Ford Transit 1000 1970 v4 info & delar?

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
opel_linus
Erfaren
Namn: Linus Lindgren
Kör: beror på vad som är helt nu sierra

Ford Transit 1000 1970 v4 info & delar?

Inläggav opel_linus » lör aug 11, 2012 5:27 pm

Hej

jag har införskaffat mig i en gammal transit och den har inte varit igång på många många år.

nu letar ja efter sidor i england där info om bilen och info om delar fungerar super med svenska sidor med.

ja behöver hitta bra reservdelar till ändå vetiga priser.

beg är även detta intressant allt kan beaktas skriv vad ni har

finns det någon med lite rolig literatur mm är ja även intresserad

Tags:

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inläggav Släggmek » sön aug 12, 2012 4:26 pm

Hmm... slog upp bokmärkena jag sparat i webbläsaren, men om Transit hade jag bara denna modellhistorik på tyska, men prova kopiera adressen och öppna via Google och använd deras översättningsfunktion (om du inte har nåt liknande i webbläsaren):

http://www.fomcc.de/transit1.htm

Lite mer historik och lite andra ströfakta etc på tyska, många av Fords egna pressbilder på olika Transit bl a från produktionen:

http://www.transit-stammtisch.de/die_geschichte_des_ford.htm

Modellen som introducerades 1965 hade som projekt kodnamn "Redcap", prova lägg till det i sökningar så kan du få upp fler träffar som avser dessa tidiga bilar. Motorfamiljen är genomgående Essex om det är V-motor, oavsett i vilket land de byggts.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

opel_linus
Erfaren

Inläggav opel_linus » sön aug 12, 2012 4:41 pm

Har tittat lite nogrannare på bilen ida och backspeglar behövs hö backspegel måste jag ha även strålkastar insattser främst höger.

navkapslar i bättre skick hade inte varit tråkigt samma typ som lyx kapslar eller snobbringar om detta finns?????

förarsäte eller bara sitt påse svart galon vore trevligt då det blir sån nyans skillnad på att laga/byta med nytt galon.

skärmkanter finns av klokkerholm att köpa och av erfarenet kan dessa vara från katastrofala till totalt jä**a :banghead:! någon som prövat eller har några på lager även beg org från bil är av intresse någon???

literatur av de olika slag är även av intresse.

sedan kan allt som ni kan tänkas ha på hyllan till denna bil vara av intresse gärna om det är fina eller nos delar.

Bilen skall inte bli någon utstälningsbil men ändå ja vill gärna ha den snygg och driftsäker.

söker även efter företag där ja kan köpa som ex vattenpump kylarslangar tänddelar packningar kol förgasar rep sats broms delar och repsatser mm mm mm ja allt som altid måste bytas efter en stående vila på ca 15-20år utan att startas en ända gång. ja ni förstår vad ja söker och gärna inte biltema kvalitet!

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inläggav Släggmek » sön aug 12, 2012 4:59 pm

Lyxkapslar... ja, det ska väl passa med fälgsidorna (för 14" fälg) som satt på Taunus 26M XL (serie P7b 1969-71) vad jag vet. Inte säker på om de monterades på fabriken på extrautrustade bussar men de har iaf skymtat på en och annan orkesterbil etc av årsmodellerna runt -70. Eventuellt att detta är samma fälgsidor som satt på USA-Ford personbilar i de dyrare serierna i slutet på 50-talet (samma ribbade design med tre små stjärnor i centrum), men det är bara ett antagande av mig.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

opel_linus
Erfaren

Inläggav opel_linus » sön aug 12, 2012 8:17 pm

tack fina sidor du hade hittat:D

jag tror att ett par snygga typ lyx kapslar skulle kunna sitta fint på transiten

va nu ikväll och tittate på en transit som stog strax utanför alingsås en 67a v4a.

tyvärr fans det inte mycket kvar att rädda från denna bil ev en extra motor i bak men i dagsläget va det inget som ja sökte som gick att rädda från denna bil alls en vindruta att ha som reserv kanske?? nä det blir nog bara att den står ivägen tror ja.

somsagt mycket tacksam för mer info och gärna literatur och delar.

mins att det va ett reportars i klassiker eller classic motor för kanske ca 1 år sedan om transit någon som mins eller har detta nr?

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inläggav Släggmek » sön aug 12, 2012 10:11 pm

Det är nu bästa skrotjaktstiden börjar, när mygg och annat elände börjar försvinna ur skogarna och grönskan torkar bort så man slipper röja sig fram med machete till vraken, klart man får passa sig så man inte snubblar över nån bär- eller svampplockare eller senare att man blir misstagen för en älg när bössgänget drar ut på fälttåg :D.

Om vindrutan är hyfsat repfri tycker jag du bör ta rätt på den ändå och ha på reserv, man vet aldrig när man får ett stenskott. Det kan också bli "mjölkigt" i kanten med tiden om fukt kryper in mellan plasten och glasskivorna i en lamellruta. Det är nog både dyrt och svårt att hitta en ny ruta idag med tanke på det dåliga marknadsunderlaget, även om det vad jag vet var samma ruta på alla fram tills den helt nya rundare 90-talskarossen kom. Finns det annat glas kvar i den så ta det med, för det brukar vara ännu svårare att hitta nygjort till gamla Fordar. Och motorn i skuffen, kan man ha för många på lager ;)?

Ska lägga det där om artikeln på minnet, var det Klassiker så har jag antagligen tidningen. Kanske jag får syn på den när jag stökar runt. Antar gamla artiklar från när Transit mk 1 var nybilar är av intresse också?

opel_linus
Erfaren

Inläggav opel_linus » mån aug 13, 2012 7:07 pm

ja nu har jag kollat lite mer på bilen.

handtagen kommer ja plocka av från för mina är cromet nerslitet på och startmotorn bara klicka.

bilder har även införskaffats ska bara försöka mig på att få upp dom på forumet.

ja all literatur är av intresse och ja jag kommer gå på många hjärtfylda skrot vandringar för att ev hitta dendär perfekta delen.
bara undrar finns det något roligare än att plocka av något som man så länge önskat från ett skogsvrak eller längst in på den lilla skroten som knappt någon längre mins :D :D

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inläggav Släggmek » tor aug 16, 2012 4:44 pm

Fråga en oförbätterlig gammal skrotjägare som jag (motto: "Går det att se vad det varit är det värt att ta rätt på också" :laughing:), så är det närmast en existensiell upplevelse att stå ute i skogen eller på den där bortglömda byskroten när solen går ner om hösten och envist bända loss bitar man letat i ett par år minst :D. Japp, mer "mindfulness" än nån livsstilskonsult nånsin kan föreställa sig :prop:. Nostalgitrippen får man på köpet.

Ska inte lova för mycket, men jag har en gammal GDS-handbok på de där Transiterna som borde scannas när jag hinner för att inte nöta ut bokstäverna :D. Nåt särskilt du behöver veta?

Användarvisningsbild
mr Costin
Legend
Namn: Bror H
Kör: Mercedes Benz

Inläggav mr Costin » mån aug 20, 2012 7:43 am

Hehe, har du köpt Transit nu Linus!:)

Jag har nog lite grann liggande, men du kan också hitta en hel del på ebay både england och tyskland.
Transit TDi :turtle:
Lotus Cortina -65 :racesmile
Banbusbil YBW Cortina -65 :ring:
Svart flügel :jump:
Korvkioskracer Cortina GT -68 :revs:
IH B414 nu med 2 kedjor :icon23:
Hungrig Rottweiler :skull:
Blondin (inte jag) :image037:
Ford betyder First On Racing Day:cool: