Ford v6 köln
-
mas1
- Nybörjare
- Namn: sven eric ericson
- Kör: saab
Ford v6 köln
Hej
Kan någon upplysa mig vilka skillnader det är på v6 motorn från köln.
Eller rättare sagt vilka likheter har dom, jag tänker närmast på fördelaren
jag har en 2,3 liers
Kan någon upplysa mig vilka skillnader det är på v6 motorn från köln.
Eller rättare sagt vilka likheter har dom, jag tänker närmast på fördelaren
jag har en 2,3 liers
Tags:
- MrB
- Veteran
- Namn: Björn Liedström
- Kör: Capri
- Medlemsnummer: 259
Det finns 2 olika ford V6 i Europa ,den tyska Colonge (köln) & Essex (England )
Alla Tyska är i princip lika förutom 2,9 men de har samma bultförband till växellådan ,i övrigt är det bara borr & slag som skiljer dem åt men det går inte att blanda de små 2,0 2,3 2,6 med 2,8 vissa saker passar men inte allt .Fördelaren bör gå att flytta över men tänk på att drivningen till oljepumpen skiljer ibland sedan har ju de olika fördelarna olika tändkurvor till olika motorstorlekar /årsmodeller
Alla Tyska är i princip lika förutom 2,9 men de har samma bultförband till växellådan ,i övrigt är det bara borr & slag som skiljer dem åt men det går inte att blanda de små 2,0 2,3 2,6 med 2,8 vissa saker passar men inte allt .Fördelaren bör gå att flytta över men tänk på att drivningen till oljepumpen skiljer ibland sedan har ju de olika fördelarna olika tändkurvor till olika motorstorlekar /årsmodeller
Old FORD's can always be faster ......
- Släggmek
- Legend
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)
Huga, känner mig tjatig
, men... Två grejer att tänka på fast kanske inte så viktigt här: för 60-tals Köln V6 skiljer det ganska mycket mellan årgångarna då det var problem med kylningen och de detaljändrades successivt, gäller att kolla detaljnumren vid reservdelsjakt där. De äldsta har öppna kylvattenmantlar i blockets ovankant. Stor omgörning till -69 då bl a vattenpumpen byttes.
Startmotorns placering kan variera beroende på applikation, nåt att tänka på om det ska bytas motor. 2.0 och 2.3 är i stort sett samma, likadant med 2.6 och 2.8.
2.9 är visserligen baserad på 2.8 men den är närmare släkt med 4.0 som baserades på 2.9, de har bl a helt andra toppar och annan kamdrivning än de äldre motorserierna.
Startmotorns placering kan variera beroende på applikation, nåt att tänka på om det ska bytas motor. 2.0 och 2.3 är i stort sett samma, likadant med 2.6 och 2.8.
2.9 är visserligen baserad på 2.8 men den är närmare släkt med 4.0 som baserades på 2.9, de har bl a helt andra toppar och annan kamdrivning än de äldre motorserierna.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument