Förstärknings-trianglar Capri

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Användarvisningsbild
Pida
Veteran
Namn: Peter Palmér
Kör: Capri mkII, Granada Coupé 2.6

Förstärknings-trianglar Capri

Inlägg av Pida »

Hej!

Hittat ett par trådar där det står om förstärkningstrianglar i framvagnen på capri.

Jag har förstått att det handlar om trianglar mellan torpedväggen och rambenen men vad jag inte hängde med i var: ska dem gå horisontellt eller vertikalt?

Tanken är att kunna regga med nära 200hk via SFRO såsmåningom. All rost är lagad på bilen och det börjar bli daxs att måtta in motor därför vore det bra att veta hur mycket plats och vart dessa förstärkningar kommer vara.

Ska jag gå på egen logisk känsla så borde trianglarna gå vertikalt, alltså uppåt mot torpedväggen ifrån rambenen men jag är osäker.

Det fanns även bilder länkade i dessa trådar men alla bilderna verkar borttagna så om någon sitter inne på bilder och även fler förslag på förstärkningar på en capri mkII vore jag jättetacksam.

Användarvisningsbild
MrB
Veteran
Namn: Björn Liedström
Kör: Capri
Medlemsnummer: 259

Inlägg av MrB »

Det är väl ingen superkvalitet på bilden men den förklarar väl en del . Föstaärkningarna skall vara nere vid rambenen samt uppe i "krysset" torped /innerskärmar
Bild
Old FORD's can always be faster ......

Användarvisningsbild
Pida
Veteran

Inlägg av Pida »

Grymt tack för den!

Trianglarna nere var som jag misstänkte då!

Vad är det för tjocklek ungefär på godset du använt?

De övre trianglarna är inte "boxade" ser det ut som, har du bara bockat kanten för att få mer styrka i plåten?

Användarvisningsbild
MrB
Veteran

Inlägg av MrB »

Det är gjort i vanlig 1mm plåt , även plåtarna uppe i hörnen dock med en pressad vals ca 4mm in från den vikta ytterkanten , Så såg det ut på GT/RS varianterna av 3000/3100 modellen

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Det sitter också plåtar som förstärker fjäderbensinfästningen mot överdelen av innerskärmen, under framskärmen. V6 har också förstärkningar på rambenen fram.

Jag har bilder på allt men lite utspritt ;-) På resande fot några dagar dessutom men ge mig nån vecka så ska jag nog kunna ordna det.

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
MrB
Veteran

Inlägg av MrB »

ja just det ,det glömde jag dessa förstärkningar sitter redan på "Nordiska" MK1 or då de var förstärkta från fabrik ...fråga mig inte varför
Man ser dessa plåtar runt fjäderbensinfästningarna i motor rummet på övre fotot sedan sitter det under skärmen vid fjäderbenet syns på detta fotot ( de triangelformade plåtarna)
Bild

Användarvisningsbild
Pida
Veteran

Inlägg av Pida »

Följt många capriprojekt här på forumet och visste att det skulle vara förstärkningar på något vis, tack för all info och inspiration!

Mitt projekt har dock stannat av lite just nu dock, ibland går det åt mer tid till familj och arbete på gott och ont hehe.

MrB - Ser på din bild att det ligger en plåt vid fjäderbenstornen, är det någon förstärkning det med eller har du bara gjort en ny platta för att kunna fästa andra fjäderben?

Citgho
Veteran
Namn: Patrik T
Kör: Granada 2.3T

Inlägg av Citgho »

Hittade en bild jag hade liggandes på datorn. Kommer inte ihåg vem som gjort den men har för mig den är från detta forum för många år sen

Bild

Användarvisningsbild
MrB
Veteran

Inlägg av MrB »

Den beskrivningen var verkligen super ,precis alla föstärkningar för V6 /RS var med
Pida: den förstärkningen sitter orginal på Nordiska MK1

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Det är nog jag som gjort bilderna ;-)

En sak jag inte skrivit ut är att V6 även har plåtar på rambenen, kolla bilden längst ned, bakom hjulet, på rambenet sitter det en förstärkning som inte finns på MkII/III med 4-cylindrig motor.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Skriv svar