Hjälp, nybygge av avgassystem på taunus gxl coupe -73

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Användarvisningsbild
mattias_892
Erfaren
Namn: Mattias Kårespång
Kör: ford Scorpio 2,9, Ford Sierra 2,8 GL-86 Ford Taunus Gxl coupe -73, Ford taunus 1600L Coupe -75 , Granada 2.3 L coupe -75

Hjälp, nybygge av avgassystem på taunus gxl coupe -73

Inlägg av mattias_892 »

vet ni Någon eller nå företag som bygger avgassystem? främst runt dalarna eller lite utanför, typ Gävle mm

Är inte så duktig att bygga så jag vill ha hjälp..

Tack för svar..

MVH Mattias

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Är det själva svetsningen du ät tveksam över, eller vill du ha ett i rostfritt?

Är det en sommarbil så går det bra o bygga i vanliga universalrördelar som mongonomen o dyliga ockrare säljer, kan du bara svetsa mig/mag så löser du det själv.

Rostfritt är ju lite värre då rostfri tråd o annan skydsgas behövs o kostar ju en slant o skaffa.

Lycka till.

Användarvisningsbild
mattias_892
Erfaren
Kör: ford Scorpio 2,9, Ford Sierra 2,8 GL-86 Ford Taunus Gxl coupe -73, Ford taunus 1600L Coupe -75 , Granada 2.3 L coupe -75

Inlägg av mattias_892 »

Det är svetsningen och att inte ligga under bilen.. bättre att stå under lyft..
Helst vill man ha rostfritt..

får se om jag hittar någon som kan bättre än mig och så.. annars blir det att spara ihop och åka till Raka rör i Gbg men det kostar en slant det med. typ 7000 papp..

MVH

Petri
Erfaren
Namn: Petri R
Kör: Viper GTS

Inlägg av Petri »

Hej,jag har ett sprillans nytt walker system ligger till en -73 v6 coupe,saknas ett rör som är ganska enkelt och bygga,har alltså bägge främre kortbitarna,bakre burken med sitt ormbo och ena sidans mitten rör,saknar andra sidans mittenrör.

mvh petri

Användarvisningsbild
mattias_892
Erfaren

Inlägg av mattias_892 »

Petri skrev:Hej,jag har ett sprillans nytt walker system ligger till en -73 v6 coupe,saknas ett rör som är ganska enkelt och bygga,har alltså bägge främre kortbitarna,bakre burken med sitt ormbo och ena sidans mitten rör,saknar andra sidans mittenrör.

mvh petri
Och walker system innebär? =)

Vad för tum på rören?

Kostnad?

MVH

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

mattias_892 skrev:Och walker system innebär? =)

Vad för tum på rören?

MVH
Det är eftermarknads grejer i std utförande, som säljs av ex-vis mupponomen.

Petri
Erfaren

Inlägg av Petri »

Jag är osäker på dimensionen men det är original kopia,vill ha en femhundring för rubbet men jag skickar inte,bor i fagersta.

Användarvisningsbild
mattias_892
Erfaren

Inlägg av mattias_892 »

Petri skrev:Jag är osäker på dimensionen men det är original kopia,vill ha en femhundring för rubbet men jag skickar inte,bor i fagersta.

Okej! Kan du kolla upp det?

Okej! Får se ,, Hör av mig annars om jag e Intresserad..

MVH

Användarvisningsbild
MrB
Veteran
Namn: Björn Liedström
Kör: Capri
Medlemsnummer: 259

Inlägg av MrB »

För 7 papp kan du köpa dig en MIG svets ,4 höga pallbockar, en hög med rör (finns på feltema ) och lära dig svets själv .... Rostfritt rör är ju jätte fint men behövs det ??? ska du ha lite grövre rör typ 2,5" så finns det nog inget klart utan det får "platsbyggas" .Man behöver inte vara licenssvetsare för att snickra ihop ett snyggt avgasrör utan lite händighet och tid fixar det. Och vilken känsla när man är klar ..... Hemgjort
Old FORD's can always be faster ......

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Ska bilen bara brukas på sommaren och har en vettig uppställningsplats på vintern så fungerar ett vanligt rör i bonngods fint, ja lite CRC ALU HT gör ju alltid susen på rören som skydd.

Jag har byggt några rör genom åren och rördelar universal har så vitt jag vet alla bildelstillbehörsfirmor, i min Datsun Blubird tråd samt, busbilstråden ska det finnas bilder på hemslöjden, hoppas dom bilderna kan ge dig inspiration och mod att ta steget fullt ut o börja svetsa :)

Ja i min bruksbilstråd finns med bilder på något rör, men det är mest bara sånt jag slaskat ihop i all hast, dom andra två bilarna har jag lagt ner lite mer :lovies: på passform och tid.

Lycka till

Petri
Erfaren

Inlägg av Petri »

42mm rör är det

mvh petri

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)

Inlägg av Släggmek »

Ska man bygga i rostfritt är det viktigt att hänga upp det på rätt sätt så att det inte kan vibrera för mycket, har jag hört. Mjo, rostfritt stål självhärdar ju av brytningar så det är ju bara logiskt om det spricker av det med tiden.

Kom att tänka på att nån tipsat både här och från annat håll att Rinkaby Rör har bra och billigt material att bygga med. Lycka till! :)
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
mattias_892
Erfaren

Inlägg av mattias_892 »

Tack alla för svar!

Jag tänker och vi får se vad som händer.. =)
Hoppas på att det blir av snart.. Söker jobb så det är lite knapert med pengar åh så!

/Mattias

Skriv svar