Hjälp med byte av stödlager på Ford Taunus 1600 L.

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Fozu
Nybörjare
Inlägg: 2
Blev medlem: fre jun 21, 2013 11:16 pm
Namn: Andreas B
Kör: Taunus
Ort: Sthlm

Hjälp med byte av stödlager på Ford Taunus 1600 L.

Inlägg av Fozu »

Jag skulle byta stödlagret igår men fick inte ens loss kardanen från bakaxeln..
Jag och en vän skruvade loss dom fyra bultarna som sitter bak och började slita men den rubbade sig inte ens lite.
Vi slet och ryckte oss svettiga men där satt den och hånade oss.
Vad fan är felet?


Någon vänlig själ som kan ge mig en step by step for dummies?

Hm, märkte att tråden hamnade i fel forum. Någon mod får gärna flytta den.

Tags:

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3337
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Såklart du får hjälp här! :) Det är nog ingen större fara, vad ni missade är att det sitter en låsande skruv mitt i ena axeldelen i mittkopplingen, inte lätt att veta. jag tar det från scratch om nån fler ska göra samma sak:

Tydligen har du fått tag i ett stödlager men om nån annan undrar så är det enligt alla källor samma hela vägen på Taunus-Cortina och sitter samma på Hyundai Stellar 1:a generationen (Cortina V-baserad) ifall delen måste letas på nätet.

U-ring nycklar lär du väl ha redan (skiftnyckel är ett rörmokarverktyg ursprungligen och duger knappt till det... ;)). Om det inte är en av modell efter Snap-Ons gamla patent med infasningar i hörnen för bättre grepp så handla såna, Biltemas polerade serie duger utmärkt och kan köpas styckvis. För skruven som håller ihop mellanaxelns sektioner gäller att ha en så tunn U-nyckel som möjligt eftersom det är trångt om utrymmet, men den brukar inte sitta så hårt ens efter alla år. Om du ändå är och handlar så köp också en burk universaloljespray (gärna WD-40 eller i andra hand CRC 5-56, men billiga sorter brukar funka rätt hyggligt de med). En rulle eltejp att linda skaftet med gör att nyckeln fortsätter se fin ut när du slagit på den ;), minskar risken att slägghammaren slinter undan också. Har du ingen slägghammare så är det läge att köpa nu. Mitt favoritverktyg när det jäklas :D och detta finns även i varje bilskrotares verktygslåda av goda skäl. Slägghuvudet ska ha en vikt på 0,8-1,0 kg och detta är viktigt för att få rätt tyngd i slaget när man ska lossa saker (även sånt som inpressade kulbultar med koniska säten, typ styrleder etc). Riktiga gamla Torhammare med träskaft hittar man ofta i antikbodarnas loppmarknadsavdelningar för nån tia, varenda gammal hemmafixare har ägt en.

Oljan gör bäst nytta om den får dra in i några timmar före, så börja med att duscha skruvarna. Spraya i skarvarna på mellanaxeln också, där har du den knepiga biten senare.

Med allt klart så är det bara att lägga i växeln så att den låser mot riktningen man driver ur skruven, så att axeln står still. Kom ihåg handbromsen också, så att slutväxeln inte rör sig, eller hjulen för den delen. Och du har väl pallat upp ordentligt med rejäla pallbockar på stabilt underlag? Blockat framhjulen med plåtvinklar? Bra :). Dit med ringnyckeln, kolla att där inte sitter låsbleck bakom skruvarna för då måste vingarna försiktigt bändas ut så att de inte ryker med i avdragandet eller sitter och tjurar emot. Lätt att missa, för de är lövtunna och syns/känns knappt då en ordinär u-ringnyckel ryms utanpå. Måtta sen ett slag från några decimeter på (den övertejpade...) änden för att få rätt stuns i slaget, det är nu det har betydelse vad man slår med, en kulhammare etc är värdelös då den är för lätt. Tricket är att få rätt nivå av vibrationer, som blir olika i godset och skruven och får skruven att släppa från ytan. Det lär man sig rätt snabbt. När det väl gett med sig är det bara att knacka vidare efter behov tills det går att dra runt utan att sträcka nåt.
Den kan gärna sitta kvar i läge tills du pillat loss skruven som håller ihop mellanaxeln ifall det går lätt (alternativt ta ur hela, kommer till det), men säkra gärna den i bakkant mot bakaxeln med en spännrem etc genom korset över bakaxeln, jag har sett folk tappa ner axeln på nosen och det är inte kul att göra.

Hur skruven i mitten sitter förklaras bäst i bild, så jag länkar skissen ur Fords reservdelskatalog; http://www.fordopedia.org/parts-catalog ... -mk3/C1.10 . Det är trångt och lite pyssligt gjort med en kantig u-formad bricka (nr 11 i nedersta skissen) bakom som måste ut för att man ska kunna dra isär och ut med den splinsade axeltappen som förbinder axeldelarna. Det görs bäst på arbetsbänken, så gör gärna så. Lossa golvfästet till stödlagret men låt det hänga på skruvarna, ryck nu till (eller knacka på yoket om det behövs) i bakre axeldelen så den släpper från medbringarplattan och ha en trasa beredd när främre yoket ska ur växellådan – det brukar rinna en skvätt, täpp till så blir det inte mycket. Sen är det ganska enkelt att lossa själva stödlagret vad jag minns, har för mig det bara satt påkrängt.

Montering är samma sak fast tvärtom, glöm inte sätta tillbaka låsblecken på medbringarplattan om det fanns men det ska åtminstone sitta fjäderbrickor där, aldrig plana! Lycka till. :)
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Fozu
Nybörjare
Inlägg: 2
Blev medlem: fre jun 21, 2013 11:16 pm
Namn: Andreas B
Kör: Taunus
Ort: Sthlm

Inlägg av Fozu »

Hallå där Släggmek! (störtskönt nick fö)
Tack för hjälpen med en bra beskrivning!
Det stämmer som du skrev innan du redigerade att jag är ny under huven så att säga (Jodå, jag såg det nog :) )
Tyvärr märkte jag att sista drivknuten är helt slut, den sitter stort sett kvar i två flisor. Att den inte har släppt är ett under... :banghead:

Så nu blir det väl till att ställa bilen och börja leta en ny axel.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3337
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Jo, väl bekomme :) (mitt nick speglar mina enkla arbetsmetoder väl, btw :D). Verkar lite som ett typfel detta, jag har själv varit med om att bakre yoket nötts ur och hann t o m så långt (noteras under nonchalans... det hade morrat i nån vecka) att korset släppte med en smäll :eek:, där hade man tur i oturen att axeln åkte in ovanpå avgassystemet. I alla fall - Hittar du ingen hel mellanaxel på en Taunus så går det med att ta bakre sektionen från vissa Granada-mellanaxlar, tyvärr kommer jag inte ihåg i ögonblicket om den jag tog bakdelen av en gång kom från en manuell eller automat men det syns troligt att det är samma längd där på alla. Donatorn i fråga var iaf en mk 1, sedan-kaross med Köln 2.3 V6, åtminstone nåt att gå på.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Skriv svar