atlas-axlar

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
h-e hansson
Erfaren
Inlägg: 47
Blev medlem: mån jun 09, 2008 12:57 pm
Namn: Hans-Erik Hansson
Kör: BMW 530
Ort: Färnäs Mora

atlas-axlar

Inlägg av h-e hansson »

Hej Har en atlas-axel från en capri 2,3 eller 2,6, men har också en taunus atlas, men är dom lika invändigt, dvs. sitter det lika grejer i dom, så att det går att köpa tex. ny diff till dem båda?

Tags:

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10117
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Ja, det är samma differential i dem. Drivaxlarna är olika långa dock. Utväxlingen kan förstås också skilja.

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

h-e hansson
Erfaren
Inlägg: 47
Blev medlem: mån jun 09, 2008 12:57 pm
Namn: Hans-Erik Hansson
Kör: BMW 530
Ort: Färnäs Mora

Inlägg av h-e hansson »

Tänker montera dem i varsin Escort MK1a så de blir väl att korta och justera axellängder,
Men tack så mycket för hjälpen
MVH Hans-Erik

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3328
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Atlas-axlar har även suttit i en del Transiter, fast inga svensksålda men det ger en del extra utväxlingar att välja bland i EU-utbudet på nätet.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

rävsåg
Nybörjare
Inlägg: 3
Blev medlem: fre jan 03, 2014 8:20 am
Namn: mikael modig
Kör: taunus-80,focus,
Ort: katrineholm

säker en axel

Inlägg av rävsåg »

h-e hansson skrev:Hej Har en atlas-axel från en capri 2,3 eller 2,6, men har också en taunus atlas, men är dom lika invändigt, dvs. sitter det lika grejer i dom, så att det går att köpa tex. ny diff till dem båda?
Hej ny här på forumet
har du en Taunus axel till salu?
Jag söker en axel till Taunus 76-82 "den stora"

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3328
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Om inte så leta under nån ratad kombi, de hade dem som standard vad jag vet. Nackdelen är att de har lite lägre utrullning än de andra Atlas-axlarna i så det blir rätt surrigt (men som sagt går det att skifta utväxlingar), den numeriska utväxlingen står stansad på en plåtbricka fäst under en av skruvarna. Fördel är att just dessa har Granada mk 1:s lite bredare bromstrummor (om bilen har 2-litersmotor har trummorna radien 9" oavsett vilken axel) så man får marginalen bak på köpet om man ska förbättra bromssystemet också med implantat från Granada. Atlas särskiljs enklast från de andra stora axlarna på att de två översta skruvarna i täcklockets ovankant går ut på framsidan om huset och locket har en bula för det lite större kronhjulet. Glöm ej kolla att pinjongdrevet inte glappar, det är en ungefär lika svag punkt för kickstarter som på de klenare axlarna.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
mr Costin
Legend
Inlägg: 5377
Blev medlem: tor sep 04, 2003 10:00 am
Namn: Bror H
Kör: Mercedes Benz
Ort: Alingsås

Inlägg av mr Costin »

Jag har Taunus V6 bakaxel till salu.
Transit TDi :turtle:
Lotus Cortina -65 :racesmile
Banbusbil YBW Cortina -65 :ring:
Svart flügel :jump:
Korvkioskracer Cortina GT -68 :revs:
IH B414 nu med 2 kedjor :icon23:
Hungrig Rottweiler :skull:
Blondin (inte jag) :image037:
Ford betyder First On Racing Day:cool:

rävsåg
Nybörjare
Inlägg: 3
Blev medlem: fre jan 03, 2014 8:20 am
Namn: mikael modig
Kör: taunus-80,focus,
Ort: katrineholm

atlasaxel

Inlägg av rävsåg »

mr Costin skrev:Jag har Taunus V6 bakaxel till salu.
Är det "stora" axeln?
om den passar min är jag intresserad att köpa.
ring mig 015012433 el 0707580098

rävsåg
Nybörjare
Inlägg: 3
Blev medlem: fre jan 03, 2014 8:20 am
Namn: mikael modig
Kör: taunus-80,focus,
Ort: katrineholm

tack

Inlägg av rävsåg »

Släggmek skrev:Om inte så leta under nån ratad kombi, de hade dem som standard vad jag vet. Nackdelen är att de har lite lägre utrullning än de andra Atlas-axlarna i så det blir rätt surrigt (men som sagt går det att skifta utväxlingar), den numeriska utväxlingen står stansad på en plåtbricka fäst under en av skruvarna. Fördel är att just dessa har Granada mk 1:s lite bredare bromstrummor (om bilen har 2-litersmotor har trummorna radien 9" oavsett vilken axel) så man får marginalen bak på köpet om man ska förbättra bromssystemet också med implantat från Granada. Atlas särskiljs enklast från de andra stora axlarna på att de två översta skruvarna i täcklockets ovankant går ut på framsidan om huset och locket har en bula för det lite större kronhjulet. Glöm ej kolla att pinjongdrevet inte glappar, det är en ungefär lika svag punkt för kickstarter som på de klenare axlarna.
tack för upplysningen, jag ska sätta i en lamelldiff och då måste? man ha "stora" axeln vad jag har förstått(pratade med elwa motor)

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10117
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

De menar säkert Atlasaxeln som man kan kalla "stora" axeln i Taunus, till skillnad från Kölnaxeln som är klenare. Lamelldiff finns i praktiken bara till Atlasaxeln. Men jag är inte säker på om alla V6 hade den så kolla enligt tipsen ovan att det verkligen är en Atlas.

Ett annat enkelt sätt att känna igen Atlas är att kåpan bakpå har inbuktningar "kl 9" och "kl 3" där Kölnaxelns kåpa är plan.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
old school
Veteran
Inlägg: 899
Blev medlem: fre mar 18, 2005 9:15 pm
Namn: Kent Andersson
Kör: Cortina 2000 GT (banbil), Volvo XC70 II T6 Polestar, C30 T5, Cortina 2000 GT -72 (projekt)
Ort: Helsingborg
Medlemsnummer: 117

Inlägg av old school »

Kolla bild i tredje inlägget här, det är insidan av en "stor Atlas" från en Taunus 2,0 med LSD monterad.

Har hittills fungerat bra på bana.

http://www.fordclubsweden.se/forum/show ... hp?t=38286
Mix Megapol; radiohistoriens kräkmedel Nr:1

Skriv svar