Ford Taunus m17 / Ford p2 De-luxe
-
Heijbel
- Nybörjare
- Namn: Sebastian Heijbel
- Kör: Ford P2 1957 De-luxe
Ford Taunus m17 / Ford p2 De-luxe
Hejsan, är helt nyregistrerad på sidan men som jag fattar det så borde jag hamna rätt, ska börja med att förklara lite om mig själv.
Mitt namn är sebastian, är 19 år och har fått händerna över en Ford p2 1957a ( eller Ford m17 ? ) vet inte riktigt vilket namn som är det korrekta, men iallafall så är detta ett projekt som jag fått av min far, och Vill göra något riktigt unikt av den, men vet inte om det är rätt ( känns fel att göra detta mot en gammal hederlig bil ) Så nu kommer mina frågor och idéer till grabbarna som kan.
Jag vill klämma in en Turbo motor ( tex volvo 940 lätt tryckare / volvo T5a)
eftersom jag tycker det hade vart så galet uppkäftigt, men är det värt det?
eftersom jag nästan tar bort bilens hjärta så känns det fel men samtidigt rätt.
så frågan till er är : Borde man göra det?
eftersom jag är en kille som nästan hatar original så funderar jag även mycket över interiör / exteriör, ska man göra den modern på insidan?
te.x nya läderstolar från mercedes? Eller ska man köra på clean original?
vad ska jag göra med lackeringen? ( är själv ganska duktig lackerare & motiv lackerare ) Så jag funderar på att dra någon unik färg, typ Volvo ocean blå med Flake? Men det som oroar mig är att jag helt förstör bilen?
Så skriv precis vad DU tycker, original eller gå helt min egna väg?
Alla svar är fullständigt välkomna, Negativt som positivt, allt är välkommet, behöver verkligen hjälp med dessa beslut ! tack på förhand // Nybörjaren
Mitt namn är sebastian, är 19 år och har fått händerna över en Ford p2 1957a ( eller Ford m17 ? ) vet inte riktigt vilket namn som är det korrekta, men iallafall så är detta ett projekt som jag fått av min far, och Vill göra något riktigt unikt av den, men vet inte om det är rätt ( känns fel att göra detta mot en gammal hederlig bil ) Så nu kommer mina frågor och idéer till grabbarna som kan.
Jag vill klämma in en Turbo motor ( tex volvo 940 lätt tryckare / volvo T5a)
eftersom jag tycker det hade vart så galet uppkäftigt, men är det värt det?
eftersom jag nästan tar bort bilens hjärta så känns det fel men samtidigt rätt.
så frågan till er är : Borde man göra det?
eftersom jag är en kille som nästan hatar original så funderar jag även mycket över interiör / exteriör, ska man göra den modern på insidan?
te.x nya läderstolar från mercedes? Eller ska man köra på clean original?
vad ska jag göra med lackeringen? ( är själv ganska duktig lackerare & motiv lackerare ) Så jag funderar på att dra någon unik färg, typ Volvo ocean blå med Flake? Men det som oroar mig är att jag helt förstör bilen?
Så skriv precis vad DU tycker, original eller gå helt min egna väg?
Alla svar är fullständigt välkomna, Negativt som positivt, allt är välkommet, behöver verkligen hjälp med dessa beslut ! tack på förhand // Nybörjaren
Tags:
- Släggmek
- Legend
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)
Hej och välkommen!
Jodå, du har kommit till alldeles rätt sajt, vi är rätt många här som går igång på gamla Taunus av olika sorter.
Åsikter? Hehe, du bad om det...
Bäst jag börjar med att klargöra min åsikt att P2:or i bra skick är så sällsynta i sig idag att man bör behålla dem som de är, men är det något med massor som behöver anskaffas/åtgärdas så hamnar ju saken i ett helt annat läge. T ex original inredningsmaterial existerar ju knappast och de prylar som går att hitta kostar multum om man ska ersätta allt med rätt doningar (de få P2 som jag stött på som originalrenoverats till nära nyskick har i regel kostat sexsiffrigt innan de blivit klara), så då är ju "unikt" en väg att gå för att alls komma ut på vägen hellre än att stå med en annorlunda trädgårdsprydnad
.
Men vid ombyggnad skulle jag ändå försöka hålla stilen genuin eller gå på vad amerikaner som John D´Agostino och en del andra customgubbar gjort med USA-Fordar från samma period, det blir sällan bra att hänga på trender som ändå blåst över till nästa år - stor risk att stå med något som redan är passé om det drar ut på tiden - och halva grejen med en så gammal bil är ju stilen, som aldrig kan överträffas oavsett hur många högtalare och neonrör nån packar in i kupén för att få applåder av svensson-ungar på bilträffarna. Ska man gå efter vad som slår i Sverige idag tycker jag Volvo-folk som Mattias Vöks och liknande Amazon-fantaster är de som lyckas bäst med att göra något ball av 50-talsdesigner. Industridesignern Bo Zolland är också någon att låna idéer utav, om du ska göra något.
Nä, bäst blir det när originaltänket får smitta av sig på uppgraderingarna. Streetrod-folket svängde sig ett tag på 90-talet med hittepå-termen "Newstalgia" som går ut på att modda så knappt fler än de insatta fattar att så där såg det inte alls ut när det begav sig, men hade de haft vår tids häftiga teknik så är det mycket möjligt att det gjort det - jag tycker det är något att ta fasta på
. "Steam punk" är en annan fras med liknande betydelse att surfa på för idéer, ursprungligen avsåg den att bygga om nya attiraljer som datorer etc till att följa utseendet på 1800-tals teknik, men det har spridit sig till att folk kallar retrodesign i ganska stor allmänhet för "steam punk". Iaf, där finns ganska mycket idéer om hur man maskerar ny teknik till att smälta in i gammal stil utan att mista några funktioner. Här är en video från tävlingen Americas Most Beautiful Roadster att gottas åt, en orgie i detaljarbete
och framsynta sätt att kombinera ny och gammal stil. https://www.youtube.com/watch?v=EubusZuDYGc
...Eh, sa du Volvo-motor, förresten?
Huga, släpp den tanken, säger jag. Först av allt vore det ju bara så fel, och för det andra så är oddsen knappt synliga att du skulle få den genom besiktningen annat än som Amatörbyggt Fordon oavsett om det är med eller utan turbo - jag försökte själv en gång snacka igenom en Opel Rekord från -57 med en Pinto 2000 på 99 hk och kom inte längre än till en grundligt uppsvetsad kaross med en skrotmotor som mock-up för att se hur det passade (som aldrig ens visades upp) innan jag gav upp inför i tur och ordning ett jakande från den tillförordnade lokala stationschefen och sedan, när plötsligt bestämmandet flyttades till några få stationer i länet, ett öronbrännande NEJ från de två ställena som då övertagit bedömandet. Vill minnas frasen "Max 5 % effektökning inom original typgodkännande!!!" var det mest konstruktiva jag meddelades
och då är det samma för Taunusen. Som konstruktion är de snarlika, utom att Opeln har bryggframvagn med A-armar, så där har du scenariot ungefär. För bägge gäller att de har mycket dålig vridstyvhet, så även om man byter axlar finns mycket kvar att åtgärda. Bland det enda jag vet som är snudd på "bolt-on" i dessa är Volvo 240 fjäderben (har återanvänts i P5 och P7b och Anglia 105E med en distans för att dämparna ska passa, vad jag kan se är de också lämpliga i Taunus P3, så där finns ju nåt att spinna vidare på. 240-bakaxeln verkar vara ganska lagom bred, men det har jag bara kollat som hastigast på min P3. Med Volvo 850-fälgar som har mer bredd inåt borde det både rymmas och gå att besikta (en bekant har sagt att spårvidden då blir som för Volvo PV, bra nära Taunus original alltså). Klart, en Ford sidventils-V8 av lilla typen (t ex Ford Vedettes) är som regel på 60 hk (fanns lite starkare, men då får man nog titta i Vedette med Simca-märke på) och det skulle nog gå att besikta, men frågan om det är värt besväret. Jag minns vi har diskuterat detta i nån gammal tråd här, den ligger säkert nånstans om du vill bläddra. Motorfamiljen som sitter i bl a P2 och P3 finns även i sena modeller av gamla lättlastaren Ford FK /Taunus Transit som slutade byggas -65. Vassast och stabilast var TS-versionen (i P3TS) på vad jag vet uppåt 70 DIN-häst som mest, men de är sällsynta och rätt mycket en egen motor där bara ett och annat stämmer mot de vanliga (t o m lagren är bredare). En vanlig 1,7-liters Taunus-fyra lär gå att trimma till nånstans 90 DIN-hästar innan saker börjar gå sönder, fick jag som svar på en fråga jag sände utrikes till en mer ämneskunnig. Då får man ha i minnet att vevaxeln är ihålig och trelagrad, så den detaljen är egentligen inget bra ämne för trimning. Iofs hindrade det inte några sydafrikanska firmor att försöka i början av 60-talet, men jag tror inte det blev särskilt många vassa motorer byggda.
Den enda 17M från de åren (17M är serien, modellkod P2 = Ford Kölns Projekt nr 2 efter andra världskriget) jag skymtat i trimmat skick är en Kombi med enbart skalet intakt som nån kört dragrace med i USA, så ett bygge skulle iofs bli närmast unikt, men jag tror det har sina orsaker i det jag nämnt - de är helt enkelt inte vidare lämpade att börja med, till skillnad från t ex Anglia som har separat ram som kan skiftas mot nåt stadigare. I fallet Taunus 17M P2 får man kallt räkna med att bygga ett helt nytt chassi att ställa karossen på, men jag tycker det är verkligen att skjuta över målet på mer än ett sätt. Inte minst för att det raderar alla möjligheter att återställa bilen i originalskick och det tycker jag personligen att man bör kunna iaf om inte bilen var ett repobjekt att börja med.
Okay, avläggaren 17M P3 är i stora drag samma bil under (det radikalt annorlunda) skalet, kan nu någon annan "messerschmitt" än jag
invända, och de har minsann byggts om med Cologne V6 och annat och godkänts av SBP inom ramen för Ombyggt Fordon, men grejen är att visserligen bygger de på samma bottenplatta, men P3 har massor av förstärkningar som P2 saknar och att komplettera är rätt omöjligt om man inte ska borra ur svetspunkterna och ta isär stommen först. Men, man kan ju alltid fundera och här har du iaf lite inspiration att gå på (nej, nej, gör det inte...
) http://www.garaget.org/?car=214820 - observera alltså att den här bilen såldes av obesiktad och halvfärdig, vi kan bara hoppas att den håller på att färdigställas nånstans och kanske besiktas med nya papper.
Btw, vill du ha hjälp med att prova hur bilen skulle ta sig ut sänkt med andra hjul etc så kasta upp några bilder i tråden, jag kan prova trixa lite när jag har en stund över. Kan vara kul att spåna på en P2
. Och flake-lack, ja det låter ju som helt rätt tycker jag. DET är iallafall nåt som kommit tillbaka i showbilmodet - surfa lite (sök på t ex "Larry Watson" för stilbildare) så hittar du gott om customs med taket i grov silverflake eller hela bilen i olika fält av finkornigt. Jag tror det enda som inte kommit tillbaka är Mirra som blixtrar i regnbågsfärger, lika bra det - otroligt 70-tal! Jag har själv en burk äkta sånt strössel som står och dammar på en hylla
.
/Gubben lika gammal som sin bil

Åsikter? Hehe, du bad om det...
Bäst jag börjar med att klargöra min åsikt att P2:or i bra skick är så sällsynta i sig idag att man bör behålla dem som de är, men är det något med massor som behöver anskaffas/åtgärdas så hamnar ju saken i ett helt annat läge. T ex original inredningsmaterial existerar ju knappast och de prylar som går att hitta kostar multum om man ska ersätta allt med rätt doningar (de få P2 som jag stött på som originalrenoverats till nära nyskick har i regel kostat sexsiffrigt innan de blivit klara), så då är ju "unikt" en väg att gå för att alls komma ut på vägen hellre än att stå med en annorlunda trädgårdsprydnad
Men vid ombyggnad skulle jag ändå försöka hålla stilen genuin eller gå på vad amerikaner som John D´Agostino och en del andra customgubbar gjort med USA-Fordar från samma period, det blir sällan bra att hänga på trender som ändå blåst över till nästa år - stor risk att stå med något som redan är passé om det drar ut på tiden - och halva grejen med en så gammal bil är ju stilen, som aldrig kan överträffas oavsett hur många högtalare och neonrör nån packar in i kupén för att få applåder av svensson-ungar på bilträffarna. Ska man gå efter vad som slår i Sverige idag tycker jag Volvo-folk som Mattias Vöks och liknande Amazon-fantaster är de som lyckas bäst med att göra något ball av 50-talsdesigner. Industridesignern Bo Zolland är också någon att låna idéer utav, om du ska göra något.
Nä, bäst blir det när originaltänket får smitta av sig på uppgraderingarna. Streetrod-folket svängde sig ett tag på 90-talet med hittepå-termen "Newstalgia" som går ut på att modda så knappt fler än de insatta fattar att så där såg det inte alls ut när det begav sig, men hade de haft vår tids häftiga teknik så är det mycket möjligt att det gjort det - jag tycker det är något att ta fasta på
...Eh, sa du Volvo-motor, förresten?
Den enda 17M från de åren (17M är serien, modellkod P2 = Ford Kölns Projekt nr 2 efter andra världskriget) jag skymtat i trimmat skick är en Kombi med enbart skalet intakt som nån kört dragrace med i USA, så ett bygge skulle iofs bli närmast unikt, men jag tror det har sina orsaker i det jag nämnt - de är helt enkelt inte vidare lämpade att börja med, till skillnad från t ex Anglia som har separat ram som kan skiftas mot nåt stadigare. I fallet Taunus 17M P2 får man kallt räkna med att bygga ett helt nytt chassi att ställa karossen på, men jag tycker det är verkligen att skjuta över målet på mer än ett sätt. Inte minst för att det raderar alla möjligheter att återställa bilen i originalskick och det tycker jag personligen att man bör kunna iaf om inte bilen var ett repobjekt att börja med.
Okay, avläggaren 17M P3 är i stora drag samma bil under (det radikalt annorlunda) skalet, kan nu någon annan "messerschmitt" än jag
Btw, vill du ha hjälp med att prova hur bilen skulle ta sig ut sänkt med andra hjul etc så kasta upp några bilder i tråden, jag kan prova trixa lite när jag har en stund över. Kan vara kul att spåna på en P2
/Gubben lika gammal som sin bil
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
-
Heijbel
- Nybörjare
Tack så mycket släggmek! ditt nya namn får bli taunus kungen
Det va då fan va du vet! evigt tacksam! Försökte slänga upp en bild med det gick inte,
men då följer jag dina råd, sumpa volvo skiten och kör på det som är så original som möjligt!
nu kommer jag till andra plåg frågor! Högtalare: jag är en sån grabb som älskar cleant och bra ljud, men går det & borde jag koppla det? för när jag såg el-centralen så tappade jag det mesta hoppet om det, men är det möjligt?
( du / ni måste förstå att detta är helt okänt för mig, så kan framkomma som en idiot under dom simplaste sakerna
)
nu har jag ännu en fråga om motor, nyckeln tappades bort innan jag fick bilen, så jag vet inte om den startar, har ni några knep för att gå förbi det systemet för att kolla så den går? och vilken olja borde jag ha i den ?
Detta va nog mina största frågor men det kommer mer! tack ännu en gång
/Lilleman
Det va då fan va du vet! evigt tacksam! Försökte slänga upp en bild med det gick inte,
men då följer jag dina råd, sumpa volvo skiten och kör på det som är så original som möjligt!
nu kommer jag till andra plåg frågor! Högtalare: jag är en sån grabb som älskar cleant och bra ljud, men går det & borde jag koppla det? för när jag såg el-centralen så tappade jag det mesta hoppet om det, men är det möjligt?
( du / ni måste förstå att detta är helt okänt för mig, så kan framkomma som en idiot under dom simplaste sakerna
nu har jag ännu en fråga om motor, nyckeln tappades bort innan jag fick bilen, så jag vet inte om den startar, har ni några knep för att gå förbi det systemet för att kolla så den går? och vilken olja borde jag ha i den ?
Detta va nog mina största frågor men det kommer mer! tack ännu en gång
/Lilleman
- Släggmek
- Legend
"Taunuskungen:king:"? En får tacka så mycket för berömmet, men jag lär behålla mitt inarbetade alias som jag tycker är lagom motsägelsefullt men mycket sant
och talande
. Nåja, jag är väl lite förläst:Odd: i ämnet eftersom jag råkat suga upp information om bilarna sedan grabbåren för att vi haft några olika i familjen och kretsen omkring (mest TC iofs), men nu ska vi prata om "kung" Taunus i stället. Lika bra att erkänna att en sån där "Barock"-Taunus (prova sök på frasen ska du se vad mycket man får upp.. på tyska...
:D) har jag faktiskt aldrig ens fått tillfälle att åka i, men höll på att en gång få vara med och skrota en riktig ruggig en som tyvärr inte ansågs företagsekonomiskt rimlig att lägga tid och plats på, så den gick i pressen nästan oplockad
. Mjo, den hölls iofs mest ihop av listverket och lacken, men såg förledande hyfsad ut på håll. Synd att inte glaset och sånt som huv och baklucka togs tillvara, det var ganska välbehållet. Men i alla fall...
Ja, att få in en modern stereo lär ju kräva mera än en 6-volts omkopplare som ofta var tricket med gamla 70-tals bandare med typ 5 watt uteffekt
. Du lär få uppgradera till 12 volt så att du kan använda en ordentlig generator och batteri som klarar att leverera kräm. Elsystemet är ju ungefär lika få kablar som i en Volvo S80
men med en bråkdel av funktionerna. Där har jag farit och pillrat en del i min trilskande P3 som ju har ungefär samma system och kunnat konstatera att jodå, det går att gå bet även på få kablar
. Banne mig är det enklare på en TC som har rejäla härvor, men det är ju enkelt att dra nytt i stället för de gamla ärgade tåtarna. Jag har faktiskt lagt en del jobb på att fylla i ett gammalt elschema på det systemet (nästan exakt samma som P2) men sedan "förlagt" det på jag vet inte vilken USB-pinne f n, men om du vill kan jag försöka posta den rätt slitna lilla originalbilden - går inte att dra upp i det affischformat man behöver för att kunna jobba riktigt, men det ger en fingervisning med förstoringsglas i hand, typ. Jag har btw gett mig fasen på att bygga om till 12 volt (fanns original i taxi-versionen) när jag ändå håller på att krångla, men det är lite på försöksstadiet eftersom hälften av funktionerna lagt av så det finns inte mycket att gå på för omkopplandet. Då krävs egentligen inte att dra nya kablar om de är fräscha, eftersom 12 volt går med halva Ampére-talet och originalkablarna är fullt tillräckligt tjocka. Däremot måste förstås förbrukarna antingen bytas eller förses med motstånd. Meningarna går isär lite beroende på vem man frågar, men en del som kopplat om andra modeller hävdar att instrumenteringen ska funka utan motstånd och att 6-volts startmotor går att köra på 12 fast man får vara försiktig så man inte nöter lika länge på den som man kan göra med helt 12-volt system (den övervarvar och överhettar i så fall). Hittills har jag fått napp på en massa gamla 12 volt startmotorer som matchar Taunus 6 volt, men det är snårigt att säkerställa rätt effekt eftersom nätbutikerna ibland rör till det rejält (Iveco? Tror inte det
), men åtminstone starten till 70-tals VW Passat/Audi 80 med 1700-motor verkar värt att titta närmare på om man kan hitta en nånstans. Storleken, ingreppständerna på axeln och radien/anliggningsytan på foten ska stämma men jag är oklar på om fästhålen matchar utan bearbetning. Okay, fråga på bara om det är nåt
. I bästa fall kan jag eller nån annan här ge dig svaren, jag är faktiskt rätt säker på att vi har gott om samlad kompetens om gamlingarna på forumet även om det mest snackas Cossie
.
...Eh, startmotorn (på en Taunus TC) höll jag förresten på att få igång med en tappad skruvmejsel en gång, som råkade studsa mellan polerna
, men det är inget jag föreslår att försöka även om det nog iofs går med lite våghalsighet om nån håller gasspjället. Säkrare är att tjyvjorda med en kabel och tryckknapp direkt under huven, men det var så länge sen att jag glömt exakt hur vi drog kablarna. Nån annan kanske minns?
Motorolja går med typ vad som helst i dom där (Har jag skickat upp ett oljeschema till FAQ-avdelningen redan? Edit: Jo!
http://www.fordclubsweden.se/forum/show ... hp?t=72193 - ska vara samma oljor i P2 och P3 utom P3TS, vad jag vet). Original var singlegrade (s k "rak" olja som stelnar mer i kyla men tål höga temperaturer bättre), men det duger alldeles utmärkt med en modern multigrade 10W/30 vanlig olja för äldre personbilar, traktorer och annat grovt ska funka helt okay året runt, men syntet brukar inte gå bra i gamla bilar med sina stora toleranser. Max 20W/40 eller dylikt om den osar. Möjligen kan en halvsyntet funka (med lite ökad förbrukning) om du tänker kallstarta
. Jag är inte säker på om oljefiltret passar från 70-tals Ford (och allt möjligt annat som har samma mått) eftersom det inte standardiserades hos Fords europeiska grenar förrän -63 eller så, men jag kan slå upp det om det behövs
. Edit igen: här är specs på filtret till P3 (1,5 liter), så har du något att gå på. Är det samma så kan du söka matchningar i webbkatalogen mot andra nyare/vanligare modeller om du hellre handlar över disk: http://www.mister-auto.se/sv/oljefilter ... 14_g7.html). Växellådan ska kunna fyllas med samma olja som motorn utan problem, troligen bör den även kunna fyllas med halv- eller helsyntet utan risk för läckage, men ATF-olja (äldre automatlådeolja) som var ett bra trick förr i kärvande lådor riskerar blöda igenom packningarna.
Ja, att få in en modern stereo lär ju kräva mera än en 6-volts omkopplare som ofta var tricket med gamla 70-tals bandare med typ 5 watt uteffekt
...Eh, startmotorn (på en Taunus TC) höll jag förresten på att få igång med en tappad skruvmejsel en gång, som råkade studsa mellan polerna
Motorolja går med typ vad som helst i dom där (Har jag skickat upp ett oljeschema till FAQ-avdelningen redan? Edit: Jo!
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
-
Heijbel
- Nybörjare
Det är ju sjukt effektiva svar du ger iallafall ! mer creds för det !
Det är ju just det där mer elsystem & att få igång den som är viktigast just nu, (jag vet inte ens om motorn är komplett ) men den ska tydligen vara detta, Sedan undrar jag om du vet vart man kan alternativt få tag på original delar? misstänker att det saknas krom fäste till baklampan, antar att du vet vad jag menar, Och jag måste även fråga följande : drar den mycket? jag har svårt att tro att den drar mer än max 0.8 drygt, men kan ha helt fel, återkommer med fler frågor! Tackar ännu en gång!
Det är ju just det där mer elsystem & att få igång den som är viktigast just nu, (jag vet inte ens om motorn är komplett ) men den ska tydligen vara detta, Sedan undrar jag om du vet vart man kan alternativt få tag på original delar? misstänker att det saknas krom fäste till baklampan, antar att du vet vad jag menar, Och jag måste även fråga följande : drar den mycket? jag har svårt att tro att den drar mer än max 0.8 drygt, men kan ha helt fel, återkommer med fler frågor! Tackar ännu en gång!
- Släggmek
- Legend
Tackar för credden
, Hmmm, nya delar vetefan... men kanske en del beg-prylar. Du får PM på det. Slitdelar är ju rätt mycket samma som till tidiga P3:or (man får vara uppmärksam för det gjordes rätt många fortlöpande småförbättringar på dem, tippar det är samma med P2:orna - servicemeddelanden kan man hitta på nätet, men tyvärr bara på tyska - här: http://www.taunus-m.ch/technik_tms_p3.html - avser P3 och lite vägledande jämförelser med P5 på verkstadsuppdateringar av sena bilar). Jo, 0,8 liter ska en P3 kunna klara sig på tack vare det låga luftmotståndet, så jag tippar en P2 bör kunna gå på samma mängd. Inte minst är väl effekten aningen lägre, och färre hästar dricker ju mindre.
)
-
Heijbel
- Nybörjare
Tackar för meddelandet! men jag får ta och börja rota igenom alla lådor som tillhör p2:an och se vad som saknas, (får nästan göra en liten projekt tråd så ni ser vad som händerSläggmek skrev:Tackar för credden, Hmmm, nya delar vetefan... men kanske en del beg-prylar. Du får PM på det. Slitdelar är ju rätt mycket samma som till tidiga P3:or (man får vara uppmärksam för det gjordes rätt många fortlöpande småförbättringar på dem, tippar det är samma med P2:orna - servicemeddelanden kan man hitta på nätet, men tyvärr bara på tyska - här: http://www.taunus-m.ch/technik_tms_p3.html - avser P3 och lite vägledande jämförelser med P5 på verkstadsuppdateringar av sena bilar). Jo, 0,8 liter ska en P3 kunna klara sig på tack vare det låga luftmotståndet, så jag tippar en P2 bör kunna gå på samma mängd. Inte minst är väl effekten aningen lägre, och färre hästar dricker ju mindre.
- Släggmek
- Legend
JaaHeijbel skrev:Tackar för meddelandet! men jag får ta och börja rota igenom alla lådor som tillhör p2:an och se vad som saknas, (får nästan göra en liten projekt tråd så ni ser vad som händer) men jag tackar ännu en gång så mycket för all hjälp och återkommer inom kort ska du se !
)
-
barock
- Nybörjare
- Namn: Jörgen Schwarz
- Kör: Ford taunus 17M P2
Hej Sebastian!
Gå in på taunus17m.n.nu
Där får du kontakt med endast P2-ägare.
Jag har massor att berätta.
Där får du kontakt med endast P2-ägare.
Jag har massor att berätta.
-
barock
- Nybörjare
- Namn: Jörgen Schwarz
- Kör: Ford taunus 17M P2
Hej Sebastian!
Har du chassienumret och någon bild på din Taunus 17M P2 som du kan maila mig?
Jag har ett svenskt Taunus P2-register och det skulle vara kul att komplettera med ditt objekt.
Ett tips: Gå in på http://www.taunus17m.n.nu
Min mail: lybecker(at)spray.se
Hälsn/Jörgen
Har du chassienumret och någon bild på din Taunus 17M P2 som du kan maila mig?
Jag har ett svenskt Taunus P2-register och det skulle vara kul att komplettera med ditt objekt.
Ett tips: Gå in på http://www.taunus17m.n.nu
Min mail: lybecker(at)spray.se
Hälsn/Jörgen
babyjänkare
-
Antila
- Erfaren
- Namn: Antila Eriksson
- Kör: Taunus P2
Oj, en 57:a? Det låter ju för häftigt för att vara sant!
Nu är det ju inte min bil, men eftersom du frågade så skulle jag säga att du ska behålla den så original du bara kan. Är et en 57:a så är det den enda i Sverige vad jag sett, så den är absolut kulturhistoriskt intressant.
Värdet på den bibehålls dessutom. Det är inga dussinbilar och särskilt inte 57:or, det finns knappt några kvar så det skadar en del att bygga om en sån här bil om den inte är helt körd från början.
Men: Om du nu bygger om den - behåll alla prylarna du tar ut, allt från gummimattor till lister och inredning. Behandla dem varsamt. Jag köper mer än gärna både inredning och allt du kan tänka dig. Jag har också lite tips om reservdelar, men babyjänkarn ovan tipsar nog om samma. P2-världen i Sverige är ganska liten.
Nu är det ju inte min bil, men eftersom du frågade så skulle jag säga att du ska behålla den så original du bara kan. Är et en 57:a så är det den enda i Sverige vad jag sett, så den är absolut kulturhistoriskt intressant.
Värdet på den bibehålls dessutom. Det är inga dussinbilar och särskilt inte 57:or, det finns knappt några kvar så det skadar en del att bygga om en sån här bil om den inte är helt körd från början.
Men: Om du nu bygger om den - behåll alla prylarna du tar ut, allt från gummimattor till lister och inredning. Behandla dem varsamt. Jag köper mer än gärna både inredning och allt du kan tänka dig. Jag har också lite tips om reservdelar, men babyjänkarn ovan tipsar nog om samma. P2-världen i Sverige är ganska liten.