Ford Capri -70 engelskbyggd?
-
- Legend
- Inlägg: 1390
- Blev medlem: tor maj 27, 2004 10:00 am
- Namn: Mikke
- Kör: Alfa Romeo Giulia
- Ort: Örebro
- Medlemsnummer: 265
Ford Capri -70 engelskbyggd?
Hej,
Spekulerar i en capri som säljaren kallade engelskbyggd, vad innebär det? Mer än att den är byggd i england? Bra dåligt? Vart byggdes de mer? Något man skall se upp med ä? Den har automat, n ågra kurigheter att bygga om med en t.ex mt-75 låda?
Spekulerar i en capri som säljaren kallade engelskbyggd, vad innebär det? Mer än att den är byggd i england? Bra dåligt? Vart byggdes de mer? Något man skall se upp med ä? Den har automat, n ågra kurigheter att bygga om med en t.ex mt-75 låda?
MIKKE


Tags:
- Löörsa
- Legend
- Inlägg: 1480
- Blev medlem: ons aug 13, 2003 10:00 am
- Namn: Lars H
- Kör: Capri 3000GTXLR -72
- Ort: karlstad
- Medlemsnummer: 367

Lättast är det ju att kolla ch-nr på den då ser du om den är tysk eller engelsk, skulle tippa på engelsk då den är såpas tidig.
Om det börja på B är den engelsk och G tysk
Engelska bilar har vita blinkers fram orginal medans tyskarna har orange men det kan ju vara bytt med tanke på att bilen är 43år gammal.
så kolla ch-nr för att vara säker. här kan du avkoda din bil
http://www.oldskoolford.co.uk/forum/vie ... p?t=124376
Om det börja på B är den engelsk och G tysk
Engelska bilar har vita blinkers fram orginal medans tyskarna har orange men det kan ju vara bytt med tanke på att bilen är 43år gammal.
så kolla ch-nr för att vara säker. här kan du avkoda din bil
http://www.oldskoolford.co.uk/forum/vie ... p?t=124376
A Iot has changed the last 20 years but Escort RS Cosworth is still a legend.
WitchCraft - Vi styr och ställer!
WitchCraft - Vi styr och ställer!
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10232
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:

- mr Costin
- Legend
- Inlägg: 5377
- Blev medlem: tor sep 04, 2003 10:00 am
- Namn: Bror H
- Kör: Mercedes Benz
- Ort: Alingsås
MT75 på 1600 Kent går, men det är lättare att få typ9 att passa i resten av bilen.
Automat Capri har större kardantunnel och ska ha den större splinsen på kardanen så den kardanen du har i bilen ska passa rakt på en typ 9 låda. MT75 har hardyskiva så ska du ha sån så får du bygga en ny kardan.
Sen så måste du ju ha ett pedalställ från en manuell, och det vet jag var man får tag i så hör av dig när du bestämt om du ska njuta vidare av automaten eller bygga om.
Jag har själv en Cortina med automatlåda, jag älskar den! Skulle aldrig komma på tanken att bygga om den till manuell.
http://www.garaget.org/?car=122107
Automat Capri har större kardantunnel och ska ha den större splinsen på kardanen så den kardanen du har i bilen ska passa rakt på en typ 9 låda. MT75 har hardyskiva så ska du ha sån så får du bygga en ny kardan.
Sen så måste du ju ha ett pedalställ från en manuell, och det vet jag var man får tag i så hör av dig när du bestämt om du ska njuta vidare av automaten eller bygga om.
Jag har själv en Cortina med automatlåda, jag älskar den! Skulle aldrig komma på tanken att bygga om den till manuell.
http://www.garaget.org/?car=122107
Transit TDi
Lotus Cortina -65
Banbusbil YBW Cortina -65
Svart flügel
Korvkioskracer Cortina GT -68
IH B414 nu med 2 kedjor
Hungrig Rottweiler
Blondin (inte jag)
Ford betyder First On Racing Day

Lotus Cortina -65

Banbusbil YBW Cortina -65

Svart flügel

Korvkioskracer Cortina GT -68

IH B414 nu med 2 kedjor

Hungrig Rottweiler

Blondin (inte jag)

Ford betyder First On Racing Day
- Löörsa
- Legend
- Inlägg: 1480
- Blev medlem: ons aug 13, 2003 10:00 am
- Namn: Lars H
- Kör: Capri 3000GTXLR -72
- Ort: karlstad
- Medlemsnummer: 367

Då skall du behålla den som den är och vårda den vidare om det är en så fin capri, inte mecka dit nått som inte hör till bilen. (Tycker jag iaf)
Mikke skrev:Är en 70-a, 1,6 med automat. 99% rostfri, 3 ägare.
Har ingen plan än, vet inte om jag skall köpa. Ev. Tänkt att rusta upp i orginalskick och använda som andrabil/bruksbil under sommarhalvåret. Sedan om några år så är det ett bra objekt att jobba med!
A Iot has changed the last 20 years but Escort RS Cosworth is still a legend.
WitchCraft - Vi styr och ställer!
WitchCraft - Vi styr och ställer!
-
- Veteran
- Inlägg: 269
- Blev medlem: ons jun 24, 2009 3:13 pm
- Namn: Hans Khan
- Kör: Ford Focus, Ford Escort, Ford Galaxy
- Ort: Gislaved
De erfarenheter jag har från att meka med tyska och engelska bilar är ganska lika, om man bara är intresserad av äldre bilar så är inget land bättre eller sämre.
Ett råd är att behålla den i orginallskick (är ganska svårt att få tag på), om du tycker om den kan du skaffa en extra med v6 och annat smått och gott
Ett råd är att behålla den i orginallskick (är ganska svårt att få tag på), om du tycker om den kan du skaffa en extra med v6 och annat smått och gott
- Släggmek
- Legend
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
- Ort: Västernorrland
Bättre eller sämre är väl en fråga om hur mycket man är villig att överse med av kvalitetsbrister och egenheter, men det är ju sånt man som Ford-fantast brukar notera på kontot för äventyrlighet och charm
, annars ställer sig de flesta franska bilar i en egen klass där få andra märken kvalar in
. Tyska bilar överlag brukar vara ganska grå i mitt tycke, men sparar mycket tålamod när det ska skruvas (om bara inte gravrost grott fast eller frätt igenom allting, där är de som allt annat). Väldigt bra för den som vill meka själv men inte har så mycket erfarenhet att gå på. Engelska gamlingar kan vålla en hel del bekymmer med egensinniga brittiska måttenheter (jag säger bara... Whitworth-gänga...
) och förstås Lucas elsystem. En del menar att de är mer rostbenägna än t ex tyska bilar men det beror nog på vad det rör sig om - som jämförelse pressade Karmann förr i tiden sina karosser av mjuk men högsvavlig stålplåt eftersom man inte hade råd med tillräckligt kraftiga pressar, så i de fallen är inte tyska bilar mindre rostbenägna. Lite osäker här, men det ska visst ha byggts enstaka lågserie-modeller av tysk-Fordar hos dem även innan Escort mk III cabriolet vad jag kommer på.
QUOTE=Mikke;567092]Hej,
Vart byggdes de mer? [/QUOTE]
Har för mig att de byggts även i antingen Holland eller Belgien, klart är iaf att de byggdes även i Sydafrika (deras mk 1 byggdes även om till Perana av Basil Greene Motors) och Australien - de har en klubb! http://www.capricarclub.org.au/
Apropå språkliga svårigheter, här hittas verkstadshandboken för Capri mk 1 online... http://people.zeelandnet.nl/mschets/handboek.html - På flamländska
, men bättre än ingen alls
. Finns ju Google Översätt och liknande nödhjälpmedel
.



QUOTE=Mikke;567092]Hej,
Vart byggdes de mer? [/QUOTE]
Har för mig att de byggts även i antingen Holland eller Belgien, klart är iaf att de byggdes även i Sydafrika (deras mk 1 byggdes även om till Perana av Basil Greene Motors) och Australien - de har en klubb! http://www.capricarclub.org.au/
Apropå språkliga svårigheter, här hittas verkstadshandboken för Capri mk 1 online... http://people.zeelandnet.nl/mschets/handboek.html - På flamländska



"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
