Länkage typ B växellåda?

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
reverendblack
Veteran
Namn: Mattias
Kör: Mondeo 2.5 V6 -03, MB E430 4 matic, Granada 2.0 -77, MB E430 4 matic -00

Inlägg av reverendblack »

Kan inte se nått trasigt...? Den vita plasthylsan med gäng och "flärpar" som syns på senaste bilden verkar vara intakt. Det ska inte vara nått under den som håller spaken på plats? För nu kan jag ju dra ur spaken utan att skruva bort den...?

Tags:

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inlägg av Släggmek »

Hmm... nu strulade jag visst till det lite när jag gick in och redigerade mitt förra inlägg - missade att du postat ett svar, reverendblack. V g backa till mitt sista inlägg på första sidan av tråden så har du lite mer att gå på :). Det är klart lömskt med hylsan, den kan kännas stadig och trög att gänga in men så släpper den ändå när man växlar lite hårt. Det har jag själv åkt på första gången jag drabbades av det här problemet, gick bra i typ en vecka efter första reparationen tills jag skulle iväg i en korsning :p... nog sagt tror jag :laughing:.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

reverendblack
Veteran

Jag upplever inte att den gängade hylsan med flärparna lossnar... Det ska inte vara något mer under denna hylsa? Typ nån gummiring?

reverendblack
Veteran

Detta är väl inte rätt låda men på bilden syns en "boll" inder den vita gängade nylonhylsan, en sån tror jag att jag saknar?
Bilagor
type-9-gearbox-cross-section.jpg

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inlägg av Släggmek »

Ja, det där är väl bra mycket samma konstruktion vad jag kan se, bortsett från fastsättningen, och det är förmodligen den där plastkulan utanpå spaken som gått sönder. Måste säga det är något jag aldrig stött på i så fall, det brukar vara ringen den vilar i som pajar men är det ett stort slack där måste den väl ha smulats sönder av ålder. Ganska rimligt iofs med tanke på prylarnas ålder, jag vet en del mjukplaster från efterkrigstiden som tycktes oförstörbara men som under det senaste årtiondet börjat fälla ut de mjukgörande ämnena och förstöras i processen. Det är sånt där ingen kan förutse.

Här är iaf ett par länkar som kanske kan vara till lite hjälp:

http://www.fordopedia.org/parts-catalog ... -mk1/H6.10 (massor av sprängskisser på den här sajten, även om det saknas till senare Granada) - jag fick inte upp nån rullningslist så man kan se hela bilden i webbläsaren, men högerklicka på Spara Bild så kan du se hela. Det ska vara den vänstra i din bil, den högra tror jag är nåt som bara satt i tidiga bilar (vilken låda, funderar jag?).

http://fordgranadaclubuk.freefo.de/view ... f=15&t=301
- en tråd om att byta B-lådan till Type 9 femväxlad, men det verkar riskabelt att gå vidare till den ryska hemsidan med projektbilder som trådstartaren lagt upp - min dator fick en varning från McAfee SiteAdvisor, så jag backade ut därifrån. I alla fall, det ska tydligen vara bolt-on mellan de senare Type B-lådorna i Granada mk II och Type 9 i Sierra enligt en av de som skriver i det engelska Granada-forumet men inte rakt av mellan äldre B och Type 9. Radien på axeln är en annan i de äldre lådorna, men är det allt så kanske det går att hitta en annan kopplingslamell med rätt centrum.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

reverendblack
Veteran

Tänkte bara uppdatera lite om hur det gått...

Löste glappet med mycke buntband som tryckte ner växelspaksdamasken i hålet och fick växla väldigt försiktigt...

Har nu bytt till en nyare växelspak som har en fast plastkula ovanför "gaffeln" som trycker ner spaken med hjälp av den gängade sfären. Denna plastkula var helt obefintlig på min orginalspak varvid mina växelproblem...

Skriv svar