Ford taunus problem

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Robin1
Nybörjare
Inlägg: 15
Blev medlem: lör apr 06, 2013 2:06 pm
Namn: Robin Levin
Kör: Taunus - 79 ,240 - 88
Ort: Motala

Ford taunus problem

Inlägg av Robin1 »

Hej, jag är ny här på forumet och har fått problem med min Ford taunus 79a, saken är den att när man vrider på nyckeln så tänds inte batterilampan och blinkers/belysning/instrument fungerar inte heller.

Har kollat runt lite och bara hittat ca 7 säkringar ska det inte finnas fler? Och isåfall vart?

Kan problemet ligga i att "batterilampan" i instrument panelen är trasig?

Eller har någon annan här haft ett liknande problem?

Tack på förhand

MVH Robin

Tags:

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Det jag hört mina vänner prata om är att det ska sitta dioder/motstånd i elsystemet någonstans under instrumentbrädan.

När dessa får kaffet så ballar bilens elsystem ur, var dom sitter har jag dessvärre ingen aning om, men du kommer garanterat o få svar från någon här på forumet som vet mer exakt.

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10090
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Det ska inte finnas fler säkringar, förutom de som sitter i ljusreläet.

Om laddningslampan är trasig så laddar inte generatorn. Har du mätt spänningen i batteriet, testat ett annat batteri?

Det kan också sitta en smältsäkring på batteriets pluskabel, sk fusible link. Men den går nästan aldrig sönder.

Oftast är det kasst batteri eller en kabel som ärgat av.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Robin1
Nybörjare
Inlägg: 15
Blev medlem: lör apr 06, 2013 2:06 pm
Namn: Robin Levin
Kör: Taunus - 79 ,240 - 88
Ort: Motala

Inlägg av Robin1 »

Hej igen jag har nu mätt volt på batteriet och insett att den inte laddar ska försöka komma åt laddningslampan samt kolla över alla kablar , men kan en trasig lampa höra ihop med de andra problem dvs att tankmätare, blinkers halv/helljus inte fungerar?

Har en till fråga som kanske verkar lite konstig, men man är ju Ford nybörjare så hur kommer man lättast åt laddningslampan verkar ganska knivigt.

Taunus2.0Lvip
Nybörjare
Inlägg: 10
Blev medlem: tor maj 15, 2008 9:22 am
Namn: Daniel Svanqvist
Kör: Taunus
Ort: Åmål

Inlägg av Taunus2.0Lvip »

Hade ett liknade bekymmer på min taunus för ett tag sen visserligen bara laddlampan som inte lyste,
det var kontakten som delar kabelstammen genom torpedväggen som hade halkat ur en bit (troligen mitt fel).
Delningen sitter på insidan av tropedvägen.

En annan orsak kan var kontaktdonet till tändslåset, sitter några dm från låset.
Klent dimensionerade kabelhylsor, blir varma och börjar gnistra/sota.
Allt dör utom varningsblinkers.
Du kan testa med att vrida på nyckeln och bryta lite i kontakten.
Ganska kul fel, när man kan stänga av hela bilen med en klapp under instrumentpanelen.

Så länge det är lite kräm kvar i batteriet ska laddlampan inte ha nått med övrig el att göra, bortsett från att generatorn inte laddar.
Men om du ändå behöver ta bort instrumentbrädan/panelen
så är det en ganska snabb manöver när man vet hur man ska göra.
Har själv en 82:a bör vara ungefär samma som 79:an.


1. Börja med att ta bort undre instrumentpanelisoleringen (nere vid pedalstället).
stick upp näven och följ hastighetsmätarvajern till instrumentpanelen.
Där sitter en plastring som låsning, tryck försiktigt på den och dra ut varjern.
Man kan också göra detta när man lossat instrumentbrädan men jag brukar göra det först så jag inte glömmer bort den och drar sönder nått vitalt.

2. Ta bort ratten och plastkåporna runt rattstången.
För att få bättre plats så kan man också skruva bort spakställen vid ratten.

3. Lirka lös ratten till instrumentbelysningen och ta bort eventuell bilstereo om den sitter ivägen.

4. Skruva ur skruvarna som håller panelen, lyft ur den en bit och lossa kablarna till knappar och panelhus.

Klart.

Robin1
Nybörjare
Inlägg: 15
Blev medlem: lör apr 06, 2013 2:06 pm
Namn: Robin Levin
Kör: Taunus - 79 ,240 - 88
Ort: Motala

Inlägg av Robin1 »

Tack alla svar ska kolla igenom det idag sen återkommer jag!

Robin1
Nybörjare
Inlägg: 15
Blev medlem: lör apr 06, 2013 2:06 pm
Namn: Robin Levin
Kör: Taunus - 79 ,240 - 88
Ort: Motala

Inlägg av Robin1 »

Har nu följt dina råd Taunus2.0Lvip och efter lite klämmande och tryckande på kabelskor osv så började mätare lysen och laddningen fungera men då slogs jag av ett nytt problem, om man slår på lysen med tändingen av så börjar ett relä skrika med ett högst irriterande ljud, är det dags att byta eller beror det på något annat?

Stort tack Taunus2.0Lvip nu kanske man slipper ta bussen till jobbet!:)

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Inlägg: 5722
Blev medlem: ons okt 08, 2003 10:00 am
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
Ort: Skellefteå

Inlägg av granadadr »

kontaktstycket är ett mkt vanligt fel på gammla fårrdar,,

ang reläet prova byta ut det ;) vilket relä är det?

Skriv svar