Laddning Granada

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
biscayne
Nybörjare
Namn: Erik I
Kör: Granada 2.0 -84

Laddning Granada

Inlägg av biscayne »

Har en Granada 2,0 -84 som "alltid" tidigare behövt varvas upp mot 2000 rpm för att laddningslampan ska slockna vid start. Den har gått knappt 17000 mil. På senare tid har lampan börjat tändas under körning och man måste varva den högre och högre för att den ska slockna. Nu 4000-5000 varv. Sedan laddar den en stund men börjar sedan lysa igen så att man måste varva. Ibland går laddningsmätaren ner på minussidan en kort stund redan innan lampan tänds/ först glöder en stund. Om jag kör lyse, kupéfläkt, stereo mm som drar ström så tar det längre tid innan den tänds igen.

Vet någon om detta är laddningsreläet som pajjat ur eller kolen eller något annat? :confused:

Tags:

Användarvisningsbild
johan70
Veteran
Namn: Johan Lindvall
Kör: Ford Granada 3000 ghia Coupe -74, Granada 2.8 Injection -84
Kontakt:

Inlägg av johan70 »

Det där med att man måste varva upp för att lampan skall släckas är nog standar på alla Granada :-)
Så var min som jag hade för 20 år sedan och den jag har nu är också sådär.
Men det låter som fel på laddningsreläet. kol och relä sitter ihop och jag tror dom finns på biltema för dryga hundralappen
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... -63311005/

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)

Inlägg av Släggmek »

Instämmer ang. laddfelet, det verkar bli "originaltillbehör" efter nån 15000 mil eller så med dessa Bosch-generatorer som Ford använde. Uträknad livslängd, månne? Det gick en dokumentär på SVT om detta häromsistens, fast just bilgeneratorer togs inte upp även om de borde... :p

Jo - man bör även kolla så att det inte slitits fåror i kollektorerna på axeln, det brukar höra till vid höga miltal som här. Jag har märkt att ibland verkar plötsliga laddningsproblem uppstå av att när släpborstarna på laddreläet nötts ner nog och/eller fjädrarna som trycker ner dem börjar slappa så hoppar de ur och vandrar på kanterna med mycket lite överföring helt plötsligt.

Iofs kan det vara själva reläet som glappar, men de brukar normalt ha mycket längre livslängd än 17000 enligt min erfarenhet. Kolen hinner ta slut innan själva reläet tiltar. Om reläet pajat redan kan det vara anledning att kontrollmäta systemet för att leta efter backström orsakat av skadade kablar. Frånvaro av muffar (Fords förbannelse = räknenissarna var framme :rolleyes:) på upphängningarna för t ex instrumenthärvan har ibland orsakat att kablars isolering skavts av och så har det blivit krypströmmar/kortslutning, jag har själv råkat ut för det på den Granada mk 1 jag hade en gång och en bit av kablaget hade isoleringen kläckt vid en sån där plåtflärp på durken, vilket avslöjade orsaken bakom ett märkligt spänningsfall.

Btw, ursprungligen var det bara en fästsko för kolen bak på dessa generatorer, med kontakt och kablar till ett separat relä på höger innerskärm, den sammanbyggda lösningen kom i slutet av 70-talet om jag minns rätt i ordningen. Det är inga problem därför att ersätta den gamla lösningen på äldre Granada (och Taunus mfl) med den nyare sammanbyggda enheten, bara att skruva dit och glömma originaldosan. Systemet får inte nervsammanbrott som nyare rymdskeppskablage och tänder alla varningslampor, utan det är bara att köra igen. Annars går det visst att hitta den gamla sortens relä än, om man vill vara originalpetig :).

Ska förresten tillägga - kassera inte ett fungerande laddrelä/kabelsko, för det går ganska enkelt att löda fast nya kolborstar på dem (har själv gjort det en gång) den dan det inte går att hitta nya enheter över disk längre. Kolen är standardstorlek som man åtminstone förr kunde köpa separat i små askar, betydligt vanligare som så hos veteranmånglare än den kompletta detaljen.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

På Sierra när detta felet uppstår så är det kablen in till laddlampan som fått kaffet.

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Inlägg av granadadr »

ALLA Granador är byggda så man MÅSTE varva ca 1300-200rpm innan den börjar ladda,, och detta beror INTE på Generatorn,, jag har nämligen bytt på ett antal och tagit dem från Sierra och Scorpio, man måste iaf varva till dem lite, så jag tror att mekanismen för just det sitter i instrumentpanelen,

men i ts fall om man måste tokvarva innan den laddar så tippar jag på Generatorn,, om det ej hjälper, prova byta panelen då ;) eller tvärtom det är faaan lättare å byta panel än generatorn :) :)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inlägg av Släggmek »

det är faaan lättare å byta panel än generatorn
Du menar på V6-bilar då va´? :p Tar max en kvart att byta generator på en Pinto-knota om det inte gått oxid mellan fästskruvarna och aluminiumfästet :).

När jag nu tänker på det så var det ju typ standard att laddlampan glödde på tomgång mellan ca 800-1200 rpm på alla Granada mk 1 jag haft nåt att göra med så det stämmer säkert.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Inlägg av granadadr »

Släggmek skrev:Du menar på V6-bilar då va´? :p Tar max en kvart att byta generator på en Pinto-knota om det inte gått oxid mellan fästskruvarna och aluminiumfästet :).

När jag nu tänker på det så var det ju typ standard att laddlampan glödde på tomgång mellan ca 800-1200 rpm på alla Granada mk 1 jag haft nåt att göra med så det stämmer säkert.
haha nää tänker på ALLA granador,, iof enkelt å byta reläer på alla granador,, men mindre grisigt å byta panel :),, men i ärlighetens namn tror jag på att generatorn har lämnat in,,,

haha kommer ihåg en gång för längesen,, skulle byta laddrelä motorn var varm, å mörkt ute,, å brände mig ORDENTLIGT på grenröret ;) märket var nog kvar i ca 1 år ;) en pinto ;)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inlägg av Släggmek »

Därav uttrycket "tatooes are for wuzzez, real men wear scars" :laughing: - det senare kommer oundvikligen att kläda armarna på en riktig bilentusiast förr eller senare och därmed sabba det föregående om det karvats dit :p. Det där med att bränna sig på grenröret i mörker är ju bara den absoluta klassikern, har ett förevigat :D.

Skriv svar