Cortrina MK3 & manodepressiva bilprovare

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
elakearne

Cortrina MK3 & manodepressiva bilprovare

Inlägg av elakearne »

Har lite funderingar kring min lilla mk3 1,3 liter från 1971, tänkte konvertera den till en GT i orginalskick med orginaldelar från sin storasyster.
Anledningen till detta förfarande är enkel...Bilen ska helt enkelt vara just en Cortina 2000 GT.

Bakaxel med innehåll, upphängning och 9" trummor plus lite annat har jag liggande från min gamla 2000 gt som gick rostdöden till mötes i slutet på åttiotalet.
Naturligtvis kommer också rätt fjädrar och dämpare att monteras,
det enda som INTE blir orginal är växellådan.
Motorn blir 700 cc större, effektökningen c:a 42 hästar och kärran får en växel till,

Specifikationerna på bromsar, hjulupphängning m.m. är för övrigt desamma på Taunus 2,3 v6 och Cortina 2000 GT..

Så vad tror vår käre Gustaf/the realpinto om detta? ""Ombyggt fordon" med orginaldelar eller vad. :banghead:

Tags:

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)

Inlägg av Släggmek »

Om jag får sticka emellan kort ;): Till mig och min Cortina-broder Taunus 1600 sa SBP en gång att dess största originalmotor (= Köln 2.3 V6 115 hk DIN med svensk avgasrening vad jag minns) + 20% effekthöjning var okay inom originalpappren förutsatt att jag bytte till de större bakbromsarna som hör till dessa och att avgasvärdena höll sig inom reglerna (har för mig 1971-74 bedöms numera efter 1975 års regler = max runt 5% CO vilket en frisk motor lugnt klarar). Kraftöverföringens detaljer nämnde de inte. Vill minnas de som mest tillåter ca 160+ hk DIN inom originalpappren för dessa bilar, sedan blir det svårt. Tror därför knappast du behöver regga din 71:a som Ombyggt Fordon, men hoppas Gustaf vill bekräfta eller förneka detta påstående för säkerhets skull :). Har sett ett par 71-75 Taunus (TC 1) med Sierras 5-växlade låda på skroten, tvivlar på att dessa kostats på en omtypning då det var vanliga bruksholkar som dött av rost, så jag antar att en normalförnuftig bilprovare bryr sig måttligt om den saken om resten följer specs (fast vi är ju lite eljest här i norr sägs det :D och som sagt, humöret kan ju svänga).
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

elakearne

Inlägg av elakearne »

Klart att du får "sticka emellan" Hasse, sant som du skriver men det handlar egentligen inte så mycket om just lådan, snarare om det du nämner som "orginalpapper".
Bra att du nämnde det ordet ty ifall man tolkar lagen rätt (tror jag), betyder orginalpapper som utgångspunkt för omregning just precis det.
Man får enligt SBP inte utgå från den starkaste modellen i familjen utan det är fordonets egna specs som gäller.
Ska man gå efter den regeln så har projektet spruckit redan i starten, men fan vet om det inte blir en v6:a till slut (en liiiten en bara).

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Jag har hjälpt en person ta fram underlag på vad som skiljer Taunus 1600 från 2300 för att kunna göra en sådan omreggning. Nu har jag inte fått feedback på om det lyckades men det borde funka.

Motsvarande data går ju att få fram för Cortina 1300 vs 2000GT så det är ju enklaste vägen.

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inlägg av Släggmek »

Sen tror jag att det fortfarande hänger ganska mycket på inställningen hos den bilprovare som ska hantera ens ärende. jag har erfarenhet av både genuint bilintresserade som varit tillmötesgående så långt reglerna tillåtit, medan en och annan snarare verkar ha kuggats i polisskolan :busted_co :rolleyes: och valde att söka jobb hos SBP för att ta revansch :av-89: på "motorburna element"/bilintresserade som inte nöjer sig med standardutförande. Då kan det bli hur vrångt som helst, men än har vi ju rätt att konsultera andra stationer även om det numera bara är några få i varje län som har rätt att göra typbesiktning. När det gäller avgasvärden osv har de iaf städat bort en del detaljer i reglerna för att förenkla bedömning, men som sagt tagit bort den äldsta lägstanivån som gällde 1971-74. Det blir efter -75 års gränser men bara CO mäts ju numera på gamlingarna, så att en större motor puffar ut lite mer än en 1300 borde inte hindra. En högeffekttändspole och dyrare tändstift kan fixa bekymret smidigt om det inte blir en fråga om den nya motorns angivna värden.

Vad jag vet så är det inga skillnader i förstärkningar mellan olika Taunus-Cortina beroende på motor (EG-byggda alltså), iaf inte första generationen. Ska man sänka i en V6 är nog Köln-motorerna de enda som gills inom originalramen då inga EG-byggda försågs med Essex V6, såna installationer gjordes bara hos Fords sydafrikanska gren och då var det visst bara i den Cortina-baserade P100 pickupen som hade separat ram.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

elakearne

Inlägg av elakearne »

Hej på`re!
Måste faktiskt vara lite "messerschmitt" här och nu:
I sydafrika fanns mk3:an som "big six" L & GL med 2,5 essex, som pricken över i kom också de mera sällsynta "Perana" GT & XLE med 3,0 essex. Finns en gul i england förresten....dyr? Ja huvva!

Användarvisningsbild
anders____j
Nybörjare
Namn: Anders Johansson
Kör: Ford Cortina 1300L MK3 -72 (Grön)
Ford Cortina 1300L MK3 -72 (Blå med vinyltak)
Ford Cortina 2000GT MK3 -72 (behöver stor omvårdnad)

Inlägg av anders____j »

Hej,
jag fortsätter på denna gamla tråd då jag har lite ny info.

Jag har precis varit i kontakt med bilprovningen angående hur många hästar man kan få igenom besiktningen på en 1300. De var mycket trevliga och försökte svara så gott de kunde. 20% mer effekt och 10% mer vrid godkänner de utan problem. Utöver det behöver de intyg från tillverkaren (Ford Motors Sverige). Han kontrollerade om det fanns något generellt sådant intyg, det fanns det inte.

Så då fick jag ringa vidare till Ford Motors. Där pratade jag med en mycket trevlig person som försökte förklara. De kunde hjälpa till att ta fram ett intyg, som jag förstod det så gäller det ett visst chassienummer men jag antar att om en person har fått ett sådant är det enkelt för fler att få det. Han förklarade att det snabbaste sättet att få fram ett sådant är att man hjälper dom med att ta fram ett underlag på vad som skiljer en 1300 och en 2000GT. Man kommer max kunna få den effekt (+20%) som den svensksålda model som hade flest HK. Det är väl 2000GT om jag förstår det rätt.

Vad är det då som skiljer en 1300 och en 2000GT för att orka med den större motorn?
Kan någon bistå med vad ni tycker man ska skicka in till Ford? De vill gärna ha länkar etc till källor.

Fast man får ju erkänna att underlaget att bygga om en 1300->2000GT är ju ganska begränsat... elakearne och jag står ju nästan för hälften av alla 1300 i Sverige...

När man fått ihop info om det hela kan man skicka det till Ford och sedan tar det någon månad innan man får svar.
Ford Cortina 1300L -72
På bilden är den precis tvättad efter senaste 26 åren i en lada. Nu är det lite "småfix" kvar...

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Avg värderna är inga problem, se bara till o lämna iväg motordelarna till renoveringsfirma så att vinklar på ventil o dess säten blir rätt och att cyl-loppen blir runda.

Ett vettigt kompförhållande är ju inte fel att ordna samtidigt med kolvbyte eller planing, vilket som passar motorn i fråga.

Min seriöst renoverade Datsun A-12 motor hade efter matchportning och en runda hos seriös motorfirma och ett Luminetion brytarlöst tändsystem, en CO under 0,5 och HC på ca 230, dom undrade på bilprovningen vad jag körde på :D

98 handelsbensin, svarade jag :) ok, sa dom, men du har renoverat motorn grundligt?

Jepp, svarade jag :)

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Jag har (som sagt?) Fords egen introduktion till sina mekaniker om Taunus/Cortina MkIII, när den kom. Där finns det mesta beskrivet.

När jag får tid kan jag scanna intressanta delar.

När jag tog fram underlagen för Taunus tidigare blev min slutsats denna:
-----------
För att en bil med originalmonterad motor under 88 hk ska kunna godtas med 88-114 hk är det
rimligt att de komponenter som skiljer monteras:
- Främre bromsok M16F (standardmonterat på alla svensksålda bilar)
- 9” (228 mm) bromstrummor bak med 17,46 mm eller 20,64 mm hjulcylinder
- Huvudbromscylinder diameter 20,64 mm
- Framfjädrar motsvarande V6 (originalmärkning grön och gul, grön och violett, grön och brons eller
grön och orange, fjäderkonstant cirka 234 lbs/in eller mer)
- Bakfjädrar motsvarande V6/kombi (fjäderkonstant cirka 199-233 lbs/in eller mer)
- Främre krängningshämmare minst 16 mm diameter
- Bakre krängningshämmare minst 12 mm diameter
2300 cc V6 hade vridmoment på cirka 180 Nm vilket också kan godkännas med ovanstående
ändringar.
----------

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
mr Costin
Legend
Namn: Bror H
Kör: Mercedes Benz

Inlägg av mr Costin »

Det finns ju betydligt fler 2000GT än 1300, så det borde ju inte vara så svårt att få tag på en att bygga på.
Oldschool här på forumet har ju tex en 2000GT med papper som han vill bli av med, blå är den också, men det vet du ju elakearne... och anders____j med tror jag fick veta det här om veckan.
Bygg på den "karossen":rolleyes: så slipper ni alla problem med intyg och regbesiktningar.
Den är ganska bra faktiskt, och Kent är inte farlig, och även era bilar orkar över Hallandsåsen så se inte det som ett hinder.

Tänkte sälja min 2000GT billigt som den står, men jag tror jag ska lacka den gul och skruva ihop den istället.
Transit TDi :turtle:
Lotus Cortina -65 :racesmile
Banbusbil YBW Cortina -65 :ring:
Svart flügel :jump:
Korvkioskracer Cortina GT -68 :revs:
IH B414 nu med 2 kedjor :icon23:
Hungrig Rottweiler :skull:
Blondin (inte jag) :image037:
Ford betyder First On Racing Day:cool:

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inlägg av Släggmek »

Låter vettigt, Mr Costin :). Och cudos till TheRealPinto för en mycket bra listning av skillnader :thumb:. Annars är det väl inga skillnader i karosserna för Europa-byggda Taunus/Cortina beroende på motoralternativ enligt någon skriven källa jag plöjt :331: (och det är mycket :prop:), inte heller stött på några avvikelser där IRL (däremot solid brandvägg bak i tidiga Taunus-coupéer oavsett motor) med reservation att jag aldrig stött på nån bil med 1,3 liter, så det bör vara en "bulta-på"-affär att uppgradera.

Några korta OT utifrån inläggen:

Btw för kartläggningen, är det någon som vet vad för motorfamilj det är på den lilla OHV-fyran som satt i Taunus 1300? Detta var väl inte en Kent?

Tusan, ElakaArne! :) Rolig info om sydafrikanska mk 3 - och en Perana Cortina mk 3 dessutom? *drool* Kan inte ens minnas de finns upptagna på fan-siten om Perana :). Detta måste jag rota vidare i :332:.

SK Racing: Såklart, Mats! Med alla sina för- och nackdelar ;) är ju förbränningseffektiviteten bland det bästa med Datsuns motorer :). Kommer själv ihåg en gång när hur besiktaren gick och knackade på Co-mätaren för att den visade CO-värden på nån promille från en nyrenoverad, lagom inkörd och nyss förgasarjusterad L18T jag hade i min Datsun 180B - såklart var det inget fel på mätaren, han hade bara att acceptera faktum :D.

Användarvisningsbild
mr Costin
Legend
Namn: Bror H
Kör: Mercedes Benz

Inlägg av mr Costin »

Släggmek skrev:Btw för kartläggningen, är det någon som vet vad för motorfamilj det är på den lilla OHV-fyran som satt i Taunus 1300? Detta var väl inte en Kent?
Jodå det är Kent.
Transit TDi :turtle:
Lotus Cortina -65 :racesmile
Banbusbil YBW Cortina -65 :ring:
Svart flügel :jump:
Korvkioskracer Cortina GT -68 :revs:
IH B414 nu med 2 kedjor :icon23:
Hungrig Rottweiler :skull:
Blondin (inte jag) :image037:
Ford betyder First On Racing Day:cool:

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Släggmek skrev:SK Racing: Såklart, Mats! Med alla sina för- och nackdelar ;) är ju förbränningseffektiviteten bland det bästa med Datsuns motorer :). Kommer själv ihåg en gång när hur besiktaren gick och knackade på Co-mätaren för att den visade CO-värden på nån promille från en nyrenoverad, lagom inkörd och nyss förgasarjusterad L18T jag hade i min Datsun 180B - såklart var det inget fel på mätaren, han hade bara att acceptera faktum :D.
O vem har en sisådär 3-4 par med dito fuggar på hyllan :D

Men ingen motoor att sätta dom på, ännu :banghead: Men bakom ladan står ju som sagt en Z-2,4 motor :D

O någon har ju några L toppar på hyllan.

Sorry för OT, moderator får :whip: :jaaa: om det anses nödvändigt.

Skriv svar