Bromsar TC/MK3/Granada mk2

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Anglofilen
Veteran
Namn: Peter E
Kör: Volvo 300, Ford Cortina mk3 & mk5 plus en Triumph Daytona 1200

Bromsar TC/MK3/Granada mk2

Inläggav Anglofilen » mån sep 02, 2013 12:40 pm

Försöka finna riktigt fräscha prylar på begmarknaden till gamla TC/MK3 går inte idag men vad kul att granadadelar passar på sjuttiotalsforden
FHM, Ford-Hälso-Myndigheten föreskriver
full fart i VIP flexi-fulen, funkar bäst med trä, kol och gummi... :revs:

Tags:

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Inläggav granadadr » mån sep 02, 2013 7:24 pm

Anglofilen skrev:Försöka finna riktigt fräscha prylar på begmarknaden till gamla TC/MK3 går inte idag men det finns fortfarande en modell som är betydligt vanligare...även på skroten.

Sneglade lite på en bekants lågmilade men dessvärre toksmällda Granada mk2 -84, skådade de fina delarna jag behövde och gav fan i förståsigpåarnas "det går inte" :thumbsdow o.s.v, fick pilla lite :thumb3d: men inget övervåld krävdes.

Den "externa kretsfördelaren" ligger nu på hyllan (skarvade rör så länge), kärran har pedalställ, servo, och huvudcylinder från storasystern och fungerar perfekt.
Ja jag vet, med den lilla lilla Kentmotorn :snail: behövs inga märkvärdiga bromsar men ändå...;)
I vinter byts alla ledningar, ok och hjulcylindrar, avslutar med fjädrar från Granada 3,0/2,8.

tror tyvärr att fjädrarna blir alldeles för hårda, en Granada 2,8 har ju MKT mer vikt fram än en Tunus/Cortina 4a ;) jag hde nog hällre tagit 2,0 isåfall ;)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inläggav Släggmek » mån sep 02, 2013 10:40 pm

Håller med Granada-doktorn där, det är nog bättre att prova sig fram först med ett par begagnade fjädrar från 2.0:an och se hur det lirar innan det köps nya (att åka runt med ett par gamla självhärdade som fimpats medför större brottrisk). Minns jag inte galet är de fjädrarna av 3 mm tjockare tråd, iofs skulle jag kunna leta fram ett par och mäta om det behövs.

Radien på Granada 2.0 mk 1:s fjädrar är samma som Taunus TC1 och TC2 respektive Cortina mk III och mk IV (1976-78), modellerna därefter är jag inte säker på. Granada mk 1-framfjädrarna har också runt ett varv extra motför Taunus-Cortinas och kommer därför att måsta kapas motsvarande i den oplanade änden för att passa och det medför rent fysiskt att de kommer att bli stummare. Borde vara lagom för en landsvägsbil, det :).

Ja, annars är det bara bra att kika på Granadan för förstärkning. Särskilt de äldre hade ett och annat direkt gemensamt med Taunus-Cortina eller snarlikt fast grövre (t ex är hjulspindlarna kraftigare men nästan identiska i övrigt - p-ändar och nedre kulbultar är samma medan övre är kraftigare), så det är gott lönt att klura och inte lyssna så mycket på alla "det går inte". Intressant att huvudcylindern etc från sena Granada funkar direkt med systemet :), det är ju aningen modernare konstruerat med den där kretsfördelaren som jag har för mig fungerar ungefär som Volvos på tre hjul per krets?
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Anglofilen
Veteran

TC/Granada

Inläggav Anglofilen » tis sep 03, 2013 2:08 pm

Hejdu Hasse!
Vad beträffar "stötigt" så monterades framfjädrarna från min gamla 2,6 hgv igår kväll, detta p.g.a. att de ursprungliga var över 40 år och att motorn snart kommer att bytas ut mot en tyngre historia.
Idag består det mesta på den framvagnen av granadadelar och visst har den blivit lite hård, så fram till motorbytet får en ta det lugnt i och runt Storstockholms alla potthål...

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inläggav Släggmek » tor sep 05, 2013 9:01 pm

Ja, men tjena! :wave: Ah, från en 2.6 bör ju funka rimligt eftersom det "bara" är en V6 ur Köln-familjen... puh, kunde blivit lite stridsvagnskomfort om det varit för en bil med Essex-motor - vikten närmar sig en Windsor V8 där eftersom blocket konstruerades för att kunna användas även till Diesel-motorer. Ja, bara bra att byta fjädrar i vilket fall; originalfjädrarna särskilt på tidiga TC tenderar att självhärda och smälla av något varv (i nederkant oftast, är min erfarenhet - som tur är brukar de inte ge sig av utåt och skrapa mot däcken). Det var t o m en av de vanligaste anmärkningarna hos SBP när bilarna blivit ynka fyra-fem år, det säger något om problemets omfattning.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Anglofilen
Veteran

Inläggav Anglofilen » tis okt 08, 2013 5:55 am

Fjädrar anamma, återstår bara en "liten" detalj - fixa ventilerade skivor fram....
Synd att en inte kan ta hela framvagnen eller spindlarna från granadan, det hade varit mums.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inläggav Släggmek » tis okt 08, 2013 9:40 am

I och för sig så har en och annan lyckats knöka dit framvagnen från Granada, fast vad jag kan se så måste man nog kapa in framvagnsbalken då. Främre fästpunkterna är en annan sak som fordrar funderande, även där skulle jag tro efter att själv ha jämfört framvagnarna för Taunus Tc1 och Granada Mk I sida vid sida att det enklaste och bästa är att gå lös på framvagnen i stället för karosstommen för ändringarna. Samtidigt, höjden på spindlarna skiljer om jag minns rätt bara ca 1,5 cm så detta borde gå att kompensera på något sätt för att kunna använda dem på Taunus-framvagnen. Men nu spånar jag bara, alltså. Glöm inte heller att äldre Taunus-Cortina och bägge Granada har samma nedre kulbultar och styrleder, de övre kulbultarna är aningen större på Granada men kanske att man kan göra nån "habbrovink" så att Granadans övre länkarmar går dit på Taunus-Cortina-balken?

Kom att tänka på... det kan ju vara lönt att surfa runt lite och försöka ta reda på hur australiensarna löste det på sin Cortina Six, som blev rejält framtung med Falcon-sexa. Hela den modellvarianten verkar modifierats fram enligt principen "man tager vad man haver" och även om den huvudsakliga donatorn Falcon har McPherson-ben så kan ju framvagnsdelar ha norpats från någon annan större Ford.