gammelford, sån man kan ha att åka och köpa snus med
http://skogenracing.editboard.com/t5990 ... date-21-10

Tags:

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10169
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Är motorn jordad ordentligt? Det är lätt att missa jordkabeln...

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Jag undrar som bilgurun Gustaf om alla kabelkontakter är som dom ska, och om batteriet i bilen är friskt, annars så tar det strömmen som du kablar in i bilen o så blir det bara skit av allt.

Användarvisningsbild
Fiechen
Erfaren
Inlägg: 68
Blev medlem: sön jan 16, 2011 11:38 am
Namn: David
Kör: Ford Taunus Turbo
Ort: Markaryd

Inlägg av Fiechen »

Nu är jag inte säker på vilken som är jordkabeln, eller vart den går. Har nämligen batteriets minus kabel (den tjocka svarta) gåendes till startmotorn, medans en smalare är jordad till karossen?) Är ingen hejjare på el direkt :P Men ska gå igenom allt en gång till samt byta batteri till ett jag vet funkar (bruksbilens batteri) och testa igen!
Återkommer med resultat inom några dagar.

Tackar så jätte mycket för snabba svar! :)
Bygger snabb gammelford, sån man kan ha att åka och köpa snus med
http://skogenracing.editboard.com/t5990 ... date-21-10

Användarvisningsbild
Pida
Veteran
Inlägg: 298
Blev medlem: sön mar 02, 2008 5:23 am
Namn: Peter Palmér
Kör: Capri mkII, Granada Coupé 2.6
Ort: Korsvägen Ängstugan

Inlägg av Pida »

Fiechen skrev:Nu är jag inte säker på vilken som är jordkabeln, eller vart den går. Har nämligen batteriets minus kabel (den tjocka svarta) gåendes till startmotorn, medans en smalare är jordad till karossen?) Är ingen hejjare på el direkt :P Men ska gå igenom allt en gång till samt byta batteri till ett jag vet funkar (bruksbilens batteri) och testa igen!
Återkommer med resultat inom några dagar.

Tackar så jätte mycket för snabba svar! :)
Minuskabeln (den svarta) ska ju vara jord, inte pluskabeln (den röda)...

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10169
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Precis...från batteriets plus ska en kabel gå till startmotorn (den stora kabelskon, 8 mm skruv normalt sett). Startmotorn jordas genom motor/låda som ska vara förbunden med karossen med en jordfläta eller jordkabel.

Ett busenkelt sätt att kolla om det är jordningen av motorn som spökar, är att sätta en startkabel mellan batteriets minus och motorn (typ lyftöglan vid grenröret). Funkar det då, så saknas jordningen.

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Fiechen
Erfaren
Inlägg: 68
Blev medlem: sön jan 16, 2011 11:38 am
Namn: David
Kör: Ford Taunus Turbo
Ort: Markaryd

Inlägg av Fiechen »

Okej tack, då vet jag :)
Får vänta på en dag utan regn så man kan ut och skruva :)
Bygger snabb gammelford, sån man kan ha att åka och köpa snus med
http://skogenracing.editboard.com/t5990 ... date-21-10

Användarvisningsbild
Fiechen
Erfaren
Inlägg: 68
Blev medlem: sön jan 16, 2011 11:38 am
Namn: David
Kör: Ford Taunus Turbo
Ort: Markaryd

Inlägg av Fiechen »

Testat runt lite nu med bland annat ett nytt batteri men fortfarande utan resultat.
Tog och fotade hela kablaget och hoppas ni kan säga vad som är fel. :)

Bild
Här har vi tillfälligt placerat batteri

Bild
Kabel från minus ansluten till karossen

Bild
Kablarna för plus

Bild
Startmotor, plus längst upp och minus längst ner, samt 2 kontakter från generatorn

Bild
och samma igen, plus uppe och minus nere.

Känner mig väldigt trögfattad
Bygger snabb gammelford, sån man kan ha att åka och köpa snus med
http://skogenracing.editboard.com/t5990 ... date-21-10

Geten
Veteran
Inlägg: 159
Blev medlem: ons nov 22, 2006 8:18 pm
Namn: patrik h
Kör: ford escort 1100
Ort: sthlm
Medlemsnummer: 48

Inlägg av Geten »

nej, bara plus till startmotorn, minus från batteri till blocket under ngn. skruv tex. generator-fästet, som realpinto säger.

Användarvisningsbild
MrB
Veteran
Inlägg: 623
Blev medlem: mån mar 01, 2010 3:12 pm
Namn: Björn Liedström
Kör: Capri
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 259

Inlägg av MrB »

Dessutom har du nog eldat upp startmotorn med din fel koppling, Du har lyckats kortsluta batteriet genom startmotorn och det tror jag inte den pallar för ! röd kabel sitter rätt svart kabel skall sitta på motorblocket (jordkabel)
FORD CLUB SWEDEN – Suppleant.

Totalt såld i Ford träsket ....

Användarvisningsbild
Fiechen
Erfaren
Inlägg: 68
Blev medlem: sön jan 16, 2011 11:38 am
Namn: David
Kör: Ford Taunus Turbo
Ort: Markaryd

Inlägg av Fiechen »

Okej nu är jag med! Trodde fan minus skulle dit för de fanns ju en anslutning?
Aja, testar med minus fast i blocket, om inte så bär det av till skroten efter ny startmotor (hade nog ändå behövts bytas ut med tiden)
Tack för hjälpen!
Bygger snabb gammelford, sån man kan ha att åka och köpa snus med
http://skogenracing.editboard.com/t5990 ... date-21-10

Användarvisningsbild
Paroxyst
Legend
Inlägg: 1385
Blev medlem: tor jul 10, 2008 2:14 pm
Namn: Marc S
Kör: Commodore 72
Ort: N 60º03'0 E 20º09'0
Kontakt:

Inlägg av Paroxyst »

Fiechen skrev:Testat runt lite nu med bland annat ett nytt batteri men fortfarande utan resultat.
Tog och fotade hela kablaget och hoppas ni kan säga vad som är fel. :)


Bild
Kabel från minus ansluten till karossen

Känner mig väldigt trögfattad
Sen så är nog denna jordning inte bra. Ta bort skruven från plåten och slipa ner till ren metall, lägg sen tillbaka skruven och fett på. Sen ta bort skarvningen och sätt den direkt i batteripolskon om det inte passar, köp nytt.
"Nothing lasts forever. Just ask a Ford Pinto" (Dexter Morgan - Season 1)

Användarvisningsbild
Fiechen
Erfaren
Inlägg: 68
Blev medlem: sön jan 16, 2011 11:38 am
Namn: David
Kör: Ford Taunus Turbo
Ort: Markaryd

Inlägg av Fiechen »

Paroxyst skrev:Sen så är nog denna jordning inte bra. Ta bort skruven från plåten och slipa ner till ren metall, lägg sen tillbaka skruven och fett på. Sen ta bort skarvningen och sätt den direkt i batteripolskon om det inte passar, köp nytt.
Vart bara tillfälligt med dessa kablar och placering av batteriet. Har nämligen förberett plats i bagaget med 35mm2 tjocka batterikablar till motorn.
I vilket fall som så går motorn runt nu! Tackar för tipset och all hjälp :)
Bygger snabb gammelford, sån man kan ha att åka och köpa snus med
http://skogenracing.editboard.com/t5990 ... date-21-10

Skriv svar