Vad kör ni för olja i Pinton?

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
MaddeMagnus
Erfaren
Namn: Magnus Jäverling
Kör: 1969 Mercury Cougar, 1977 Ford Capri

Vad kör ni för olja i Pinton?

Inlägg av MaddeMagnus »

Vilken olja rekommenderar ni till en pintomotor?
Har kört på biltemas, eller OK's semisyntet i min gamla, men nu ska jag bygga en ny, så den ska få lite finare tänker jag... Om det behövs?

Tags:

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

En mineral SAE 10 alt 15/40 på vintern och en 20/50 på sommaren.

Har kört på Hydro, Texaco, och Agrol, allt fungerar bara det är vettig oljekvalité, syntetblask kommer inte i närheten av mina motorer, men jag hindrar ju givetvis ingen att hälla det i sin motor.

Köp minst 20 litersdunkar så blir det bättre pris än på lokala bilockerbutiken.

Btw, oljan i sig kanske inte är det största, den största vikten är att faktiskt byta oljan, många missar det med hänvisning till att dom hällt så himla fin olja i motorn.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)

Inlägg av Släggmek »

Som Mats säger, det viktigaste är att kvaliteten är bra och att man byter regelbundet. Själv har jag alltid av slentrian kört 10W/30 (eller lite tjockare om det varit en motor som dragit mycket olja), lyxigheter som delsyntet eller högre standard är ganska bortkastat på en otrimmad Pinto iaf av äldre typ. Smörjsystemet är mer än tillräckligt tilltaget utom när det gäller trycket som når toppen (det finns förresten ombyggnadstips för att styra upp lite mer tryck till kammen i David Wizards legendariska gamla trimhandbok för Pinto, kan snokas upp online). Det stora problemet med Pinto och olja är att avlagringar sätter igen oljeröret till kammen, så egentligen bör man ta ur röret med X antal tusen mils mellanrum och lösa ut all gucka som samlas och sätter igen de yttersta hålen (jag vet en och annan som gjort det, tyvärr är jag inte lika duktig :^o). Iofs kanske en olja med lösande tillsatser kan göra nytta med att förebygga där, men i en gammal välbrukad orenoverad motor kan det å andra sidan orsaka problem om gamla koksavlagringar löses upp och börjar åka runt. Inte minst kan det orsaka otäthet när det kittat igen läckor vid torkade ventiltätningar och slitna kolvringar. Gamla proffs brukade när syntetoljor var rätt nytt och oetablerat avråda från att använda sånt i dåtidens motorer om det inte var föreskrivet från fabrik, toleranserna i sånt som original Pinto-fyror är helt enkelt för stora för att det ska vara nån större poäng. Viktigast är som sagt flitiga oljebyten och att inte köpa typ stormarknadsolja utan välja märkesvara, bärigheten i oljefilmen är sällan ett problem men däremot koksbildningen hos de riktigt billiga sorterna. Agrol och annat som marknadsförs mest till jordbruk etc är helt okay (stryket som oljan får i arbetsmaskiner är mycket mer än det en Pinto kan skapa), det lönar sig att kolla på Lantmanna och liknande ställen, men Biltema och OKQ8:s standard mineralolja har jag bara använt i maskiner som förbrukar likt en tvåtaktare :Odd: - rejält svart i tråget. Ska man köra med de fina märkena är de klassiska bra val för vettiga slantar - Castrol, Valvoline, Quaker State, Texaco Havoline för att namndroppa några.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Tunnare oljor används med fördel på motorer med högvolymsoljepumpar/torrsumpar osv, då flödet blir ibland beroende på anläggning så stort att det bygger tryck och då kan ju en tunnare olja hjälpa, så slipper en varmköra oljan innan en kör iväg, har hört talas om dom som missat det och sprängt oljefiltren, pga icke varmkörd olja.

En rallyckrossbagge jag pillat med hade en manlig pump, hade 4 kg tryck i systemet bara av o köra på startmotorn, två varv typ, den behövdes varmköras till ca 70-80 grader innan en öppnade 48órna.

Skriv svar