Bättre bromsar Granada

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Avatar
Erfaren
Inlägg: 54
Blev medlem: fre mar 06, 2009 6:16 pm
Namn: Fredrik Östman
Kör: Skoda Pickup 1.6
Ort: Boden

Bättre bromsar Granada

Inlägg av Avatar »

Hej

Har en Ford Capri men skit i det :) för den har Granada fram och bakvagn som behöver kralligare bromsar fram och eventuellt bak. Tanken är att först
koncentrera mig på frambromsarna. Tänkte även i samma veva göra en uppgraderings guide för uppgradering av bromsar för Granada.

Såhär ser det ut nu. Dvs en solid skiva.
Bild
Bild


Har sökt lite info ang detta men det är svårt att få någon helhetsbild när många säger lite olika osv. Ni förstår vad jag menar.

Det pratas om en spacer för det befintliga bromsoket för solid skiva för att göra det möjligt att montera ventilerade skivor på Burton Power och Rally Design men jag hittar det inte och har inte sätt någon länk för den delen heller.

Ett recept verkar vara Granada 2.8-3.0 ok för ventilerad skiva och Mazda 323 4x100 GT/GTR skiva 260mm. Att tänka på är att original 2.8-3.0 skivan är 262mm så varför byta till Mazdaskivor om de inte är större? Är dom bättre? Har även sätt att folk åker E30 325i skivor, dom är också 260mm. Samma fråga där, är dom bättre?

Volvo 240 4-kolvs ok från 1980 å framåt för ventilerad skiva. Man behöver justera monteringshålen lite och shimsa oket för att det ska hamna rätt. Vet dock inte vilken skiva som funkar med detta, kanske 323 skivan? någon som kan bekräfta? Hur stor bromsskiva sväljer 240 oket? Funkar det med Original 2.8-3.0 262mm skivar kan det vara ett billigt alternativ. 240 oken borde vara bättre än enkolvs 70-tals ok (:

Är framvagnen nav och bromsar lika mellan MK1 och MK2? Verkar vara mycket lättare att hitta delar till MK2 nämligen.

Ingen som har testat något jag inte hittat när jag sökt, tex bromsar från någon nyare ford osv?

Jag själv kom direkt att tänka på Seat Ibiza Cupra 305x28mm 4x100 skivor. Delnummer hos VAG: 6KL 615 301. När jag läste att 4x100 skivor "passade". Ingen som har provat? Hur stora skivor sväljer ett 240 4-kolvs ok?

Cupra 305mm skiva, Navhål 64mm, Höjd 39mm
Granada 262mm skiva, Navhål 69mm, Höjd 73mm (72,8)
Det skiljer alltså ~37mm på skivorna... :banghead: Funkar nog inte utan en spacer eller större modifikationer på navet osv. men det kanske kan va ett alternativ iaf. Kollade snabbt på ebay och såg att dom inte kostar allt för mycket.

Tags:

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Inlägg: 5724
Blev medlem: ons okt 08, 2003 10:00 am
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
Ort: Skellefteå

Inlägg av granadadr »

hehe såå småå bromsar då ;)
jag kör med skivor från mb 345mm fram med brembo 4kolvsok :)
det är jättelätt att konvertera :)
vad är det för specialbygge på bilden?

Avatar
Erfaren
Inlägg: 54
Blev medlem: fre mar 06, 2009 6:16 pm
Namn: Fredrik Östman
Kör: Skoda Pickup 1.6
Ort: Boden

Inlägg av Avatar »

granadadr skrev:hehe såå småå bromsar då ;)
jag kör med skivor från mb 345mm fram med brembo 4kolvsok :)
det är jättelätt att konvertera :)
vad är det för specialbygge på bilden?
345mm nu börjar det dra iväg lite väl :) hade tänkt att komma undan lite billigare. Du har inte dina modifikationer beskrivna någonstans, projekttråd?

Kolla min signatur.

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10092
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Råden du har läst innan är för Capri/Escort framvagn, de naven ser helt annorlunda ut och du kan egentligen inte dra nytta av några av de tipsen om skivor.

Originalskivan ser ju ut så här:
Bild

Jag vet inte vilka skivor Jörgen använder men det brukar vara svårt att hitta större skivor med så "djup" hatt, och med rätt bultmönster. Enklare kan vara att lägga en skiva utanpå navet men då får man ofta meka lite med navstyrningen för att få det bra.

Brembos katalog har bra måttskisser:
http://bremboaftermarket.com/En/Car_Dis ... earch.aspx

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Avatar
Erfaren
Inlägg: 54
Blev medlem: fre mar 06, 2009 6:16 pm
Namn: Fredrik Östman
Kör: Skoda Pickup 1.6
Ort: Boden

Inlägg av Avatar »

Hahaha

Fan va fel det kan bli när man är trött och har allt för många forumtrådar öppna! :banghead:

Trodde dock att det var samma bultdelning och dom kanske delade hjulnav osv fram.

Ja dags att leta något från audi el mb då, kanske Audi A3 312x28mm kom jag att tänka på lite spontant. Höjd 42mm.. inte allt för långt bort. även att jag har en skiva som ligger.
Bild

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10092
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Mmm...

En sak som är avgörande är ju om du väljer att montera skivan bakom navet, som original, eller mellan nav och fälg som de flesta andra bilar har det.

Med skivan mellan nav och fälg blir det enklare att byta skivor framöver, och det finns teorier om att värmeledningen till fälgen förbättras. Men skivan kommer då att fungera som spacer (har mindre betydelse om du kan välja fälgar som ändå funkar), och det gör också att navstyrningen som ska in i fälgen blir för kort. Man kan förstås få den förlängd (svarva en ring som passar och svetsa på, eller svarva en distans som pressas fast i fettkoppens hål).

En grundare skiva kommer att flytta oket utåt, närmare fälgen, vilket kan ge problem att rymma oket - moderna skivor med liten offset är ju oftast gjorda för glidok som är kompakta på utsidan. Vill du köra flerkolvsok är det också något att ha koll på.

Med skivan bakom navet blir vissa saker enklare men då får man också räkna med att man får borra om hålen, 5x95 mm är det ju få andra skivor som har (5x112 som är hjulens bultdelning är ju enklare, samma som Mercedes).

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Avatar
Erfaren
Inlägg: 54
Blev medlem: fre mar 06, 2009 6:16 pm
Namn: Fredrik Östman
Kör: Skoda Pickup 1.6
Ort: Boden

Inlägg av Avatar »

Men vafan, detta blir ju bara krångligare och krångligare, såg inte att skivorna har 5x95 i bultdelning tidigare, Vill helst få in hjulen något eftersom den är bredare än original redan. Aja dags att åka till garaget, plocka isär och klura lite.

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10092
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Vi kanske får invänta Jörgens visdom om vilka skivor han använt. Samma modell av Merca finns förmodligen i en enklare version med lite mindre skivor.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Citgho
Veteran
Inlägg: 107
Blev medlem: sön jul 18, 2010 12:57 am
Namn: Patrik T
Kör: Granada 2.3T
Ort: Långsele/Sollefteå

Inlägg av Citgho »

Det här var en riktigt intressant tråd, mina bromsar klarar inte riktigt av effekten jag har nu efter motorbytet och mer ska det ju bli så bromsuppgraderingen står ju bara och väntar runt hörnet. Har dock inte heller klurat ut hur jag ska göra som

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Inlägg: 5724
Blev medlem: ons okt 08, 2003 10:00 am
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
Ort: Skellefteå

Inlägg av granadadr »

ok,, jag skickar upp lite bilder ;) samt info ;)
man tar skivorna ex MB 500 som jag har,, monterar dem som Gustav sa på ett löst nav,, UTAN bultarna som ska hålla skivan orginal,, bultar ihop det med orginal hjulmuttrar,, sen borrar man nya hål i skivan efter orginal,,

därefter tar man och svarvar av en orginalskiva så man får en rund ring där man bultar ihop skivan med navet så att säga,,
enkelt ;) och skivan hamnar som orginal på granadan
oken får man ju laborera med beroende på ok man väljer,, men för få det tajt å bra använde jag ett bågfilblad mellan ok å skiva då blir det lagom tajt :)
Bilagor
DSC00462.jpg
DSC00459.jpg
DSC00143.jpg
DSC00142.jpg

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Inlägg: 5724
Blev medlem: ons okt 08, 2003 10:00 am
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
Ort: Skellefteå

Inlägg av granadadr »

bak ska jag ha 330 mm skivor,, man får bygga egna fästen för oken,,

man tar lösa allt som har med trummorna bak att göra,, inkl plåten å dyl,, sen är det inte så dumt att byta alla hjulbultar till sierra,escort, scorpio de är längre :)

man har bara ett löst nav för hjulbultarna kvar av orginalet,, det billigaste OCH enklaste är att ta bromsar från scorpio,, då behöver man bara bygga ett enkelt fäste för oken,, enklare än MBs skivor ;) som har en annan et
Bilagor
granada cossy bakskiva.jpg

Avatar
Erfaren
Inlägg: 54
Blev medlem: fre mar 06, 2009 6:16 pm
Namn: Fredrik Östman
Kör: Skoda Pickup 1.6
Ort: Boden

Inlägg av Avatar »

Oj oj en sak i taget. Frambromsar först hehe (:

Förstår inte riktigt hur du menar med frambromsarna, Har suttit och klurat och kollat på bilderna bra länge utan att knäcka nöten, ser ju för bra ut för att vara sant (: har kollat lite på mb 500 skivor på brembos sida, har skivorna du använt en totalhöjd på 64.5mm? det är dom flesta lite större skivor till 500an som jag hittar iaf. Finns 304mm skivor tex, kan ju vara nått att börja med.

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Inlägg: 5724
Blev medlem: ons okt 08, 2003 10:00 am
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
Ort: Skellefteå

Inlägg av granadadr »

enkelt,, först monterar man ju skivan på ett löst nav,, på hjulbultarna,, vänder på hela paketat,, borrar nya hål i skivan, så man kan få dit bultarna som håller skivan orginal ;),, sen plockar man ju isär allt,, tar en gammal bromskiva sticker av den så man får en ring med gänagde hål i,,
man monterar skivan som orginal på en Granada, sen trär man ju in ringen bakom skivan så bultarna håller fast skivan,, klart :)


jag vet tyvärr inte hur långt in skivan sitter på mina skivor,, då bilen inte står hemma

Avatar
Erfaren
Inlägg: 54
Blev medlem: fre mar 06, 2009 6:16 pm
Namn: Fredrik Östman
Kör: Skoda Pickup 1.6
Ort: Boden

Inlägg av Avatar »

Jaha! Nu är jag med! Tackar och bockar då har jag en plan på hur detta ska gå till. Då ska jag ta mig till biltema och mäta lite på dom där mb sport skivorna i helgen. Tror inte audiskivan funkar då den har 10 hål från början. Blir besvärligt att borra nya hål.

Ok, Men för att få in skivan till originalläget så får skivan gärna vara "hög" som möjligt. "A Overhall height" är 64.5mm på denna och MB verkar ha det på många av deras bromsskivor.
http://bremboaftermarket.com/En/Car_Dis ... ster=13898

Tanken för mig är att landa in runt 300mm fram, och åka med mina 9" trummor bak ett tag till. förresten ändras spårvidden mycket när man bygger till skivor bak?

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10092
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Det låter som ett vettigt koncept, bra jobbat Jörgen.

Skivorna brukar vara cirka 8 mm tjocka där de ligger an mot naven, trummorna är kanske 2 mm så det brukar bli runt 6 mm per sida som hjulet flyttas utåt.

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Skriv svar