Länkage typ B växellåda?

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
reverendblack
Veteran
Inlägg: 120
Blev medlem: ons apr 01, 2009 4:54 pm
Namn: Mattias
Kör: Mondeo 2.5 V6 -03, MB E430 4 matic, Granada 2.0 -77, MB E430 4 matic -00
Ort: Uppsala

Länkage typ B växellåda?

Inlägg av reverendblack »

Hej!

Kändes som min växelspak nästintill lossnade igår, kunde bara få i tvåan... Plockade isär idag och har hittat svarta samt vita plastdelar i hålet vid änden av växelspaken... Något har gått sönder? Vad? Var hittar jag nytt?

Sitter på en 2.0L fyrväxlad granada 77. Läst mig till att det är en typ B låda men i Haynes är det lite svårutläst vad som saknas..
Bilagor
image.jpg
________________________________
There is no substitute for cubic inches

Tags:

reverendblack
Veteran
Inlägg: 120
Blev medlem: ons apr 01, 2009 4:54 pm
Namn: Mattias
Kör: Mondeo 2.5 V6 -03, MB E430 4 matic, Granada 2.0 -77, MB E430 4 matic -00
Ort: Uppsala

Inlägg av reverendblack »

En till bild
Bilagor
image.jpg
________________________________
There is no substitute for cubic inches

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10090
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Visst kallas den typ E i England?

Det brukar sitta en plastmoj mellan spakens gaffel och lådans länkage som går sönder.

Finns här:
http://www.bearingkits.co.uk/FORD-TYPE- ... DLE/31.htm

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Burton har en häftigare variant, den fanns inte på lager när vi beställde sist, så jag har någon plastjunk på hyllan...

http://www.burtonpower.com/parts-by-cat ... t9539.html

reverendblack
Veteran
Inlägg: 120
Blev medlem: ons apr 01, 2009 4:54 pm
Namn: Mattias
Kör: Mondeo 2.5 V6 -03, MB E430 4 matic, Granada 2.0 -77, MB E430 4 matic -00
Ort: Uppsala

Inlägg av reverendblack »

Tack för snabba svar! Ser ut som att den där biten borde passa... Men när jag ser i Haynes är typ E lådan helt olik min o ser ut att ha en kula nederst på spaken istället för som på min typ B som har en "gaffel".

För att krångla till det ytterligare verkar burton kalla lådan för typ 9?

Är "sadeln" från burton i metall?
________________________________
There is no substitute for cubic inches

Användarvisningsbild
Limpdjur
Veteran
Inlägg: 728
Blev medlem: tor aug 07, 2003 11:26 am
Namn: Johan Lindberg
Kör: Sierra turbo -88
Ort: Bollnäs

Inlägg av Limpdjur »

type9 är femväxlade i sierra

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3306
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Granada hade Typ B liksom Taunus, fast med lite olika stegning trots att bägge använde 99 hk-Pinton (för Taunus = GXL 74- mfl). Lådan är utvecklad ur Escort mk 1:s och själva lådan är större i 2.litersbilarna men alla har samma totallängd och uschliga spak. Det som kraschat är en lömsk liten nylonhylsa som satt utanpå spaken, fingängad som synes och för att garantera det som en tidsfråga :rolleyes: innan det går sönder låstes den med en lövtunn plåtbricka uppklippt i kanten som hade några av flärparna nervikta för att hindra hylsan att gänga upp - finns nog ingen bil med sån låda där det aldrig toksläppt och förstås mitt i en växling :D. En seger för Fords ökända "bean counters". Trösten är att de hängde med hela vägen på dessa fyrväxlade, så det finns fortfarande att hitta på byskrotarna och med lite klurande kan man tvinga fast den även om gängen i nylonet är paj som vanligt.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

reverendblack
Veteran
Inlägg: 120
Blev medlem: ons apr 01, 2009 4:54 pm
Namn: Mattias
Kör: Mondeo 2.5 V6 -03, MB E430 4 matic, Granada 2.0 -77, MB E430 4 matic -00
Ort: Uppsala

Inlägg av reverendblack »

Ok så jag behöver den lilla plastgrejen från länkarna samt en plasthylsa?
________________________________
There is no substitute for cubic inches

Användarvisningsbild
Drutten
Veteran
Inlägg: 229
Blev medlem: sön mar 27, 2005 10:00 am
Namn: Micke Engström
Kör: ST-220 Taunus
Ort: Norrköping

Inlägg av Drutten »

Här finns det grejor att köpa också :) sida 91-92

http://www.motomobil.com/fileadmin/Kata ... glisch.htm

reverendblack
Veteran
Inlägg: 120
Blev medlem: ons apr 01, 2009 4:54 pm
Namn: Mattias
Kör: Mondeo 2.5 V6 -03, MB E430 4 matic, Granada 2.0 -77, MB E430 4 matic -00
Ort: Uppsala

Inlägg av reverendblack »

Är det denna jag också behöver?;

http://www.motomobil.com/gear-shift-lev ... 982-1.html
________________________________
There is no substitute for cubic inches

Användarvisningsbild
Drutten
Veteran
Inlägg: 229
Blev medlem: sön mar 27, 2005 10:00 am
Namn: Micke Engström
Kör: ST-220 Taunus
Ort: Norrköping

Inlägg av Drutten »

Nej, den är till andra typen av växelspak med kula i botten, där back växeln ligger bakom tvåans växel

reverendblack
Veteran
Inlägg: 120
Blev medlem: ons apr 01, 2009 4:54 pm
Namn: Mattias
Kör: Mondeo 2.5 V6 -03, MB E430 4 matic, Granada 2.0 -77, MB E430 4 matic -00
Ort: Uppsala

Inlägg av reverendblack »

Så jag behöver bara den lilla sadelliknande grejen eller är det en till plastdetalj som saknas? Den där hylsan med gängor?
________________________________
There is no substitute for cubic inches

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3306
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Ja, är hylsan med gängorna spräckt så får du allt skaffa en sån också, men om den är intakt fast med gängpaj så köp en ny om du får syn på en :).

Annars går det ju alltid att ta en skrotspak med gängpaj på hylsan om den är hel annars och snöra fast den mot struten med najtråd (klassiskt Ford-bonnmecka :D). Noga åtdraget är det pålitligt men förstås är det mer seriöst att snida en låsplatta att trä över hylsan och låsa den i hörnen med långa sexkantskruvar som får ta spjärn i en annan platta under struten. Själv har jag dock varit för lat och otålig :p för att vara så noggrann och pillra ihop sånt, men en del andra har gjort stabila och snygga nödlösningar som så. Underlättar säkert när det ska demonteras också.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

reverendblack
Veteran
Inlägg: 120
Blev medlem: ons apr 01, 2009 4:54 pm
Namn: Mattias
Kör: Mondeo 2.5 V6 -03, MB E430 4 matic, Granada 2.0 -77, MB E430 4 matic -00
Ort: Uppsala

Inlägg av reverendblack »

Har nu bytt sadeln och den känns mer distinkt men hoppar hela tiden ur sadeln, känns som det fattas något mer...är ju bara gummiöglan runt backkontakten som håller spaken nere varvid den hoppar ur. Ska det intevara nån mer låsgrej nere i hålet. Jag har hittat fragment av två olika plaster...

Sticker bara ner spaken i hålet på bilden o på sadeln men den lossnar ju sedan väldigt lätt igen..
Bilagor
image.jpg
________________________________
There is no substitute for cubic inches

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3306
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Nej, det är tyvärr bara gängan på sadeln (:confused: ah, den där nylonhylsan, typ... vi menar nog samma detalj) som är tänkt ska hålla spaken på plats, och den är tydligen borta då. Ja, det enkla är att tvinna fast den med ståltråd så håller det minst nåt år. Alternativ 2 är att göra en platta som jag beskrivit. (Edit: nu har jag gjort ett par bilder för att illustrera eftersom detta ju är ett vanligt problem, bifogar och hoppas på överseende för att det är bruksskitigt direkt från förrådet :D och kan vara svårt att skilja ut vissa detaljer, ett totalt snabbjobb alltihop).

Nå, här är en länk till ett handbokskapitel om lådorna A, B och N i Sierra och vad jag kan se på sidan 4 så har ju A/B-lådorna i dessa ett klart bättre spakfäste. http://www.lotusowners.com/Miscpics/Typ ... earbox.pdf

Får erkänna att jag brydde mig aldrig särskilt :^o om att specialstudera dom när jag skrotade om dagarna (hade inte tid heller), men det är väl inte fel att anta att dessa strutar kan fås att passa på de något äldre lådorna från samma tid. Okay, vem ur Sierra-ledet träder in och rätar ut frågetecknet? ;) Jag är själv lite nyfiken om det går.
Bilagor
ford typ b växellåda spak idé nödlagning.jpg
ford typ b växellåda spak närbild.jpeg
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Skriv svar