MK1 capri funderingar

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Användarvisningsbild
meanxpress
Veteran
Namn: janne pettersson
Kör: express,sierra

Inlägg av meanxpress »

ja alla som sett och klämt på min 20M vet att jag inte går den vanligaste vägen så vi får se när det brakar lös vart det slutar,men mycke bra kunskap bland alla här på forumet mycket uppskattat :)

fick förövrigt en 200amp tig svets som betalning för lack jobb på 2 bilar så jag e riktigt nöjd,nu fortsätter arbetet med den här,motorcykeln jag bygger,20M coupen,och en 15M rs jag renoverar åt en kille från oslo,plus allt annat jobb :D
happy days haha

Tags:

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inlägg av Släggmek »

Tror jag får sätta bokmärke på den här tråden, dina funderingar går kusligt nära mina egna om min 17M P3 - utan en riktig lön har man inte råd att göra fel i praktiken och måsta handla delar en gång till, så jag försöker göra som Ettore Bugatti (inga jämförelser i övrigt :D) och bygga (om) bilen i tankarna först, varför den fått stå på tillväxt i åratal nu medan jag börjar tröttna på att hålla tillbaka idéerna :jobbar5:. Känns som det blivit alldeles för mycket teoretiskt jobb senaste året, behövs en släng av "back to basics" bakgårdsmeka i sommarsol innan man blir zombiefierad som en gammal bibliotikarie ;) - känns som alldeles för länge sen jag spottade sand och vägsaltad spillolja medan jag bytte bakaxel med garagedomkraft... japp, man är tokig :D.

Apropå 20M, inte har du koll på om framvagnsbryggan är exakt samma på P5 och P7-serierna? Jag har liksom kört fast på detta, börjar nästan luta åt att ta mått på P3:an halvbända gardinstänger och bygga egna stabila länkarmar av fyrkantprofil men tippar det är lättare att få godkänt med nåt fabriksgjort och då är ju P7-seriens det naturliga valet (P5:s är ungefär lika skrangliga som originalet).
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Om det är en MkI 1.6 så hade den engelsk axel original. Alltså kan man köra med en Atlas som ombyggt fordon, speciellt om du tar en MkII/III-axel. Taunusaxel blir väldigt brett...

Volvoaxeln passar också bra och är som sagt enklare att hitta.

240-ben går att använda fram också men det blir många små justeringar av det mesta om det ska bli bra.

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
meanxpress
Veteran

Inlägg av meanxpress »

p5-7 är samma,byggde om en sierra balk till min 20m för att få kuggstånbg och servo,rörbärarmar osv

bygger man så nära en 3,0gt med delar kan det väl inte va nåt konstigt med bes?? är ju en lättare bil med mycket större bromsar än en sån då 2,9 väger minst av V6orna och mt75an väger mindre än t9 och bromsar bussningar dämpar spiralfjädrar blir nya bitar,ser inga större bekymmer med denna operation :)

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Problemet har varit att Ford inte har lämnat några uppgifter på vad som skiljer 1.6 från 3.0 och därför har Bilprovningen bara tillåtit 20% effektökning och 10% vridmomentsökning räknat från bilens originalmotor. Nu verkar ju MrB ha lyckats få loss papper så det kan finnas en öppning.

Men annars har det varit enklare att ta det genom SFRO som ombyggt fordon. Det är ju inga bekymmer egentligen.

Man ska dock veta att åtminstone på MkII/III är det rätt stora skillnader mellan V6 och karosserna med fyra. De som försöker identitetsfuska en MkIII-kaross med MkII V6-papper avslöjas alltså lätt av någon som kan Capri, om man inte kopierar eller flyttar över rätt plåtbitar.

/Gustaf

Användarvisningsbild
meanxpress
Veteran

Inlägg av meanxpress »

jo sfro vill jag ha,ska va rätt med allt inget tjafs vad jag menar är att man ska inte behöva "överbygga" bilen om den nästan motsvarar en befintlig bil :)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inlägg av Släggmek »

Ursäkta min OT här... ;) Janne - var det mycket jobb att ändra Sierra-framvagnen så den passade P7:an? Väldigt intressant då detta är favvo-valet om det går (har inte provmätt men tycker den borde gå dit då uppbyggnaden är snarlik), P7 är tanken mest för att P5/P7 har modifierad P3-framvagn och att jag har Volvo-benen liggande.

Gustaf - jo, jo, Taunus-bakaxeln är väl bred för Capri, men jag skrev också att den skulle fordra kortning därför - men det var lätt att missa i ordflödet ;). Nämnde det bara för att det är en möjlighet om man har verktygen eller känningar på verkstad, då kan det ju vara ett ekonomiskt alternativ till "riktig" Capri-Atlas :). Jo, Volvo-ben lär ju fordra en del utprovande av fjädrar, dämpare mm plus jag tippar fästena nertill kräver modifiering liksom styrarmarna. Konorna på Volvos p-ändar är iaf samma som Opel Kadett B/C et al, vet ej hur det går med Ford.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
MrB
Veteran
Namn: Björn Liedström
Kör: Capri
Medlemsnummer: 259

Inlägg av MrB »

Capri mk 1 serien 1969-1972 hade speciella karosser för Nordiska marknaden ,Skall motsvara 3,0 serien ,dock viktigt att det är just en sådan kaross ingen privatimport eller efter månad 6 1972 tror jag det var ,syns på bakaxelupphängningen(ingen k-hämmare bak) samt fjäderbensinfästningarna(förstärkningsplåtar i motor rum)
FORD CLUB SWEDEN – Suppleant.

Totalt såld i Ford träsket ....

Användarvisningsbild
meanxpress
Veteran

Inlägg av meanxpress »

MrB skrev:Capri mk 1 serien 1969-1972 hade speciella karosser för Nordiska marknaden ,Skall motsvara 3,0 serien ,dock viktigt att det är just en sådan kaross ingen privatimport eller efter månad 6 1972 tror jag det var ,syns på bakaxelupphängningen(ingen k-hämmare bak) samt fjäderbensinfästningarna(förstärkningsplåtar i motor rum)
menar du att om det sitter k-hämmare pre -72 och nåra plåtar så är det korrekt kaross??har du nån bild på vad i motorutrymmet du menar??
//
Janne

Användarvisningsbild
meanxpress
Veteran

Inlägg av meanxpress »

Släggmek skrev:Ursäkta min OT här... ;) Janne - var det mycket jobb att ändra Sierra-framvagnen så den passade P7:an? Väldigt intressant då detta är favvo-valet om det går (har inte provmätt men tycker den borde gå dit då uppbyggnaden är snarlik), P7 är tanken mest för att P5/P7 har modifierad P3-framvagn och att jag har Volvo-benen liggande.

.
ja det är en hel del jobb då sierrans är "högre" och bredare men kunde jag kan andra,har vart hemma en finne med twin turbo boa24v 20M P5 och krupit runt och inspekterat/kopierat så hans bil är under ombyggnad nu,
varför byta ben?? bmw e34 dämpare passar i husen med en distans i botten på P5/7 även fjädrar,jag har M5 både fjädrar och dämpare på min taunus med scorpio coswort ok och skivor på original naven :)

Användarvisningsbild
meanxpress
Veteran

Inlägg av meanxpress »

vill använda 2;9ans insprut med box och allt,nån som har en länk med vilka kablar man måste koppla på till boxen osv?? va ju kriminellt lite att montera zetec motorn med härva och box i expressen,5-6 kablar om jag minns rätt :D

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Jag har elschema på 2.9 som jag kan maila, det är rätt enkelt. Har du fixat Zetec ska inte 2.9 vara något bekymmer. Får jag en adress så fixar jag scheman på några dagar.

/Gustaf

Användarvisningsbild
MrB
Veteran
Namn: Björn Liedström
Kör: Capri
Medlemsnummer: 259

Inlägg av MrB »

Karossen på Mk1 serien ändrades andra halvåret -72 den serien brukar kallas mk1 facelift såg seda lika dan ut till -74 på den karossen saknas förstärkningsplåtar på icke 3,0 bilar samt har k-hämmare bak men saknar momentstagen till bakaxeln (bottenplattan liknar väldigt mycket mk2 serien )
FORD CLUB SWEDEN – Suppleant.

Totalt såld i Ford träsket ....

Användarvisningsbild
meanxpress
Veteran

Inlägg av meanxpress »

therealpinto skrev:Jag har elschema på 2.9 som jag kan maila, det är rätt enkelt. Har du fixat Zetec ska inte 2.9 vara något bekymmer. Får jag en adress så fixar jag scheman på några dagar.

/Gustaf
kanon,

Användarvisningsbild
meanxpress
Veteran

Inlägg av meanxpress »

tackar för schemat :)

Skriv svar