Granada 3000 GXL -73

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
reverendblack
Veteran
Namn: Mattias
Kör: Mondeo 2.5 V6 -03, MB E430 4 matic, Granada 2.0 -77, MB E430 4 matic -00

Granada 3000 GXL -73

Inlägg av reverendblack »

Ligger ute på blocket just nu, är en automat och antar då att det är C3 lådan? Något spec i övrigt man ska kolla på denna bil förutom rost då givetvis?
Stämmer det att det är en cologne V6a i den modellen?
Fins framskärmar att fåtag på från england kanske?

Är på jakt efter en 70-tals granada/consul/taunus..

Tags:

Cosworth 4x4
Legend
Namn: Micke L.
Kör: Ford Sierra "Cosworth" Delivery Grp.A

Inlägg av Cosworth 4x4 »

Hallå

Är det en 3,0 så är det en Essex ( fördelaren i framkant ) och troligtvis är lådan en C4 och inte en C3.
Vet inte hur det är med karossdelar men motordelar tror jag det går att få tag på och till lådan bör en duktig automat kille lösa då samma låda satt i flera Amerikanska bilar men med lite mera lameller och lite starkare prylar.

// Micke

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Det är ju hursomhelst fantastiskt trevliga bilar :-)

Jag tror att man i första hand ska kolla om det saknas Coupéspecifika delar. Rutor är väl speciellt svårt om jag har fattat rätt. Allt mekaniskt är inga större bekymmer dock.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Inlägg av granadadr »

therealpinto skrev:Det är ju hursomhelst fantastiskt trevliga bilar :-)

Jag tror att man i första hand ska kolla om det saknas Coupéspecifika delar. Rutor är väl speciellt svårt om jag har fattat rätt. Allt mekaniskt är inga större bekymmer dock.

Gustaf
plus 1 på den,, å kolla framlyserna,, de är både dyra å MKT svårt att få tag på nu

är det denna???

http://www.blocket.se/dalarna/Ford_gran ... m?ca=2&w=3

elakearne

Inlägg av elakearne »

Är det den gröna kupan du funderar på att köpa? Den annonsen har legat ute i evigheter men kolla upp den vetja, skulle du sen behöva delar (och rutor) så finns sånt här hos mig.

Mvh gammal granada-nörd

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)

Inlägg av Släggmek »

Granada överlag är liksom Taunus mycket trevliga bilar som är lätta att leva med, även om vissa delar börjar bli svåra att få tag i (de delar också mycket av småplock med Taunus, en stor fördel ur tillgångssynpunkt). Förr sa folk alltid att tyska Granada var bättre byggda än både brittiskbyggda Consul och Taunusarna, jag kan nog hålla med där. Om inte rosten kommit in i kritiska ställen som dörrstolparna (inget svårt att laga bara det inte gett sig på hörnen vid vindrutan) eller de dubbelväggiga trösklarna brukar det inte orsaka skrotning, automatlådan C3-lådan/Bordeaux satt vad jag vet bara bakom fyrorna (en modifierad C4, i sin tur lånad från de mindre USA-Fordarna) och den är jag inte så förtjust i då de brukar slira bort rätt mycket kraft (och bränsle) men är iofs driftsäkra och håller länge om man inte misshandlar dom och ser till att serva som folk. Tvekar uppväxlingen brukar det vara igensatta ventiler, byte av olja och filter kan vara allt som krävs för att få ordning. Den bilen bör ha en C4 eller mycket möjligt en Borg-Warner-automatlåda (BW35 om jag minns rätt) eftersom det är en tidig Granada (C4 förekom i "stor"-Taunus under namnet Taunomatic men den ströks när Granada kom). Annars bör det vara ungefär samma prylar i drivlinan som övriga Granada V6 oberoende av art (Essex eller Köln), vad jag vet var det bara kombi med Essex som hade andra, grövre drivaxlar.

Granada är mestadels en fröjd av enkelt mekano om inte rosten kört allt tvärtfast, klart Essex-motorn har jag hört en del fd ägare förbanna p g a den långa kamkedjan och andra egenheter, men allt har sitt pris. Elfel särskilt i instrumenten beror ofta på oskyddade kabelupphängningar som skaver upp isoleringen, en snål detaljmiss. Priset på tolv syns rimligt om allt stämmer, jag har själv sneglat på annonsen ett tag :i:, men långt bort... en sån där i toppskick brukade det begäras mellan 20-30 när de var som hetast på 80-talet (just de där var mest eftertraktade) och även slantarna har ju minskat i värde sedan dess.

Specifika karossdelar (och förstås glaset) är extra svårfunna eftersom karossen sen gjordes om radikalt tills ´75 var det väl(?), folk klagade på dålig takhöjd så det gjordes om och man tar dem på raka bakskärmar. Framskärmar i bra skick är svårt idag, men bör gå att hitta lika lätt/svårt i Sverige som nån annanstans.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
MrB
Veteran
Namn: Björn Liedström
Kör: Capri
Medlemsnummer: 259

Inlägg av MrB »

En 3000GXL har alltid en Essex V6a och det är inte kamkedja som är problemet utan kamdrevet i fiber/bakelit (samma typ som Volvo B20) som brukar paja förr eller senare , men det är inget jätteproblem .Sedan är det det vanliga med gamla Fordar ....folk gav f-n i att byta olja i motorerna och det blev följdproblem men ett ompysslad Essex kommer fungera länge,Bättre & trimvänligare än Tyska Colonge 2,6l , Lådan är antingen en type 5 låda = okrossbar 4 pet eller någon av de 3 modelleran av automat som användes,C4, Fomoco ??? (licenstillverkad C4) eller BW tror den hette 40 eller något sådant (förstärkt BW35) ingen av dem är några problemlådor men som sagt sega
Old FORD's can always be faster ......

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Inlägg av granadadr »

polaren har ju lagt ut sin här :) oxå en grön coupe 72a ,, men INTE orginal

Skriv svar