MK1 capri funderingar

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Användarvisningsbild
meanxpress
Veteran
Inlägg: 545
Blev medlem: mån aug 29, 2011 7:51 pm
Namn: janne pettersson
Kör: express,sierra
Ort: ölme

MK1 capri funderingar

Inlägg av meanxpress »

har funderingar att plocka i en 2,9 146hk +5vxl i min MK1 capri ihop med 300MM st170 skivor fram bättre dämpare/fjädrar runt om men rekomendation på bakaxel?? ä ju klen motor så nåra herrejösses grejjer lär ju inte behövas då rattlås racing inte är min grejj,kylare är nåt annat jag funderar på vad som kan finnas "över disk" för detta,går sierrans med svets arbete??

Tags:

Användarvisningsbild
MrB
Veteran
Inlägg: 621
Blev medlem: mån mar 01, 2010 3:12 pm
Namn: Björn Liedström
Kör: Capri
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 259

Inlägg av MrB »

Vill du göra det lätt för dig så gör något liknade mitt koncept 2,9 + T9 låda (passar rakt i ) volvo bakaxel från 240 serien (passar spårvidden samt massor med utv att välja på ) bromsar Capri 2,8I (ventilerade ) med spacersats till bromsoken från RD/England
FORD CLUB SWEDEN – Suppleant.

Totalt såld i Ford träsket ....

Användarvisningsbild
meanxpress
Veteran
Inlägg: 545
Blev medlem: mån aug 29, 2011 7:51 pm
Namn: janne pettersson
Kör: express,sierra
Ort: ölme

Inlägg av meanxpress »

ok va bakaxeln mest jag fundera på,men kommer åka större bromsar än dej fram,ska fundera lite medans bilen ä på blästring :) gärna mer tips på små grejjer som ä lätt att missa :)

Användarvisningsbild
meanxpress
Veteran
Inlägg: 545
Blev medlem: mån aug 29, 2011 7:51 pm
Namn: janne pettersson
Kör: express,sierra
Ort: ölme

Inlägg av meanxpress »

vad kör du för kyl förresten??

//Janne

Användarvisningsbild
MrB
Veteran
Inlägg: 621
Blev medlem: mån mar 01, 2010 3:12 pm
Namn: Björn Liedström
Kör: Capri
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 259

Inlägg av MrB »

Visst är bromsarna lite "fjuniga" men det lär funka till nästa år ,vi får se vad som händer i vinter ,större bromsar är på önskelistan
Jag kör med 740 kylare & elfläkt ,har funkat bra
Passa på att bygg om framvagnen om du skall ha lite "feta" framdäck då styrvinkeln blir väldigt stor annars ,det resulterar i väldig bångstyring väghållning (som min Capri har ) och man får brottas ganska mycket med bilen när det börjar svänga fort
FORD CLUB SWEDEN – Suppleant.

Totalt såld i Ford träsket ....

Användarvisningsbild
meanxpress
Veteran
Inlägg: 545
Blev medlem: mån aug 29, 2011 7:51 pm
Namn: janne pettersson
Kör: express,sierra
Ort: ölme

Inlägg av meanxpress »

blir 8X16 et 20 tror jag, med 195/45x16 runt om,går inte med mindre fälgar med st skivor och mondeo oken,så volvo kyl asså ja det är ju billit oxå :)
om man ska åka 4/108 delning på bakhjulen då lösning på det??
finns det nån escort axel som är godkänd för effekten (el brist på :laughing: )
letar dubbelljus nu då mina vart stulna :mad:

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10094
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Enklaste axeln är ju en Capri Atlasaxel.

Vad satt det för motor i bilen original, eller vad har du för bakaxel nu?

Atlasaxeln håller lätt för 300 hk men är ju inte busenkel att få tag på. MkII/III-axeln passar men är lite bredare, men ska du köra moderna fälgar är det ingen nackdel, då slipper du spacers. Men med ET20 och 8" kommer det blir trångt mot skärmkanterna då.

Jag tycker att 195/45-16 är för smalt och lågt på 8" fälg, 225/45-16 passar bättre.

Ska bilen reggas med 2.9?

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
meanxpress
Veteran
Inlägg: 545
Blev medlem: mån aug 29, 2011 7:51 pm
Namn: janne pettersson
Kör: express,sierra
Ort: ölme

Inlägg av meanxpress »

ja den ska reggas,meningslöst att ha fordon som inte går att använda,det är en 1,6bil,vet inte vad det sitter på den nu men är säkert inte nåt roligt :)
har haft 195 orna på expressen och det är i smalaste laget men ska prova med det först tills jag ser vad som får plats,som sagt blir ingen räser med så klen motor utan bara en rolig bil så finns det nåt i axel väg som går att regga med så vill jag ha det i första skedet,hittar jag sprängkåpa till t9 lådan jag har så kör jag me den annars blir det kapen och sierra mt75 el va den heter som är till 2,9 original,enklare med den på sätt och vis då jag kan sätta vxlspaken precis där jag vill bara bygga ett nytt ställ :)
tips på framfjädrar,från vad el vad att kika efter på nätet

Användarvisningsbild
Catling
Veteran
Inlägg: 957
Blev medlem: fre maj 04, 2007 8:15 pm
Namn: Mathias Dahlström
Kör: Ford Capri 3.0 -78 , Ford Capri 2.0 -81
Ort: Karlstad
Medlemsnummer: 313

Inlägg av Catling »

Är det den gula du fundera på?
Cars for a living , Capri for life!
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
WitchCraft - Vi styr och ställer!

Användarvisningsbild
meanxpress
Veteran
Inlägg: 545
Blev medlem: mån aug 29, 2011 7:51 pm
Namn: janne pettersson
Kör: express,sierra
Ort: ölme

Inlägg av meanxpress »

ja den e gul nu men inte den i väse :D

Användarvisningsbild
Catling
Veteran
Inlägg: 957
Blev medlem: fre maj 04, 2007 8:15 pm
Namn: Mathias Dahlström
Kör: Ford Capri 3.0 -78 , Ford Capri 2.0 -81
Ort: Karlstad
Medlemsnummer: 313

Inlägg av Catling »

De va den jag tänkte på:P men inte den asså.
Cars for a living , Capri for life!
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
WitchCraft - Vi styr och ställer!

Användarvisningsbild
meanxpress
Veteran
Inlägg: 545
Blev medlem: mån aug 29, 2011 7:51 pm
Namn: janne pettersson
Kör: express,sierra
Ort: ölme

Inlägg av meanxpress »

nix min står närmre kristinehamn :D
nån som vet vad för dimater det va på dubbelljusen?? 7" ??

Användarvisningsbild
MrB
Veteran
Inlägg: 621
Blev medlem: mån mar 01, 2010 3:12 pm
Namn: Björn Liedström
Kör: Capri
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 259

Inlägg av MrB »

Fram är det 5 3/4 "
Framfjädrar hittar du i England /RD
http://www.rallydesign.co.uk/product_in ... 6vqb2kcce2
FORD CLUB SWEDEN – Suppleant.

Totalt såld i Ford träsket ....

Användarvisningsbild
meanxpress
Veteran
Inlägg: 545
Blev medlem: mån aug 29, 2011 7:51 pm
Namn: janne pettersson
Kör: express,sierra
Ort: ölme

Inlägg av meanxpress »

hade inte bmw det ett tag ?? måste få till nåt bra/bättre då lamporna e så fula både fram och bak på dom :/

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3311
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Kastar in lite skåpmat som kanske kan vara relevant för Capri-bygget som planeras, även om jag postat det mesta bit för bit nångångnånstans - rena lumparhistorierna :D :

5 3/4" är det vanliga SAE-måttet man hittar på det mesta med fyra runda lampor fr o m 1957 upp tills 80-talet när det började bli inaktuellt, alltså USA-bilar, japaner och en del européer. BMW har det väl bara på 80-talarna tror jag (de första med Ellipsoid-strålkastare). 7" hittas på Escort, tidiga Taunus 1600L och Cortina och Golf bl a. Också ett standardmått som var det vanliga på gamla jänkare och japaner med bara två strålkastare. Lönar även att söka på dessa översatt till milimetermått så får man fler katalogträffar, men just nu ids jag inte :j: räkna om det (jobbat vid skärmen med layout hela dan och "skulle bara kika in" ändå på forumet en stund :Odd: - kanske borde konsultera en bekant som jobbar med beroendefrågor :nono::D).

Volvo har haft tjockare s k "tropikkylare" med fler cellrader i sortimentet, men de är nog toksvåra att finna nu som reservdel (minns att på 90-talet fanns nya att beställa, gillades av de som sätter V8 i Volvo, iofs klarar en 260-kyl till nöds att kyla en Cheva smallblock V8 så troligen en lagom het Cologne 2.9 också :p).

Vad jag vet är Taunus-Cortinas Atlas-axel (vanligast funnen under 2.0/2.3 Kombi) samma typ som Capri hade utom bredden och fästena. Utväxlingarna ska vara utbytbara mellan alla Atlas som suttit i Fordarna enligt nån uppgift. En del extra jobb att korta, men lättare att hitta och kanske intressant om nån kan kapa och splinsa om drivaxlarna. Volvo-axel 1030/1031 (Dana 30-kopia) från 240 och ev borra om bultmönstret till fyra röstar jag för, det bör bli enklast och billigast :). Drivaxlarna i dem är sanslöst tåliga.

Eller fundera på Volvo-ben fram så får den fembultat runtom och bra bromsar direkt. Jag såg nån motorbloggare fått in dem på en Anglia 106E efter lite utprovning av mjukare fjädrar (tydligen har de samma radie som Anglia-benen både på övre lagringarna och nere på rören) och jag har själv tittat lite på dem för min 17M då de har rätt radie för tornen. Syns rimligt att de kan anpassas för Capri också då. 240 Turbo-benens rör är lite grövre/starkare/tyngre men vad jag vet samma radie som vanliga.

...Tusan, nån borde skriva en "Gör-så-här"-guide på att buskonvertera en Capri (och/eller annan Ford med samma uppbyggnad) enligt budgetrecept, kunde bli en forum-hit :starter:.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Skriv svar