Stolsklädsel till P3

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
PhilipS
Nybörjare
Inlägg: 4
Blev medlem: lör jan 19, 2013 7:15 pm
Namn: Philip S
Ort: Halmstad
Kör: Taunus 17m p3 -61

Stolsklädsel till P3

Inläggav PhilipS » lör jan 19, 2013 7:39 pm

Hej hej alla, är lite nygammal på forumet.

Har lyckats köpa en rätt fin Taunus P3 -61
Enda smolket i bägaren är att framsoffan är lite sliten på förarplats och att sätet bullat upp sig en del.

Undrar bara om någon vet något företag i Tyskland. Kanske till och med England som säljer nya klädslar?

Någon som sytt upp med bra resultat, originallikt?

Ett passande överdrag vore en ok tillfällig nödlösning, om någon skulle kunna tipsa om ett sådant.

/Philip

Tags:

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Inlägg: 5691
Blev medlem: ons okt 08, 2003 10:00 am
Namn: Jörgen A.
Ort: Skellefteå
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Inläggav granadadr » lör jan 19, 2013 7:50 pm

PhilipS skrev:Hej hej alla, är lite nygammal på forumet.

Har lyckats köpa en rätt fin Taunus P3 -61
Enda smolket i bägaren är att framsoffan är lite sliten på förarplats och att sätet bullat upp sig en del.

Undrar bara om någon vet något företag i Tyskland. Kanske till och med England som säljer nya klädslar?

Någon som sytt upp med bra resultat, originallikt?

Ett passande överdrag vore en ok tillfällig nödlösning, om någon skulle kunna tipsa om ett sådant.

/Philip

de flesta duktiga sadelmakare kan sy upp en identisk klädsel,, ett ex en kompis till mig fick uppsytt ny klädsel till sina recaro vart i GHIA stuk,, sjukt snyggt :)

PhilipS
Nybörjare
Inlägg: 4
Blev medlem: lör jan 19, 2013 7:15 pm
Namn: Philip S
Ort: Halmstad
Kör: Taunus 17m p3 -61

Inläggav PhilipS » lör jan 19, 2013 8:07 pm

Jo jag är ju medveten om den möjligheten.
Har en sadelmakare möbeltapetserare i stan. Har någon gång velat ha en söm omsydd på ett säte. De summorna han pratade om då var helt sjuka. Även när jag föreslog att jag kunde komma in med överdraget löst så var hans timpeng någon dagslön eller två. Kan bara tänka mig vad det skulle kosta om han fick sitta och jobba en dag eller två.

Har fått tipset att folk som syr upp båtdynor och liknande kanske inte är så blodiga prismässigt.

Problemet är ju att det är en billig bil. Lägger jag fem tio tusen på inredningen så är det ju tyvärr pengar som man aldrig ser igen.
Visst upp emot tre fyra fem tusen för den goda sakens skull är ju inga konstigheter. Men sen börjar man ju hamna i köpa hel reservdelsbils pengar.

Jag föreställer mig på något vis att det borde finnas något företag i tyskland likt VP-autoparts som tar kring två tusen för en stolsklädsel till en amazon.

/P

hans.khan
Veteran
Inlägg: 269
Blev medlem: ons jun 24, 2009 3:13 pm
Namn: Hans Khan
Ort: Gislaved
Kör: Ford Focus, Ford Escort, Ford Galaxy

Inläggav hans.khan » sön jan 20, 2013 11:20 am

Det finns (fanns) en i England som gör det billigt, en bekant till mig fick klädseln till sin gamla MG uppsydd av honom.

CA Upton (företagsnamnet) i Hastings

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3278
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Ort: Västernorrland
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inläggav Släggmek » sön jan 20, 2013 8:26 pm

Knivigt att få till en originalklädsel på en Taunus P3 eftersom man satsade hårt på variation i inredningarnas färger och mönster etc som finns i många kombinationer, plus då att centrallagret för gamlingarna försvann i en storbrand så är det nog svårt att finna rätt material iaf för en del inredningar. Dessa Taunus är kult i Tyskland, men tyvärr har då iaf inte jag sett någon firma på nätet som erbjuder nya klädslar likt VP Autopart gör till Amazon och då har jag luskat rätt mycket efter dylikt. Det är nog för lite marknadsunderlag med tanke på det totala antalet bilar kontra de många varianterna på inredningarna. Är det någon av sorterna med ett enkelt mönster (inte t ex den dubbelvävda med svarta prickar) i en färg så bör det finnas gamla möbeltyger att köpa som matchar hyfsat till ersättning.

Det låter möjligt att det går att få lite billigare gjort hos någon som syr båtdynor, jag har hört liknande av en bekant. Tyget i dynorna är av ganska bra kvalitet så ev kanske det går att finna motsvarande mönster osv i någon skrotbilssoffa och sy in lagningsbitar i skadorna, sedan färga om det. Förslagsvis, lämna annars in klädseln för måttagning och få något hyggligt originallikt för en vettig slant, men spara också den ursprungliga klädseln för framtiden.

Skumgummit i dynorna är förresten av nåt slags självförstörande kvalitet som vittrar sönder som en gammal sockerkaka, så räkna med att få byta allt mellan stomme och klädsel om det börjat singla ner smulor under sätena.

Annars är det väl bara att gratulera till fyndet, och välkommen hit förresten :wave:.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

hans.khan
Veteran
Inlägg: 269
Blev medlem: ons jun 24, 2009 3:13 pm
Namn: Hans Khan
Ort: Gislaved
Kör: Ford Focus, Ford Escort, Ford Galaxy

Inläggav hans.khan » mån jan 21, 2013 6:40 pm

Detta känner jag igen:
Skumgummit i dynorna är förresten av nåt slags självförstörande kvalitet som vittrar sönder som en gammal sockerkaka, så räkna med att få byta allt mellan stomme och klädsel om det börjat singla ner smulor under sätena.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3278
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Ort: Västernorrland
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inläggav Släggmek » mån jan 21, 2013 11:01 pm

Japp, syns oundvikligt och värst drabbar det dörrsidorna som tappar styrseln. Där har jag dock hört något om att man ska kunna med varsamhet och svag uppvärmning i kombination kunna sträcka upp vinylen över en ny skumstomme, frågan är väl hur man får till stommen att börja med däremot.

Nån plastfabrikant jag snackade med vid sekelskiftet :wheelchai ansåg som svar på en materialfråga att sån där elastisk polyuretanskum som används för att isolera rör (han tillverkade sånt) borde gå bra att använda till dylika jobb, men det finns många olika kvaliteter (en av de kraftigaste sorterna används för att blockera vintertjälen att gå ner i vägbanor, tufft nog :D) så det gäller väl att välja rätt. Nån av de hårdare sorterna kan tydligen gå bra att karva och slipa till former i för att ersätta skadad polstring på instrumentbrädor enligt den mannens tips, men just det brukar ju aldrig gå sönder i P3:orna.

För egen del funderar jag löst på att testa med billiga liggunderlag av sån plast för typ femtilappen per rulle på stormarknaden när det gäller dörrsidorna. Mina är så illa solbrända och skrynklade med all skumgummifyllning söndervittrad så att vad som helst innebär en förbättring, värt ett försök syns det. Tippar det bör gå att spänna in pressningarna i klädseln med ett snöre eller rostfri ståltråd genom skumgummit och sedan kila in vinylen i vecken med en bordskniv, men det lär bli att testa sig fram med det.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )



Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

PhilipS
Nybörjare
Inlägg: 4
Blev medlem: lör jan 19, 2013 7:15 pm
Namn: Philip S
Ort: Halmstad
Kör: Taunus 17m p3 -61

Inläggav PhilipS » tis jan 22, 2013 10:12 am

>Hans.
Jo jag letade fram CA upton de verkar finnas fortfarande. Men är nog så att man får vara där för att det skall fungera. Ingen närvaro på webb.

>Släggmek
Jo det är en hel del gamla bilar som har den typen av vittrande skumgummi.
Jag har också försökt leta en del i tyskland och england utan framgång, lite konstigt då jag tycker det borde finnas en marknad för det men....?

Jättenöjd med köpet annars.
Rolig bil med massa små snygga detaljer. Jag har Högertrafik klistermärke på panelen så jag inte glömmer mig! Ovärderligt.

Jag skulle gärna vilja se över mitt framsäte, känns ganska meningslöst att gå på stommen utan att ha något att dra över. Förmodligen så skadar man klädseln om man tar av den. Alternativt när den skall på igen.
Dörrsidor och resten av inredningen ser riktigt bra ut faktiskt.
Har märkt att framsoffan nog är bytt tidigare då den inte riktigt matchar baksätet :-( Vilket gör det ännu svårare att sy upp något som då skall matcha baksätet.

Svartvit rutig vintage filt inköpt för att hjälpa mig att tänka bort sätet...
Matchande rutig bilhjälm inte inköpt då jag har för grovt huvud. Alternativt att folk hade klenare skalle förr.

/P

hans.khan
Veteran
Inlägg: 269
Blev medlem: ons jun 24, 2009 3:13 pm
Namn: Hans Khan
Ort: Gislaved
Kör: Ford Focus, Ford Escort, Ford Galaxy

Inläggav hans.khan » tis jan 22, 2013 4:29 pm

Matchande rutig bilhjälm inte inköpt då jag har för grovt huvud. Alternativt att folk hade klenare skalle förr


Du har ingen hemma-stickad mössa som matchar? :)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3278
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Ort: Västernorrland
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inläggav Släggmek » tis jan 22, 2013 6:03 pm

Lite längre bak i tiden var lumpmatta det som användes för som padding i sätena och t ex Plymouth hade det fortfarande vid den tiden, ett mycket tåligare och bekvämare alternativ som är lättare att handskas med. Komihåg förresten att man bör lägga juteväv (typ potatissäck, fast det ska vara lösare vävt så att det luftas igenom ordentligt) mot fjädrarna för att minska problemet med att paddingen slits sönder mot stommen. Då håller det mycket längre och så var det gjort i äldre bilsäten när det inte var så mycket snack om rationella & billiga byggmetoder (i modern tid har sätena varit bland det som prioriterats hårdast i kostnadsbesparing som regel, Volvo undantaget och bingo om en bil har Recaro originalmonterat). När det gäller nytillverkning är det enda modellspecifika jag stött på ett fullt sortiment av gummidetaljer ända ner till växelspaksdamasken, som upprätthölls av nån turkisk firma (kombimodellen byggdes en tid även i Turkiet), men sist jag kollade deras hemsida fanns inga spår kvar av den online-katalogen tyvärr. Antagligen bortrationaliserat.

Angående bilhjälmar så minns jag bara sånt från reklambroschyrer och enstaka Saab 96-förare med starkt självförtroende :laughing:, men annars så borde det väl gå att fejka en tidsenlig genom att klä en vanlig ridhjälm med pepitarutigt tyg :). Taunus är ju annars en sån bil som hellre brukar framföras med armbågen på dörrkarmen, hårdkörning var aldrig riktigt förenligt varken med image eller konstruktion :rolleyes:, särskilt som redan en liten dikeskörning brukar kröka länkarmen på respektive framhjul så att det behöver rätas ut eller åtminstone justeras (det åtgärdades till senare och P7/P7b-modellerna har t o m vunnit hårda rallyn med samma grundtyp av framvagn).

...Jaja, se bara till att undvika blomvaser på dörrstolparna, det var något bara VW-ägare höll på med :D, plasthund med vickande huvud på hatthyllan är okay (finns nytillverkade att köpa) fast nog mera Volvo Amazon-anknutet som jag minns och gammal bilkudde med vägkarta är förstås inte fel. Ford-gubbarna var rätt pragmatiska och brukade låta heminredningen stanna vid gummimattor, fårpäls över sätet om vintern och nån doftpryl i backspegeln, iaf dom jag minns. H-märket på instrumentbrädan är bara sååå rätt, det sitter kvar ett där i min med och ska man räkna statistik verkar det ha varit vedertaget i just Taunus - man kan liksom ana att de första ägarna ofta var märkestrogna män då i övre medelåldern med sviktande närminne och det är ungefär så jag minns de tjuriga Ford-gubbar som höll fast vid sina P3:or in på 70- eller i enstaka fall t o m 80-talen hellre än att byta in dem, inte illa vid en tid när det nästan ansågs lite socialt oacceptabelt att fara omkring i något äldre än tio år om man inte var nybliven körkortstagare :).

Svårt att tro idag, men redan i 70-talets början var en välhållen P3:a något som fick uppskattande kommentarer för sin originalitet (= charm + sällsynthet) av andra bilförare. Själv var jag bara en liten baksätesförande slyngel :p då, men sånt fastnar i minnet likt skrapet vid för snabba växlingar. Ett annat grabbminne är att man får räkna med ånglås i förgasaren om man stängt av motorn en stund vid höga utetemperaturer utan att låta den svalna (förgasarplaceringen och bristen på avskärmning från avgasgrenröret är som att be om det), men det berodde nog också på dåtidens oljefeta bensinsorter. Hoppsan, OT igen, blir mer och mer lik Abe Simpson :wheelchai: :D.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )



Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

hans.khan
Veteran
Inlägg: 269
Blev medlem: ons jun 24, 2009 3:13 pm
Namn: Hans Khan
Ort: Gislaved
Kör: Ford Focus, Ford Escort, Ford Galaxy

Inläggav hans.khan » ons jan 23, 2013 5:47 pm

Hoppsan, OT igen, blir mer och mer lik Abe Simpson


P3 en bil för Abe Simpson?? ;)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3278
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Ort: Västernorrland
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inläggav Släggmek » tor jan 24, 2013 1:37 pm

Skulle tro det :D - hade han existerat utanför serien så borde han varit i den typiska målgruppen av män med grånande tinningar (och deras modemedvetna fruar) när modellen var ny :laughing:. Inte att glömma så gjorde Ford ett halvhjärtat försök att sälja dem i några av USA;s delstater. Vad jag vet var det Mercury-återförsäljarna som jobbade med det, men brit-fordarna gick avsevärt bättre att få ut. Bara några få bilar återstår därborta.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )



Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

PhilipS
Nybörjare
Inlägg: 4
Blev medlem: lör jan 19, 2013 7:15 pm
Namn: Philip S
Ort: Halmstad
Kör: Taunus 17m p3 -61

Inläggav PhilipS » fre jan 25, 2013 11:33 am

Nej blomvaser och annat krafs klarar jag mig utan. Funktionella tidstypiska ting är väl ok. Sitter takräcke på som jag är lite kluven till ser ut att vara sjuttiotal, inga snygga träribbor...

Men en filthatt, tyrolherhatt eller något skulle ju inte skada.
Bilhjälm är nog lite för ambitiöst i denna vagn.

Ang. Abe så borde jag nog passa som handen i handsken för bilen då. Har de senaste tio åren förlorat så många IQ poäng att jag om ytterligare tio år borde vara framme på rätt nivå.
Inga grånande tinningar ännu, glesnande hår och några vita skäggstrå finns som jag förnekar.

Jag kan tänka mig att bilen uppskattades även när den hade några år på nacken. Tittar man på lite nyare vagnar i början av sjuttiotalet så vetefan om de var mycket bättre/snyggare. Visst rattväxel var väl ganska ute... men förutom det.

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Inlägg: 5691
Blev medlem: ons okt 08, 2003 10:00 am
Namn: Jörgen A.
Ort: Skellefteå
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Inläggav granadadr » sön jan 27, 2013 8:26 pm

PhilipS skrev:Nej blomvaser och annat krafs klarar jag mig utan. Funktionella tidstypiska ting är väl ok. Sitter takräcke på som jag är lite kluven till ser ut att vara sjuttiotal, inga snygga träribbor...

Men en filthatt, tyrolherhatt eller något skulle ju inte skada.
Bilhjälm är nog lite för ambitiöst i denna vagn.

Ang. Abe så borde jag nog passa som handen i handsken för bilen då. Har de senaste tio åren förlorat så många IQ poäng att jag om ytterligare tio år borde vara framme på rätt nivå.
Inga grånande tinningar ännu, glesnande hår och några vita skäggstrå finns som jag förnekar.

Jag kan tänka mig att bilen uppskattades även när den hade några år på nacken. Tittar man på lite nyare vagnar i början av sjuttiotalet så vetefan om de var mycket bättre/snyggare. Visst rattväxel var väl ganska ute... men förutom det.

smaksak som det mesta ;)
när det gäller 60tals taunusar gillar jag P3 bäst för den är så udda i design å fulsöt ;)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3278
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Ort: Västernorrland
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inläggav Släggmek » sön mar 03, 2013 6:36 pm

Fulsöt, ja :D - den klassiska favvo-Forden nr 1 bland finurliga fruntimmer med kreativa yrken har det sagts mig utav en sån dam, och hon hade det från flera väninnor. Syns ju helt klart att man började se kvinnor som potentiella bilköpare vid den tiden, bra mycket av original färgskalan är ju som tagna från varuhusens kosmetikavdelningar :p.

OT från klädsel (bilens och förarens - ja, en smalbrättad Homburger/sport-hatt i grå tweed vore periodkorrekt som modeattribut :D) men apropå fulsöt så lånade förmodligen Lamborghini samma "storögda" ovala strålkastare till sin första bilmodell (som även förekommer med dubbla runda 5 3/4" standardinsatser). Det vore ju kul och användbart att få fram något slags lista på vilka insatser som är motsvarande eller kan ersätta originalen. Hella är ursprungsmärket iaf, så här långt har jag hittat samma design (med p-ljus i kanterna) på vissa av Mercedes tunga lastbilar ca 1958- och vissa av deras Unimog, vissa Scania bussar mfl och en del NSU Prinz personbilar (och Lambon då) men tyvärr inga uppgifter om matchning i detaljnummer och detaljskisser med måttangivelser kan man visst glömma att hitta. Verkar ändå rimligt att det rör sig om en standardiserad detalj, eftersom det är Hella. De H4-insatser jag sett har haft antydan till hi-face design med lite planare yta, men radien verkar vara densamma. Något att luska vidare i.

Edit och lite uppdatering om sidospåret belysning innan sommarens stenskott tar fart: Jo, en ny Google-sökning gav jakande svar från en tysk hemsida som inte kunde öppnas pga tekniskt fel - matchning mellan Taunus P3 "Badewanne", Unimog och NSU Prinz 1000 (TT-varianten lånade ut dubbelyktorna förmodar inkl. fästen till Deutsch´s Taunus-cabbar). Man får hoppas de har rätt då, för Hella själva anger bara att deras kompletta strålkastarenhet 1AG001108531 (EAN-varunummer 4082300048179) passar MB Unimog serie U1000 till U1700 (MB:s art. nr. A 080 544 14 18) och där slutar spåret, men det går att hitta artikelnummer på delarna var för sig. Glaset för H4/E4 har nr E S11 229 3001 (det är alltså inte exakt samma strålkastare som original på Taunus men ska passa som ersättning). Packning går att finna som lös detalj hos välsorterade tyska firmor, den med (även de som servar jordbruksmaskiner... Unimog... säljer dessa lyktor). Reflektorerna passar även till Taunus P5 om nån behöver. Delarna är samma för höger/vänster sidor.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )



Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)