Hjälp, nybygge av avgassystem på taunus gxl coupe -73
- mattias_892
- Erfaren
- Namn: Mattias Kårespång
- Kör: ford Scorpio 2,9, Ford Sierra 2,8 GL-86 Ford Taunus Gxl coupe -73, Ford taunus 1600L Coupe -75 , Granada 2.3 L coupe -75
Hjälp, nybygge av avgassystem på taunus gxl coupe -73
vet ni Någon eller nå företag som bygger avgassystem? främst runt dalarna eller lite utanför, typ Gävle mm
Är inte så duktig att bygga så jag vill ha hjälp..
Tack för svar..
MVH Mattias
Är inte så duktig att bygga så jag vill ha hjälp..
Tack för svar..
MVH Mattias
-
SK Racing
Är det själva svetsningen du ät tveksam över, eller vill du ha ett i rostfritt?
Är det en sommarbil så går det bra o bygga i vanliga universalrördelar som mongonomen o dyliga ockrare säljer, kan du bara svetsa mig/mag så löser du det själv.
Rostfritt är ju lite värre då rostfri tråd o annan skydsgas behövs o kostar ju en slant o skaffa.
Lycka till.
Är det en sommarbil så går det bra o bygga i vanliga universalrördelar som mongonomen o dyliga ockrare säljer, kan du bara svetsa mig/mag så löser du det själv.
Rostfritt är ju lite värre då rostfri tråd o annan skydsgas behövs o kostar ju en slant o skaffa.
Lycka till.
- mattias_892
- Erfaren
- Kör: ford Scorpio 2,9, Ford Sierra 2,8 GL-86 Ford Taunus Gxl coupe -73, Ford taunus 1600L Coupe -75 , Granada 2.3 L coupe -75
- mattias_892
- Erfaren
Och walker system innebär? =)Petri skrev:Hej,jag har ett sprillans nytt walker system ligger till en -73 v6 coupe,saknas ett rör som är ganska enkelt och bygga,har alltså bägge främre kortbitarna,bakre burken med sitt ormbo och ena sidans mitten rör,saknar andra sidans mittenrör.
mvh petri
Vad för tum på rören?
Kostnad?
MVH
-
SK Racing
- mattias_892
- Erfaren
- MrB
- Veteran
- Namn: Björn Liedström
- Kör: Capri
- Medlemsnummer: 259
För 7 papp kan du köpa dig en MIG svets ,4 höga pallbockar, en hög med rör (finns på feltema ) och lära dig svets själv .... Rostfritt rör är ju jätte fint men behövs det ??? ska du ha lite grövre rör typ 2,5" så finns det nog inget klart utan det får "platsbyggas" .Man behöver inte vara licenssvetsare för att snickra ihop ett snyggt avgasrör utan lite händighet och tid fixar det. Och vilken känsla när man är klar ..... Hemgjort
Old FORD's can always be faster ......
-
SK Racing
Ska bilen bara brukas på sommaren och har en vettig uppställningsplats på vintern så fungerar ett vanligt rör i bonngods fint, ja lite CRC ALU HT gör ju alltid susen på rören som skydd.
Jag har byggt några rör genom åren och rördelar universal har så vitt jag vet alla bildelstillbehörsfirmor, i min Datsun Blubird tråd samt, busbilstråden ska det finnas bilder på hemslöjden, hoppas dom bilderna kan ge dig inspiration och mod att ta steget fullt ut o börja svetsa
Ja i min bruksbilstråd finns med bilder på något rör, men det är mest bara sånt jag slaskat ihop i all hast, dom andra två bilarna har jag lagt ner lite mer
på passform och tid.
Lycka till
Jag har byggt några rör genom åren och rördelar universal har så vitt jag vet alla bildelstillbehörsfirmor, i min Datsun Blubird tråd samt, busbilstråden ska det finnas bilder på hemslöjden, hoppas dom bilderna kan ge dig inspiration och mod att ta steget fullt ut o börja svetsa
Ja i min bruksbilstråd finns med bilder på något rör, men det är mest bara sånt jag slaskat ihop i all hast, dom andra två bilarna har jag lagt ner lite mer
Lycka till
- Släggmek
- Legend
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)
Ska man bygga i rostfritt är det viktigt att hänga upp det på rätt sätt så att det inte kan vibrera för mycket, har jag hört. Mjo, rostfritt stål självhärdar ju av brytningar så det är ju bara logiskt om det spricker av det med tiden.
Kom att tänka på att nån tipsat både här och från annat håll att Rinkaby Rör har bra och billigt material att bygga med. Lycka till!
Kom att tänka på att nån tipsat både här och från annat håll att Rinkaby Rör har bra och billigt material att bygga med. Lycka till!
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
- mattias_892
- Erfaren