Ford taunus problem
-
- Nybörjare
- Inlägg: 15
- Blev medlem: lör apr 06, 2013 2:06 pm
- Namn: Robin Levin
- Kör: Taunus - 79 ,240 - 88
- Ort: Motala
Ford taunus problem
Hej, jag är ny här på forumet och har fått problem med min Ford taunus 79a, saken är den att när man vrider på nyckeln så tänds inte batterilampan och blinkers/belysning/instrument fungerar inte heller.
Har kollat runt lite och bara hittat ca 7 säkringar ska det inte finnas fler? Och isåfall vart?
Kan problemet ligga i att "batterilampan" i instrument panelen är trasig?
Eller har någon annan här haft ett liknande problem?
Tack på förhand
MVH Robin
Har kollat runt lite och bara hittat ca 7 säkringar ska det inte finnas fler? Och isåfall vart?
Kan problemet ligga i att "batterilampan" i instrument panelen är trasig?
Eller har någon annan här haft ett liknande problem?
Tack på förhand
MVH Robin
Tags:
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10268
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:

Det ska inte finnas fler säkringar, förutom de som sitter i ljusreläet.
Om laddningslampan är trasig så laddar inte generatorn. Har du mätt spänningen i batteriet, testat ett annat batteri?
Det kan också sitta en smältsäkring på batteriets pluskabel, sk fusible link. Men den går nästan aldrig sönder.
Oftast är det kasst batteri eller en kabel som ärgat av.
Gustaf
Om laddningslampan är trasig så laddar inte generatorn. Har du mätt spänningen i batteriet, testat ett annat batteri?
Det kan också sitta en smältsäkring på batteriets pluskabel, sk fusible link. Men den går nästan aldrig sönder.
Oftast är det kasst batteri eller en kabel som ärgat av.
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
-
- Nybörjare
- Inlägg: 15
- Blev medlem: lör apr 06, 2013 2:06 pm
- Namn: Robin Levin
- Kör: Taunus - 79 ,240 - 88
- Ort: Motala
Hej igen jag har nu mätt volt på batteriet och insett att den inte laddar ska försöka komma åt laddningslampan samt kolla över alla kablar , men kan en trasig lampa höra ihop med de andra problem dvs att tankmätare, blinkers halv/helljus inte fungerar?
Har en till fråga som kanske verkar lite konstig, men man är ju Ford nybörjare så hur kommer man lättast åt laddningslampan verkar ganska knivigt.
Har en till fråga som kanske verkar lite konstig, men man är ju Ford nybörjare så hur kommer man lättast åt laddningslampan verkar ganska knivigt.
-
- Nybörjare
- Inlägg: 10
- Blev medlem: tor maj 15, 2008 9:22 am
- Namn: Daniel Svanqvist
- Kör: Taunus
- Ort: Åmål
Hade ett liknade bekymmer på min taunus för ett tag sen visserligen bara laddlampan som inte lyste,
det var kontakten som delar kabelstammen genom torpedväggen som hade halkat ur en bit (troligen mitt fel).
Delningen sitter på insidan av tropedvägen.
En annan orsak kan var kontaktdonet till tändslåset, sitter några dm från låset.
Klent dimensionerade kabelhylsor, blir varma och börjar gnistra/sota.
Allt dör utom varningsblinkers.
Du kan testa med att vrida på nyckeln och bryta lite i kontakten.
Ganska kul fel, när man kan stänga av hela bilen med en klapp under instrumentpanelen.
Så länge det är lite kräm kvar i batteriet ska laddlampan inte ha nått med övrig el att göra, bortsett från att generatorn inte laddar.
Men om du ändå behöver ta bort instrumentbrädan/panelen
så är det en ganska snabb manöver när man vet hur man ska göra.
Har själv en 82:a bör vara ungefär samma som 79:an.
1. Börja med att ta bort undre instrumentpanelisoleringen (nere vid pedalstället).
stick upp näven och följ hastighetsmätarvajern till instrumentpanelen.
Där sitter en plastring som låsning, tryck försiktigt på den och dra ut varjern.
Man kan också göra detta när man lossat instrumentbrädan men jag brukar göra det först så jag inte glömmer bort den och drar sönder nått vitalt.
2. Ta bort ratten och plastkåporna runt rattstången.
För att få bättre plats så kan man också skruva bort spakställen vid ratten.
3. Lirka lös ratten till instrumentbelysningen och ta bort eventuell bilstereo om den sitter ivägen.
4. Skruva ur skruvarna som håller panelen, lyft ur den en bit och lossa kablarna till knappar och panelhus.
Klart.
det var kontakten som delar kabelstammen genom torpedväggen som hade halkat ur en bit (troligen mitt fel).
Delningen sitter på insidan av tropedvägen.
En annan orsak kan var kontaktdonet till tändslåset, sitter några dm från låset.
Klent dimensionerade kabelhylsor, blir varma och börjar gnistra/sota.
Allt dör utom varningsblinkers.
Du kan testa med att vrida på nyckeln och bryta lite i kontakten.
Ganska kul fel, när man kan stänga av hela bilen med en klapp under instrumentpanelen.
Så länge det är lite kräm kvar i batteriet ska laddlampan inte ha nått med övrig el att göra, bortsett från att generatorn inte laddar.
Men om du ändå behöver ta bort instrumentbrädan/panelen
så är det en ganska snabb manöver när man vet hur man ska göra.
Har själv en 82:a bör vara ungefär samma som 79:an.
1. Börja med att ta bort undre instrumentpanelisoleringen (nere vid pedalstället).
stick upp näven och följ hastighetsmätarvajern till instrumentpanelen.
Där sitter en plastring som låsning, tryck försiktigt på den och dra ut varjern.
Man kan också göra detta när man lossat instrumentbrädan men jag brukar göra det först så jag inte glömmer bort den och drar sönder nått vitalt.
2. Ta bort ratten och plastkåporna runt rattstången.
För att få bättre plats så kan man också skruva bort spakställen vid ratten.
3. Lirka lös ratten till instrumentbelysningen och ta bort eventuell bilstereo om den sitter ivägen.
4. Skruva ur skruvarna som håller panelen, lyft ur den en bit och lossa kablarna till knappar och panelhus.
Klart.
-
- Nybörjare
- Inlägg: 15
- Blev medlem: lör apr 06, 2013 2:06 pm
- Namn: Robin Levin
- Kör: Taunus - 79 ,240 - 88
- Ort: Motala
Har nu följt dina råd Taunus2.0Lvip och efter lite klämmande och tryckande på kabelskor osv så började mätare lysen och laddningen fungera men då slogs jag av ett nytt problem, om man slår på lysen med tändingen av så börjar ett relä skrika med ett högst irriterande ljud, är det dags att byta eller beror det på något annat?
Stort tack Taunus2.0Lvip nu kanske man slipper ta bussen till jobbet!:)
Stort tack Taunus2.0Lvip nu kanske man slipper ta bussen till jobbet!:)