MK1 capri funderingar

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Användarvisningsbild
meanxpress
Veteran
Inlägg: 545
Blev medlem: mån aug 29, 2011 7:51 pm
Namn: janne pettersson
Kör: express,sierra
Ort: ölme

Inlägg av meanxpress »

tackar för schemat :)

Tags:

Användarvisningsbild
meanxpress
Veteran
Inlägg: 545
Blev medlem: mån aug 29, 2011 7:51 pm
Namn: janne pettersson
Kör: express,sierra
Ort: ölme

Inlägg av meanxpress »

kollat upp lite om bilen nu (vart undanställd länge) och det är en -69a,betyder det att den är gynsam att bygga vidare på med hänsyn till de nämnda olika modeller av kaross på MK1??
behöver man 3000gt huvbulan om man åker V6?? 2,9an är ju lägre än förgasar motorerna så borde gå fritt hoppas jag,vilken typ av tråg ska man ha?? funkar sierra/scorpa tråget sump bakom balken el ska jag ta taunus tråget med sumpen fram?? mycket frågor för att spara tid senare :D

Användarvisningsbild
MrB
Veteran
Inlägg: 621
Blev medlem: mån mar 01, 2010 3:12 pm
Namn: Björn Liedström
Kör: Capri
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 259

Inlägg av MrB »

Vanliga huven borde fungera om man inte har en fet luftrenare på motorn ,Sumpen bakåt skall det vara
FORD CLUB SWEDEN – Suppleant.

Totalt såld i Ford träsket ....

Användarvisningsbild
meanxpress
Veteran
Inlägg: 545
Blev medlem: mån aug 29, 2011 7:51 pm
Namn: janne pettersson
Kör: express,sierra
Ort: ölme

Inlägg av meanxpress »

ok va bra,då spar man lite jobb med pick up'n till pumpen då :)

motorfästen då är det till att bygga från scratch el passar det från taunus2 el granada el nåt,ska prova sänka ner motorn och se var 2,9ans hamnar då dom är snygga och lätta :)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3311
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

meanxpress skrev:ja det är en hel del jobb då sierrans är "högre" och bredare men kunde jag kan andra,har vart hemma en finne med twin turbo boa24v 20M P5 och krupit runt och inspekterat/kopierat så hans bil är under ombyggnad nu,
varför byta ben?? bmw e34 dämpare passar i husen med en distans i botten på P5/7 även fjädrar,jag har M5 både fjädrar och dämpare på min taunus med scorpio coswort ok och skivor på original naven :)
Tack för svaret, Janne :). Syns som P7-alternativet är lagom-vägen att gå för mig. Volvo-benen skulle matcha bakaxeln och ge samma bultmönster och bromsar runtom utan onödigt trixande tänker jag, SBP sa att de föredrar om hela bromssystemet tas från en (1) donatormodell. Har även en del 164-bitar inkl hela styrningen, så det ligger nära till. Btw, har du längdmått fäste till fäste på P7 länkarm fram? (Huga, OT:ar så jag måste väl snart göra en tråd om bilfaen... :rolleyes:)
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
meanxpress
Veteran
Inlägg: 545
Blev medlem: mån aug 29, 2011 7:51 pm
Namn: janne pettersson
Kör: express,sierra
Ort: ölme

Inlägg av meanxpress »

menar du cc från bussning till kulbult/spindelled el bussning k-hämmare??

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3311
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Det första - från bussning i brygga till kulbult/spindelled, men måttet från bussning i brygga till k-hämmare vore nog bra att veta också (ifall du har uppskrivet nånstans, menar inte att lura ut dig med ficklampa ;)). Försöker luska ut om de ändrade längden på länkarmarna (geometrin ändrades till P5 för att minska spårkänsligheten) eller bara gjorde bryggan bredare för den större karossen. Vore ju dystert att upptäcka sen att den plötsligt skränkar fel om det kommer till skott att byta. Btw, du bör nog ändra e-postlänken på trådens sida 2 från @ till "at" för att inte riskera få skräpmejl från spambots. De sniffar runt webben efter hyperlänkar med snabel-a.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10094
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Motorfästen från Capri V6 (Cologne) är ju enklast, de passar direkt på 2.9.

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
meanxpress
Veteran
Inlägg: 545
Blev medlem: mån aug 29, 2011 7:51 pm
Namn: janne pettersson
Kör: express,sierra
Ort: ölme

Inlägg av meanxpress »

jo men det är nog lättare sagt än gjort att hitta dom :D får dra iväg en annons :)

ska mäta åt dej nån kväll :)

Användarvisningsbild
meanxpress
Veteran
Inlägg: 545
Blev medlem: mån aug 29, 2011 7:51 pm
Namn: janne pettersson
Kör: express,sierra
Ort: ölme

Inlägg av meanxpress »

länkarm
CC mått bussning till krängare = 355MM
CC bussning till spindeled/kulbult = 415MM :D

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3311
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Tack Janne! Jag blir skyldig dig en tjänst tillbaka :).
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
meanxpress
Veteran
Inlägg: 545
Blev medlem: mån aug 29, 2011 7:51 pm
Namn: janne pettersson
Kör: express,sierra
Ort: ölme

Inlägg av meanxpress »

jahaja,lite tristess medans epoxin torka på lite delar så gjorde jag ett nav till min Grant ratt då jag inte hittat nån som gör/säljer till MK1 Capri, å vrång som fasen är jag med så inga alternativ annat än göra själv,1vecka kvar sen drar modifieringarna igång i chassiet samtidigt med kaross jobb

har en diger lista på delar jag behöver och som grädde på den listan kom framrutan med efter transport till verkstan så såg jag att framrutan fått ett prydligt stenskott med till hörande spricka MITT I siktfältet grrrrrrrrr
jaja här e navet iaf :laughing:

Bild

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3311
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Det där navet skulle platsa som skulptur på Moderna Museet, tror inte kulturkoftorna skulle fatta att det är en bildel :D - verkligen snyggt jobb :). Synd med vindrutan, men är inte spricka lång kanske nån bilglasreparatör kan fixa det med klet om du kan få dit den direkt så inte skit samlas i skadan.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
meanxpress
Veteran
Inlägg: 545
Blev medlem: mån aug 29, 2011 7:51 pm
Namn: janne pettersson
Kör: express,sierra
Ort: ölme

Inlägg av meanxpress »

tack :)
tyvärr e sprickan 15cm (7,5 på var sida om märket) så det blir byte

Skriv svar