Byta motor/drivlina på Granada 2.0 -80

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Benutchi
Erfaren
Namn: Benny Gustafsson
Kör: ford granada 2.0 cab

Byta motor/drivlina på Granada 2.0 -80

Inlägg av Benutchi »

Funderar på att sätta in någon rolig motor i bilen.
Det jag är ute efter är hk och (lite bättre)driftsäkerhet.
Gärna en liten v8:a eller pigg tidig cossiemotor.

Finns det några bra hemsidor som har bra info?

Tack på förhand.

Tags:

Benutchi
Erfaren

Inlägg av Benutchi »

Glömde skriva att jag har en vortec 4.3l v6 komplett drivlina.
Omöjligt att stoppa in?

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Inlägg av granadadr »

Benutchi skrev:Glömde skriva att jag har en vortec 4.3l v6 komplett drivlina.
Omöjligt att stoppa in?
allt går men beror ju på kunskap och effekt på motorn,,
jag personligen hade nog dunkat dit en 2,9a med man låda, sen turbokonverterat den,, klart billigast ;)

Citgho
Veteran
Namn: Patrik T
Kör: Granada 2.3T

Inlägg av Citgho »

Jag monterade i en B230 med turbo och m90-låda i min. Utgick dock från en 2.8i så jag behövde bara regga om för motorbytet och det var inga som hellst problem.
Passar hyffsat bra. Rekomenderar dock att om man ska ha en b230 att ha en med blockmonterad fördelare för annars får man kapa ur i torpeden.

Annars är som sagt en 2.9a bolt on. En liten ford 302 v8 ska väl passa rätt bra också. Kräver dock reggning som ombyggt fordon (blir ju att även byta växellåda, bromsar fram å bak + diffen.)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inlägg av Släggmek »

Det borde väl vara avgasreglerna som kan ställa till det, men annars syns ju inga rimliga hinder för mycket motor i Granada. Det har t o m mer eller mindre originalmonterats Ford 302 V8 i Granada mk 1 (sök efter Granada + "Basil Greene Motors" = Perana) i Sydafrika, sen finns otaliga hembyggen både i Sverige och utomlands. T o m en och annan TüV-godkänd i Tyskland med både Ford-motorer och annat (sök på YouTube efter "Granata", ett grymt bygge med Cheva-V8) - edit: länk till hemsida: http://granata.blogger.de/. Mk II byggdes om seriemässigt med Porsche 928 V8 och såldes under märkesnamnet Mako P, så det finns mycket att studera och i viss mån hänvisa till. Sen är det ju en inte helt ovanlig kommentar bland folk som provat att Fords små V8:or är ett i de flesta avseenden (trimvänligare och drar knappast mer bränsle per hk, inte mycket mer vikt heller) bättre alternativ till Köln-V6:an om man ändå ska byta motor, men nu ska vi ju inte svära i kyrkan ;). Vortec V6 låter vettigt tycker jag, även om namnet låter misstänkt GM-likt :whistling.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Benutchi
Erfaren

Inlägg av Benutchi »

Kanske ska tillägga att bilen är en cruisebil och ingen busbil. Bilen är konverterad till automat och så ska den fortsätta vara.
Vill cruisea med lite muller. Sen gör det inget om den pallar en lakritsrem eller två.

Citgho
Veteran
Namn: Patrik T
Kör: Granada 2.3T

Inlägg av Citgho »

Ja avgasreglerna kommer man inte förbi hur man än gör såvitt jag vet (årsmodell 76-92), ifall man ska regga det.
Ska ju vara komplett med motorstyrning och avgasrening (kat etc).

Som ombyggt fordon kan man regga in en granada med i runda slängar 210-220hk om man nyttjar regeln om 15kW/100kg.

Benutchi
Erfaren

Inlägg av Benutchi »

Skulle det funka med rätt kompetens och ett bra garage att få i vortecmotorn så sitter den i en donatarbil en astro från -90. Eftersom att den är -90 så borde väl dem vara godkänd med avgasreglerna?

Användarvisningsbild
granadadr
Legend

Inlägg av granadadr »

jag håller på att bygga en snabb bekväm granada kombi 2,9 Turbo, man vx,l ac :) ev Ghia inr,

Användarvisningsbild
granadadr
Legend

Inlägg av granadadr »

såg just att en vortec har 225 hk,, du MÅSTE byta bromsar, runt om,, byta bakaxel för att sfro regga den vilket kostar minst 5000+ regbes på minst 1300,, = MINST 6300:-

byter du till en 2,9 regbes på ca 1300:- klart å tar bort turbo vid bes ;)
man får ca 350 hk med en 2,9 turbo :)

Benutchi
Erfaren

Inlägg av Benutchi »

Min vortecmotor har 150hk. Men när jag kollade på sfro så verkade det som att jag måste gå via dem och pröjsa för jag måste ju byta låda också. sedan är ju mitt fordon redan ombyggt 2000 någongång då det är en omgjord cab utan ram. då kan ju 15kw/100kg gälla. Jag tror jag måste ringa dem i detta fall och jag tror det blir dyrt hur jag än gör.
http://www.sfro.com/index.php/kostnader-sfro-bil
http://www.sfro.com/index.php/avgasregler-mm

När man kollar kostnader och vad man får och inte får göra verkar det som att det är att gi via dem bara man rör bilen.

Blir inte klok får väl försöka kontakta dem i morgon.

Eller blir någon annan klok?

Varför ska 2,9:an vara ok att stoppa i?

Användarvisningsbild
granadadr
Legend

Inlägg av granadadr »

Benutchi skrev:Min vortecmotor har 150hk. Men när jag kollade på sfro så verkade det som att jag måste gå via dem och pröjsa för jag måste ju byta låda också. sedan är ju mitt fordon redan ombyggt 2000 någongång då det är en omgjord cab utan ram. då kan ju 15kw/100kg gälla. Jag tror jag måste ringa dem i detta fall och jag tror det blir dyrt hur jag än gör.
http://www.sfro.com/index.php/kostnader-sfro-bil
http://www.sfro.com/index.php/avgasregler-mm

När man kollar kostnader och vad man får och inte får göra verkar det som att det är att gi via dem bara man rör bilen.

Blir inte klok får väl försöka kontakta dem i morgon.

Eller blir någon annan klok?

Varför ska 2,9:an vara ok att stoppa i?
mm du har ju rätt om din är en 2,0 så blir det dyrt endå, OM du nu inte råkar ha tur,, men effekten som står på regbeviset gäller ju :( , jag har ju en 2,8 så orginaleffekten är ju MINDRE på en 2,9 då,, meo inga sfro krav å byte av bromsar å annat skit

Benutchi
Erfaren

Inlägg av Benutchi »

effekten känner jag mig lugn över
För bil som ÄR ombyggt fordon gäller som tidigare:

Alternativt kan max 15kW/100kg tjänstevikt godtas om bilen konstruktionsmässigt är OK

Det verkar bara som om jag byter till vilken godkänd motor som helst så blir det via sfro.
Även om jag skulle stoppa i en 2,8grandamotor

Har någon någon info hur man kan slippa sfro och bara regbesiktiga.

1. Ändrat/uppbyggt fordon.
Byte av motor och skivor fram.Se b. för effekt och vrid

2. Ombyggt fordon.
Byte av fram och bakvagn, motor och växellåda, bromssystem samt styrning.

detta är ju deras definitioner i prislistan.

Har någon byt motor och låda och bara besiktigat?

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Om bilen redan är ombyggt fordon och ändras igen brukar besiktningsorganen vilja att SFRO tittar på bilen en gång till. Så det enda motorbyte du kan göra utan att blanda in SFRO är till en motor med ganska lika effekt och vrid som det du har nu (typ en Pinto med kat).

En cab har ju inte blivit "bättre" av att man tagit bort taket så ska den godkännas med mer effekt behöver den byggas om så den klarar effekten. En Granada cab med V8 eller större sexa (som Vortecmotorn) lär behöva rätt rejäla karossförstärkningar utöver bättre bromsar etc. för att klara vridmomentet. En standard 2.9 skulle man kanske kunna acceptera med bromsar från 2.8i men det är fortfarande en fråga om hur karossen är förstärkt också.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Benutchi
Erfaren

Inlägg av Benutchi »

Den är ganska bra förstärkt. Men det får väl bli att ha en dialog med sfro om motorbyte. Tack för all hjälp.

Skriv svar