Ryckig gång Tanus P3 -64

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3278
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Ort: Västernorrland
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inläggav Släggmek » lör aug 31, 2013 4:47 pm

Ja, det är ju iofs en idé om det främst är utseendet av gammelbilen man är ute efter, vilket såklart är en smakfråga och ett fritt val :). När det gäller CVH går det säkert också att behålla gamla drivlinan ifall man får till en koppling som funkar både mot svänghjulet och den befintliga lådan, bakaxeln bör klara vridet ur 8-ventilaren bra eftersom CVH:n i basversion ju är måttlig i effekt och bägge har väl några av de vanligaste (kanske samma?) radierna på lamellen. Har för mig Taunusen har 215 mm eller kanske något mindre, Escort L/CL bör knappast ha större tryckplatta. Sen ser ju inte CVH:n speciellt modern ut, så med rätt målning och en gammal luftrenare skulle det nog kunna passera obemärkt för de flestas blickar (fast nog inte hos SBP :D). En ganska enkel ombyggnad som bör rymmas på samma budget som en folkracebil, omtypning oräknat. Skulle jag gå så långt skulle jag nog ändå hellre välja en sen Zetec och få mesta möjliga för slanten i effekt och en starkare bottendel av samma grundkonstruktion, rätt utstyrd kan ju även den få lite klassikerstil á la BDA som känns rätt för ögat.

C-Tec? Nu tappade jag kollen totalt, bara att erkänna... :Odd: Förmodar det är nån halvny Mazda-motor med Ford-märke påskruvat och fordrar mycket snickrande för att kunna monteras som RWD. Kräver adapter för bultningen mot lådan och ett nytt oljetråg att börja med, iofs fordrar ju även Pinto pyssel med tråget osv, men det låter dyrt innan allt är klart.

Bara för att röra om :stir: föreslår jag i så fall VW:s gamla 1,8 liter ur Golf II mfl VAG-produkter :D; effektiv, liten & lätt slog den CVH:n i prestanda och pålitlighet när GTI-kriget pågick som värst och byggd så att den kan monteras kruxfritt på en RWD-låda (i de sena svansmotor-VW-bussarna satt den bakfram och gav 112 hk DIN, riktigt livlig). Smidd vev och hög inre finish är plus :), tippar att man kan t o m låna över första Audi V8:ans genialt kompakta torrsumpsmörjning med lite trixande eftersom de motorerna baserades på 1.8-litersfyrans konstruktion och har mycket inre delar gemensamt. T o m ljudet liknar originalmotorns, värt en funderare. Eller ta en 80-tals BMW-fyra med rötterna rakt ner i 60-talets 1500-motor (åter "det hade varit möjligt då" :D), sämre tillförlitlighet men liten och lätt, rapp och kaxig med massor av trimningserfarenhet och utbud att bygga på.

Nyare motorer är bra på sitt sätt, men billigt och enkelt trim är det ju bara så länge det inte fordrar specialanpassningar för att fungera. Sen är det ju en annan femma att en del av oss ärketjuriga traditionalister :wheelchai :D inte vill gå längre än nödvändigt fram i tidsförskjutning och att Pinton ju har mycket mera karaktär inkl. mulligare gång än modernare maskiner :cool:.

Något vi totalt glömt här är styrningen - ska den kvarstå vid ombyggnad är det läge att fundera på att ta rattstången ur en P7/P7b, de fick ett kollapsibelt rattrör till den annars ganska oförändrade styrinrättningen (antar gamla ratten passar på splinesen), 20M TS (fr o m P5 tror jag) hade en direktare utväxlad styrsnäcka om man kan finna en idag.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Tags:

Användarvisningsbild
Radioman
Erfaren
Inlägg: 30
Blev medlem: mån sep 30, 2013 10:55 am
Namn: Ove Tegnér
Ort: Stora Höga, 40km north Gothenburg
Kör: Taunus 17M P3 -62
Kontakt:

Inläggav Radioman » ons okt 02, 2013 1:00 pm

Tommylaban skrev:tack för bra svar. Förgasarens blandningsskruv? Är det den som sitter vid förgasarfoten med en fjäder? Om jag skruvar ut den lite så verkar bilen gå bättre? Får den mer bensin i förhållande till luft då? Tomgången sjunker om jag skruvar ut den. Hittade en annan skruv med fjäder bakom som höjde tomgången när jag skruvade in den. Bilen går nu bättre men fortfarande något ryckigt vid jämn fart.
Ska försöka ge mig på tändningsläge nu.


Hur går det Tommy?
Jag har exakt samma problem och det hjälper inte att förgasaren är rätt inställd. Bilen går jämnt och fint när jag motorbromsar eller axar. Men ryckigt som f*n när jag ligger och cruisar.
Skall gå på tändningen och fördelaren idag. Ev. glapp i fördelaraxeln, radiellt sådant, inte axiellt som det pratats om i denna tråd. Radiellt glapp gör att förtändningen ändrar sig hela tiden. Brytarspetsarna öppnar olika mycket vilket direkt ändrar förtändningen. Men att motorn går jämnt under axeleration? Borde den ju inte göra om axeln glappar, eller?

Finns det inget konverteringskit till dessa fördelare, typ pertronix? så man slipper brytare?

Användarvisningsbild
Radioman
Erfaren
Inlägg: 30
Blev medlem: mån sep 30, 2013 10:55 am
Namn: Ove Tegnér
Ort: Stora Höga, 40km north Gothenburg
Kör: Taunus 17M P3 -62
Kontakt:

Tändningsinställning och ryckig gång

Inläggav Radioman » tor okt 03, 2013 7:49 am

Fick igår tid att titta lite på tändningen.
Vet inte om min tändningsinställningslampa för 12V funkar på 6v. Dessutom så hittade jag inga skåror eller pilar på blocket eller vevaxelns remskiva så... Det fick bli gehör.
Boch fördelare. Allt ser fräscht ut. Brytare OK och inställda på 0,4mm . Inte direkt något glapp i axeln radiellt.
Vrider fördelaren under tomgång mot högre tändförställning. Motorn börjar genast gå ojämnt och "bromsas". Tändningen står alltså redan högt. Fast några spikningar har jag inte hört vid körnig.
Sänker tändningen en hel del. Justerar tomgång och luftskruv. Tar en tur och... mycket mindre ryck vid jämn gas. Nästan helt bra.
Nu inser jag också vad det handlar om. Det verkar som att vakumklockan höjer tändning ganska radikalt på denna fördelare. Du har ju mycket vakum vid lite gas och jämn fart på rakor. Du har lite vakum och följdaktligen lägre tändförställning vid fullgas eller större gaspådrag.
Eftersom det inte går att justera hur mycket vakumklockan skall höja tändningen så får man anpassa tändningsindställningen för "worst case" Alltså sänka tändningen tills de bromsande huggen/rycken precis försvinner vid cruising. Där har du absolut bäst bränsleekonomi också.

Har läst om detta utan att uppleva det med andra motorer. Oftast brukar spikningarna komma först. Även vid fullt gaspådrag där inte vakumklockan har någon funktion.
Hann inte fintrimma det hela för bakbromsen började ligga på. Måste fixa bromsarna bak innan det blir mer åka av med den gamle :)
Alltså Tommy, prova att ställa ner tändningen några grader. Vrid fördelaren motsols några grader och provkör sedan.